Nog goed 5 weken werken en het jaar zit er al weer op. Hoog tijd om uw strategie en doelstellingen te bepalen voor volgend jaar. Of gaat u gewoon voor meer van hetzelfde? Groei overkomt velen, met vaak als gevolg een wildgroei aan activiteiten, producten en diensten die daarom niet altijd bijdragen aan de winst en aan de strategische positionering van hun bedrijf.
Tijd maken voor strategie is niet evident, maar wel essentieel voor de gezondheid van uw zaak. En bijgevolg wellicht ook die van u. Het hele jaar heeft u al aan dingen moeten denken. Nu is het tijd om over de dingen te denken. Om uw activiteiten, en het rendement ervan, eens tegen het licht te houden. Want strategie is vooral kiezen wat niet te doen. En de dingen die u wel doet, beter of anders te doen dan uw concurrenten.
Om u vlot op weg te helpen, een aantal vragen en thema’s om over na te denken:
- Voor welke (soort) klanten gaat u in 2015 niet meer werken? Voor welke wel? En zijn uw positionering, uw aanbod en uw prijs hier op afgestemd?
- Heb ik de juiste mensen aan boord om mijn strategie uit te voeren? Begrijpen ze wat er van hen verwacht wordt?
- Heeft mijn budget een juiste mix qua investeringen op korte termijn en lange termijn?
- In welke mate kan ik, indien nodig, op basis van mijn (neergelegde) cijfers (bijkomende) financiering aantrekken in 2015?
- Kan ik voldoende meten of ik mijn doelstellingen ga halen?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Ik wens u alvast een succesvol 2015.
Jeroen Meens is mede-oprichter van Cynex. Cynex begeleidt en assisteert kleine en grote kmo’s in hun groei op boekhoudkundig, financieel en strategisch vlak.