Als je de herenkledingzaak van Dirk Boyen binnenstapt, valt het je meteen op dat die toch net een tikkeltje anders is dan de doorsnee kledingzaak. Aan de muur hangen spreuken die meteen een glimlach op je gezicht toveren en de collectie getuigt van een stijlvolle, maar tegelijkertijd heel toffe stijl. “Bedankt voor de humor, Dirk. En natuurlijk ook voor de toffe kleren.” Het is een opvallend compliment dat Dirk regelmatig van zijn klanten krijgt.
Dirk kreeg het metier van kleermaker met de paplepel ingegeven en hij leidt nu al dertig jaar de herenkledingzaak Boyen. Daarbij vertrekt hij altijd vanuit het gevoel van de klant. “Wij verkopen niet om te verkopen. Iedereen die hier buiten wandelt, moet dat doen met een voldaan gevoel. We zitten met onze kleren in een hoger segment, maar zoeken wel altijd naar nieuwe, jonge merken waarin een man zich knap voelt zonder dat er een megahoog prijskaartje aan vasthangt.”
De mens achter de kleren
Daarnaast is Boyen gespecialiseerd in maatwerk. “We verkopen heel veel eigen creaties en kostuums die we zelf samenstellen. Dat vind ik persoonlijk ontzettend fijn. Iedereen heeft zijn eigen stijl en legt andere accenten. Wij gaan dan ook altijd op zoek naar een meer persoonlijke toets en proberen er wat ‘poeier’ in te steken. We nemen niet zomaar klakkeloos dingen over, maar zoeken constant naar vernieuwing. Dat moet ook wel. Grote merken hebben hun eigen website en verkopen hun collectie online. Wie bij ons komt, kan rekenen op persoonlijk advies, een streepje humor en een toffe outfit die toch net ietsje anders is dan de kledij van de doorsnee man. En dat alles aan competitieve prijs.”
Passie voor eten en kunst
Dat het gevoel van de klant primeert, uit zich nog op andere vlakken. Zo stuurt Dirk zijn klanten in plaats van een traditionele nieuwjaarskaart een origineel nieuwjaarsgedicht. Het gebeurt ook regelmatig dat klanten hem bellen voor een recept of een adres van een goed restaurant. “Alles draait rond passie. Ik koester zelf een grote passie voor eten, kunst en kleding en de klanten weten dat. Wanneer zij hier voor een outfit komen, ga ik op zoek naar hun passie. Hoe meer ik weet over een klant, hoe gepersonaliseerder zijn outfit is. Dat zit soms in heel kleine details of accenten, maar ze maken wel het verschil. Onze lijfspreuk is dan ook een quote van Mark Twain: 'de tooi van dit huis zijn de vrienden die er komen'. Mooi toch".