"Een bedrijf laten groeien doe je nooit alleen", zegt Dimitri Chaniotakis, zaakvoerder van Delta Motors. Met een belangrijke uitbreiding in het vooruitzicht, weet de verdeler van Land Rover en Jaguar uit Maasmechelen waarover hij spreekt.
Delta Motors startte in 1994 met de verdeling van Land Rover. In 2005 is er ook Jaguar bijgekomen. Vooral de laatste jaren zit de verkoop van deze luxewagens in de lift. Dimitri Chaniotakis: "Dat is onder impuls van de Indische industriële groep Tata, die Land Rover en Jaguar overgenomen heeft. Op 6 jaar tijd verdubbelde de wereldwijde verkoop van beide merken. De ambitie is om dat nog eens met een derde te verbeteren de volgende 6 jaar. De groep zet in op nieuwe modellen en een verjonging van de merken, waardoor nieuwe segmenten aangeboord worden. Het rechtstreekse gevolg voor ons is dat we voor een uitbreiding staan waarmee een investering gemoeid is van rond de 2 miljoen euro."
Fleet
Een belangrijk segment is dat van de bedrijfswagens. Dimitri Chaniotakis: "Het idee leeft dat Land Rover, Range Rover en Jaguar niet thuishoren in het wagenpark van een bedrijf omwille van de CO2-uitstoot. Maar dat verandert. Er komen nieuwe, milieuvriendelijke modellen waardoor ze juist wél heel goed passen binnen een fleet. Bovendien bezuinigen bedrijven volop en medewerkers moeten wat wagen betreft een stapje terugdoen. Binnen hetzelfde merk blijven ligt gevoelig. De overstap naar een milieuvriendelijkere Jaguar of Land Rover is de oplossing."
Gedreven team
Ook in Maasmechelen voelen ze de inspanningen van Tata. Klanten zakken zelfs van buiten Limburg af voor hun droomwagen. Het is dan ook alle hens aan dek bij Delta Motors. Dimitri Chaniotakis: "We kunnen rekenen op een gedreven team van technici, verkopers en bedienden. Sommigen werken hier al van bij het ontstaan van de zaak, anderen hebben 10 jaar ervaring bij ons op de teller. Het team is beslist een belangrijke succesfactor van ons bedrijf."
Off road
Ook al stralen Land- en Range Rover één en al klasse uit, sommige klanten rijden met hun wagen ook graag eens langs de platgereden paden. "Vroeger organiseerden we buitenlandse reizen voor onze klanten", zegt Dimitri Chaniotakis. "Het was een combinatie van off road rijden met respect voor de natuur, culinair genieten en cultuur opsnuiven. Omdat het voor ons te druk werd, zijn we daarmee gestopt. Maar op algemene aanvraag hebben we die draad terug opgenomen. Zo vertrekken we in mei voor een trip naar de Auvergne in Frankrijk. Goede tradities moet je inderdaad in ere houden. Wij kijken er alvast naar uit!".