Meesters in oppervlakte- behandeling
Bert Franiczek & Wilfrid Gielen Vepola

Meesters in oppervlakte- behandeling

bedrijfsprofiel

In 1989 vervulden Wilfrid Gielen en Bert Franiczek een pioniersrol met de oprichting van hun bedrijf Vepola, een industriële lakkerij voor kunststoffen, metaal en hout. “We bestaan nu 26 jaar en het is tijd om opnieuw innovatief actie te ondernemen. We onderzoeken nieuwe technieken die we kunnen inpassen in ons bedrijf en willen meer bewerkingen aanbieden. Daarnaast focussen we op kruisbestuivingen met bedrijven uit de buurt en investeren we meer in de opleiding en bijscholing van onze werknemers.” 

Vepola groeide uit tot een gezonde KMO met een aantal sterke partners. Maar door de aanhoudende crisis kregen ze ook de indruk dat ze aan het stagneren waren. “We stonden stil en beseften dat, als we de toekomst van ons bedrijf op lange termijn wilden veilig stellen, we tot actie moesten overgaan. Daarom schreven we ons via het Agentschap Ondernemen in voor een groeiactieplan. Samen met een KMO-Expert leggen we nu een traject af waarbij onze interne organisatie, marketingstudie en profilering van ons bedrijf, met een ruime blik op zowel binnen- als buitenland, belangrijke actiepunten zijn.”

Optimalisatie door verantwoordelijkheid

Wilfrid en Bert voorzien vijf jaar om het groeiactieplan binnen hun bedrijf te realiseren. “Zodra ons actieplan op punt stond, hebben we sterk ingezet op onze medewerkers en interne communicatie. Elke werknemer maakt deel uit van dit nieuwe verhaal, alle neuzen moeten dus in dezelfde richting staan. Verder willen we de werksfeer nog meer optimaliseren door verantwoordelijkheid te geven. En natuurlijk is er ook een cruciale rol weggelegd voor opleiding en bijscholing.”

Proces van vernieuwing

Parallel met dit groeitraject zet Vepola, geruggensteund door het platform IDE (Innovatie & Design in de Euregio) en Sirris, dat bedrijven ondersteuning biedt om technologische innovatie uit te werken, te testen en effectief door te voeren, ook volop in op innovatie. “Nu alle werknemers doordrongen zijn van de nieuwe toekomstvisie, kan het proces van vernieuwing verder gezet worden. Die vernieuwing uit zich op vele vlakken. Allereerst op de manier waarop wij onszelf zien en ons profileren naar de buitenwereld. Innovatie is ons vertrekpunt en de actieradius van ons kunnen is immens. Onze core business is het coaten van allerhande kunststoffen en metalen, maar we hebben nog veel meer te bieden. Daarom onderzoeken we nieuwe technieken en testen we deze ook effectief uit. Je moet durven investeren in dergelijk onderzoek, ook al kost het tijd en geld. We willen ook meer voor- en nabewerkingen aanbieden zodat het eindproduct rechtstreeks naar de klant kan en hij dus bespaart op transportkosten en tijd.”

Ken je buren

Een andere peiler van de vernieuwing is de kruisbestuiving met bedrijven uit de buurt. Momenteel komt het merendeel van de klanten uit West-Vlaanderen, Nederland, Frankrijk, Engeland, Finland en Ierland. “Er zijn nochtans veel bedrijven in Limburg voor wie Vepola een meerwaarde kan betekenen”, stelt Wilfrid. “Daarom zijn we nu de markt aan het inventariseren. Vervolgens maken we een shortlist van bedrijven waarmee we willen samenwerken en nodigen we bedrijfsleiders uit op onze eigen netwerkingmomenten: een netwerking van een paar uurtjes waarin we tonen wat we kunnen en waarin we op zoek gaan naar kruisbestuiving met andere bedrijven.” 

Eindeloze mogelijkheden

Vepola voert op dit moment veel opdrachten uit voor de busbouw, vrachtwagenindustrie, vliegtuigbouwers, de lichtindustrie en nieuwbouw- renovatieprojecten. “We kunnen heel diverse producten aan, van bijvoorbeeld veertien meter lange profielen tot de kleinste onderdelen voor lichtarmaturen. Bovendien zijn onze kleurenwissels heel snel. Poederlakken doen we niet, we zijn een echte natlakkerij. Twijfelt iemand of wij hem kunnen helpen? Stel ons gerust de vraag. Wij zijn klaar voor open innovatie en gaan graag op zoek naar de gepaste oplossing. We verkennen de mogelijkheden, maken de juiste keuzes en vertalen dat vervolgens naar onze dienstverlening, zonder aan kwaliteit in te boeten. Bedrijven als Van Hool, Exel, Hörmann en Kreon doen al jaren een beroep op onze expertise, we leveren dus altijd werk van een kwalitatief hoog niveau. Aan die kwaliteit raken we niet, maar door volop te gaan voor innovatie breiden we de mogelijkheden uit en zijn we klaar om nog eens dertig jaar mee te draaien.”.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels