Een crisis zoals corona stelt iedereen op de proef. Dat geldt zeker voor mensen die een organisatie aansturen. In moeilijke tijden voelen zij hoe hun leiderschapskwaliteiten door vijf dimensies tegelijk worden geprikkeld.
Eerst en vooral legt zo’n crisis je persoonlijk bewustzijn op de rooster. In een dergelijke periode merk je waar je angsten en onzekerheden zich situeren, maar ontdek je vanuit je kracht ook bepaalde opportuniteiten. Die twee aspecten accepteren is cruciaal voor de verdieping van je eigen bewustzijn.
Daarnaast neem je als leider in een economisch uitdagende periode het groepsbewustzijn onder de loep. Hoe voelen je medewerkers zich bij thuiswerk en welke invloed heeft die moderne manier van werken op de groepsdynamiek? De lockdown was een erg uitdagende periode om, gezien de grotere fysieke afstand, evenveel hartstocht en passie door het bedrijf te laten waaien, of dit zelfs nog uit te diepen.
Leiders die vóór een crisis al hard hebben gewerkt aan het DNA van hun bedrijf, hebben op vlak van organisatiebewustzijn sowieso een streepje voor. Zij voelden zich zelfs op het hoogtepunt van de pandemie ongetwijfeld veerkrachtiger en dynamischer dan managers van ondernemingen die dit nog niet hadden gedaan. Een bedrijf dat een hechte community vormt, is nu eenmaal uitstekend gewapend om in harde tijden het verschil met de concurrentie te maken.
De vierde dimensie is die van het maatschappelijk bewustzijn. We leven in een geglobaliseerde wereld waarin iedereen met elkaar in connectie staat, een factor die de verspreiding van de pandemie net heeft versneld. In een periode waarin de economie op een veel lager pitje draait, springen bedrijven die hun maatschappelijke rol opnemen door dienstbaarheid en duurzaamheid, er bovenuit. Zij slagen er ook beter in om zich voor te bereiden en aan te passen aan de nieuwe realiteit die onvermijdelijk op ons afkomt.
Last but not least is er nog het kosmisch bewustzijn. Veel mensen leerden tijdens de lockdown weer genieten van kleine dingen: een wandeling in de buurt, een fietstochtje in de streek. We voelden ons weer meer verenigd met de natuur, die bovendien gebaat was bij de gevoelige daling van de CO2-uitstoot als gevolg van een tijdlang gevoelig minder verkeer.
De ‘future proof’ leider was/is zich tegelijk van die vijf dimensies bewust en creëert handvaten om ermee aan de slag te gaan. Zijn/haar organisatie kan er maar wel bij varen.