De landelijke gemeente Bocholt telt 12.846 inwoners en huisvest een diversiteit aan kleine en middelgrote bedrijven. Toch zijn ook een aantal grote namen in de gemeente vertegenwoordigd. “De ontwikkeling van de nieuwe KMO-zone Kanaal en de start van het Bocholt Beraad Lokale Economie (BBLE) zijn de twee belangrijkste economische speerpunten in ons beleidsplan”, schetsen burgemeester Jos Claessens en eerste schepen Stijn Van Baelen.
“Onze gemeente telt in totaal 1 industriezone en 6 ambachtelijke zones”, aldus Stijn Van Balen. “De ambachtelijke zone Meelderbroeksheide waar diverse KMO’s gelegen zijn, is één van de grootste. We hebben ook een aantal grote bedrijven die van oudsher hun locatie in onze gemeente hebben zoals de brouwerij Martens en de bedrijven aan de Kettingbrugweg zoals AJK en het Noord Limburgs Distributiecentrum (NLDC) dat afhankelijk is van de brouwerij Martens. Aan de Goolderheideweg is er nog Izico, het voormalige Beckers. Dat zijn grote spelers in onze regio. Daarnaast hebben we een hele resem van KMO’s en handelaars.”
Als gemeente werken we aan kostprijs voor de ontwikkeling van de nieuwe KMO-zone.
STERCK. In het beleidsplan zetten jullie in op netwerking en het verstevigen van het economisch weefsel?
Stijn Van Baelen: “We hebben de ondernemersclub TRIOC, dat is het samengaan van Bocholt, Meeuwen-Gruitrode en Peer. En we zijn als gemeente ook aangesloten bij Voka en Unizo waar we advies kunnen inwinnen. Tot zes jaar geleden hadden we een lokale gemeentelijke adviesraad die echter op non-actief is beland. Samen met een aantal handelaars hebben we deze nu terug geactiveerd onder de naam Bocholt Beraad Lokale Economie (BBLE). De startvergadering was in oktober met meer dan 50 deelnemers.”
STERCK. Wat is het doel van het BBLE?
Van Baelen: “We willen het de Bocholtse handelaar en ondernemer mogelijk maken om op een heel directe manier in contact te staan met het beleid. Anderzijds willen we de handelaars bij elkaar brengen om te netwerken, mekaar te leren kennen, ervaringen uit te wisselen en zo hun initiatieven helpen versterken. Onze eerste voorzitter is Jo Vanhoef, de CEO van Axor, die met veel gedrevenheid de kar wil helpen trekken. BBLE is een soort van denktank voor ideeën. Er is natuurlijk ook TRIOC, maar die zijn minder gericht op de lokale middenstanders.”
KMO-zone Kanaal
STERCK. Hoe ver staat het met de ontwikkeling van de nieuwe KMO-zone Kanaal?
Jos Claessen: “Dat gaat over 27 hectare KMO-grond die we willen ontwikkelen. Er is een ruimtelijke uitvoeringsplan en we zijn nu volop bezig om de gronden te verwerven zodat we de verdere inrichting kunnen doen. De meeste dossiers zijn intussen op de gemeenteraad gepasseerd zodat we in één keer de wegeninfrastructuur en nutsleidingen kunnen aanleggen volgens het inplantingsplan. Er zijn al heel wat geïnteresseerden die een stuk grond willen verwerven. We hopen volgend jaar met de werken te starten en dan kan ook de verkoop beginnen.
STERCK. Wat zijn de belangrijkste troeven voor de zone?
Claessens: “Belangrijk is dat we aan een concurrentiële prijs kunnen verkopen. We zullen als gemeente werken aan kostprijs. Enkel de kosten die we maken rekenen we door. Heel specifiek gaat het om een KMO-zone waar je ook mag wonen bij het bedrijf. Dat is vrij uitzonderlijk en zeker een belangrijk verkoopargument. Het opzet was dubbel. Enerzijds richten we ons op mensen die geen uitbreidingsmogelijkheid meer hadden in Bocholt. Anderzijds willen we KMO’s die zonevreemd gelegen zijn de mogelijkheid geven om zich in orde te stellen. Dat kunnen ook bedrijven van buiten Bocholt zijn, al is de zone eerder geschikt voor kleinere bedrijven.”
Van Baelen: “De KMO-zone is goed ontsloten, aan een viervaksbaan, waardoor je niet door de dorpskern moet en een goede ontsluiting hebt naar Nederland en naar Bree. Er is ook een loskade aan het kanaal voorzien.”
STERCK. Wat maakt Bocholt aantrekkelijk om in te ondernemen?
Claessens: “We proberen bedrijven zo goed mogelijk en snel te begeleiden met hun vergunningsdossiers. We gebruiken ook ons lidmaatschap van Unizo en Voka om bepaalde dossiers op de juiste lijn te krijgen."
Van Baelen: “We horen van de ondernemers zelf dat ze de typisch Bocholtse mentaliteit appreciëren om er keihard voor te gaan en hard te werken.”
Claessens: “De voornaamste troef hier is inderdaad de mentaliteit van de werknemers. Ze zijn flexibel en hebben een positieve ingesteldheid. Het bedrijf waarin ze werken beschouwen ze als hun bedrijf. Dat zijn argumenten die bijvoorbeeld Izico aanhaalde om hier nog een investering van 6,5 miljoen euro te doen. Doordat de medewerkers allemaal in de buurt wonen zijn ze ook heel flexibel inzetbaar.”
STERCK. Op het vlak van retail is er recent ook een centralisatie gebeurd?
Claessens: "We hadden in Bocholt twee grote spelers, Delhaize en Aldi, en er was interesse van Carrefour. Delhaize heeft zich verplaatst naar de oude sporthal waar er voldoende ruimte was om uit te breiden. Vervolgens hebben we Aldi en Carrefour kunnen samenbrengen waardoor ze één centrale parking delen. Aldi gaat ook een nieuwbouw realiseren waardoor er in de huidige Aldi plaats is voor een paar kleinere winkels. Zo versterkt de retail zich en wordt het shoppend cliënteel niet helemaal uit elkaar getrokken.”.