Heb je je al afgevraagd of social media wel nuttig kan zijn voor bedrijven die actief zijn in een B2B-omgeving? Het antwoord van Dieter Van Esch, social media expert en digital director RCA Group, doet menig ondernemer opkijken. “Social media lenen zich eigenlijk meer tot B2B dan tot B2C. Je doelgroep is veel beperkter en daardoor beter te definiëren. Daarnaast ken je jouw netwerk veel beter en kan je daardoor eenvoudiger contacten leggen.”
“Je moet B2B niet louter zien als bedrijven die met andere bedrijven communiceren”, zegt Dieter Van Esch. “Dat is de letterlijke benadering. In de praktijk werk je nog altijd met mensen samen. Mensen die er voor zorgen dat jij als individu een warm of koud gevoel krijgt bij het imago van een bedrijf.”
Het internet geeft je de mogelijkheid om je activiteiten kosteloos in de vitrine te zetten. Vroeger deed je dat met je website. Je online visitekaartje dat je zoveel mogelijk probeerde bekend te maken om mensen met in je contact te brengen. Dat is de bekende push-strategie.
Dieter Van Esch: “Vandaag surfen je contacten steeds minder naar www.uwbedrijf.be. Ze vermaken zich ondertussen wel steeds meer op social media. Facebook voor hun vrienden en de relaties van het werk, Twitter om via korte updates op de radar te van hun netwerk te blijven en Linkedin om aan de zakelijke relaties te tonen wie je bent en waar je mee bezig bent.
Als bedrijf heb je daar dan ook een unieke kans. Je contacten kuieren op het internet wat rond op zoek naar inspiratie. Komende van hun vrienden, hun netwerk, maar ook door bedrijven die ze als interessant hebben bevonden. En daar liggen dus de mogelijkheden. Mensen kiezen opt-in om je informatie te ontvangen. Dat is veel waardevoller. De pull-strategie.”
STERCK. Maar wat is nu het geheim recept om dat succesvol te doen?
Dieter Van Esch: “Dat is even simpel als kort: be good and tell it. Kijken we in Limburg bijvoorbeeld naar bedrijven als Mathieu Gijbels (Opglabbeek), Puratos (Lummen) en Thalento (Hasselt), dan heb je al meteen enkele voorbeelden van bedrijven die dat goed onder de knie hebben.
Ze onderscheiden zich doordat ze frequent actief zijn en alle aspecten van hun onderneming aan de buitenwereld tonen. Je hoeft en mag je dus niet langer schamen om van de daken te schreeuwen (aantrekkelijk, maar tegelijkertijd toch bescheiden) hoe goed en hoe divers je onderneming is.”
STERCK. Welke informatie is het meest geschikt om te delen?
Van Esch: “Daarvoor ga je het best op zoek naar nieuwtjes zoals een journalist dat doet. Beperk je hierbij vooral niet tot de marketingafdeling. De leukste verhalen kan je vaak vinden aan je receptie of diep in je organisatie. Je onderneming zit namelijk vol met ‘medemerkers’ die perfect weten wat er leeft binnen de firma en er net buiten.
Die verhalen moet je vervolgens zo aantrekkelijk mogelijk naar de buitenwereld brengen. Zo zien je relaties wie en wat er achter het merk schuilt gaat en waar je goed in bent. Dit communiceer je vervolgens volgens de begrippen van een mediaredactie. Lichte verhalen, diepgaand materiaal en ook wat vaste rubriekjes.”
STERCK. Waarmee hou je rekening bij publicatie?
Van Esch: “Alles publiceren doe je goed verspreid in de tijd en met aandacht voor de specifieke eigenschappen van elk platform. Voor Facebook hou je het best licht, voor Twitter kort en krachtig (want je hebt maar 140 karakters) en voor Linkedin hou je het best zakelijk.”
“Als je dat respecteert, dan toon je aan al wie het wil vernemen hoe aantrekkelijk en divers je onderneming kan zijn. Ook niet onbelangrijk is het feit dat je tegenwoordig via social advertising oneindig veel mogelijkheden hebt om erg gericht op zoek te gaan naar een impactvol bereik. Wil je bijvoorbeeld alle mensen in België tussen de 35 en 54 uit de bouwsector bereiken, en bovendien van bedrijven met meer dan 500 werknemers: geen enkel probleem!”
STERCK. Maar social media is meer dan enkel ‘spreken’?
Van Esch: “Alles wat je proactief doet is belangrijk om je reputatie uit te bouwen. Maar een sterke reputatie verdienen, doe je dan weer door vlot en sympathiek reactief te zijn. Alle bedrijven vinden hun ‘klantendienst’ steeds belangrijker. Want niet reageren op een bericht op bijvoorbeeld je Linkedinpagina, is zoals de telefoon aan de receptie niet opnemen. Onbeleefd en je mist een kans om een klant gelukkig te maken of om een mogelijk misverstand uit te klaren.”
STERCK. Conclusie?
Van Esch: “Kiezen voor social media kan je eigenlijk in essentie vergelijken met een geslaagde date. Je luistert goed naar mekaar, hebt inhoudelijk iets te vertellen en op het einde van de rit probeer je contact te leggen om mekaar een volgende keer te zien. En wie weet… leven jullie dan nog wel lang en gelukkig!”.
Social Media in B2B is…
- Ideaal vanwege beperkte en goed definieerbare doelgroep
- Noodzakelijk want steeds minder mensen surfen naar je website
- Waardevol want mensen kiezen bewust voor jou
- Simpel: be good and tell it
- Sympathiek en authentiek want er leeft zoveel meer in je bedrijf dan louter je product of dienst
- Gericht zodat je geen budget en energie verspilt aan minder interessante doelgroepen
- Interactief, praten met en luisteren naar je klant
... een geslaagde date