Feiten:daarop baseert Winnewald Dejonckheere van AMNorman zich als hij voor zijn medewerkers een nieuwe bedrijfswagen kiest. Met de Total Cost of Ownership (TCO) als heilige graal. Koppel dat aan een voorliefde voor functionaliteit, degelijkheid en veiligheid, en het hoeft geen verbazing te wekken dat hij al snel bij Volvo uitkomt. Hij testte met plezier de nieuwe Volvo XC40 T5 Plug-In Hybrid.
Hij weet het als geen ander, Winnewald Dejonckheere: zijn voornaam is uniek. Zijn ouders lieten zich inspireren door De Druivelaar van 1967: op 1 februari prijkte daar H. Winnewald als patroonheilige.
Excelleren in functionaliteit
“Mijn diepgaande interesse voor auto’s heeft er altijd wel ingezeten”, vertelt Winnewald. “Ik mag dan wel afgestudeerd zijn als bio-ingenieur: mechanica en constructies waren altijd al mijn dada. Al wat gelinkt is aan nieuwe technologieën, milieuvriendelijk én enigszins toekomstgericht is, daar heb ik een boontje voor. Reflecteer ik dat naar auto’s, dan ben ik een voorstander van wagens die heel vlot bollen, excelleren in functionaliteit en die een bepaalde luxe etaleren, maar een m’as tu vu-voertuig is helemaal niets voor mij. Een merk moet eruit springen door een economisch verbruik, degelijkheid en discretie. Het mag ook geen model zijn dat de ogen uitsteekt bij klanten. Omwille van die redenen kom ik vaak bij Volvo uit als ik bedrijfswagens voor mijn medewerkers kies.”
De Oost-Vlaming is al jarenlang een trouwe aanhanger van de Zweedse autoconstructeur. De eerste kennismaking was met de S40, later volgden nog de S70, de V50 en de V70. In principe zijn SUV’s zijn ding niet. Toch zegde hij met veel plezier toe toen hij de kans kreeg een dagje met de Volvo XC40 te bollen.
“Velen rijden graag met een SUV om veiligheidsredenen, omdat ze hoger in de auto zitten en zo een beter zicht hebben op het verkeer voor hen. Natuurlijk: hoe meer SUV’s je op de weg ziet, hoe meer dat voordeel wegvalt. Toch had ik dit model hoog op mijn prioriteitenlijstje gezet, nog voor hij er eigenlijk was. Toen Volvo de XC90 en de XC60 lanceerde, had ik al tegen de mensen van Volvo D’Hondt gezegd dat ik blindelings in de XC40 zou durven investeren als fleetwagen, van zodra die op de markt kwam. Een SUV verbruikt dan wel iets meer, maar omwille van de betere restwaarde, het sterke Volvo-imago én het veiligheidsaspect dat onlosmakelijk verbonden is aan de Scandinavische autobouwer, was ik meteen een ‘believer’.
De TCO is, vooral door de hoge herverkoopwaarde, één van de hoofdredenen waarom ik Volvo in het hart draag.
Volvo-stempel
Dat geloof werd nog sterker toen Winnewald de auto voor het eerst in het echt kon bewonderen. “Dit mag dan wel als een instapmodel in de markt gezet zijn, het is wél een wagen die er echt staat en die helemaal past in de Volvo-filosofie. Het design draagt onmiskenbaar de stempel van het merk: dominant, maar allesbehalve arrogant. Voor een ‘kleine’ auto ziet hij er trouwens behoorlijk imposant uit.”
Het specifieke design is één van de redenen waarom de XC40 twee jaar geleden de bekroning ‘Car of the Year’ kreeg. “Dit is niet zomaar een kleinere versie van een ander model”, licht Liesbet De Cooman, marketingmanager bij Volvo D’Hondt, toe. “Daardoor is het een auto met een eigen identiteit. In vergelijking met andere SUV’s is hij ontegensprekelijk kleiner, maar dat gevoel heb je als chauffeur of passagier niet. De wagen is heel compact maar toch ruimtelijk, je hebt nooit de indruk over te weinig comfort te beschikken, integendeel. Ook de eigentijdse vormgeving – die zich doortrekt tot in de ruime koffer – de talrijke standaard veiligheidsfeatures én de technologische innovaties zijn essentiële troeven.”
Winnewald Dejonckheere
Winnewald Dejonckheere is de oprichter en CEO van AMNorman, een dienstenbedrijf uit Sint-Denijs-Westrem dat klanten in de voedingssector begeleidt bij alles wat te maken heeft met voedselveiligheid, kwaliteit en certificatie. Dat varieert van advies over opleiding tot software, implementatie of ‘insourcing’ van medewerkers. De ‘Normanisten’ zijn ook prima vertrouwd met de niche van dierenvoeding en bestaan voor circa 80% uit vrouwelijke medewerkers.
Allemaal goed en wel, maar merk je dat ook als je met deze hybride op pad gaat? Winnewald Dejonckheere knikt instemmend.
“Absoluut, het is een heel geestige wagen, hij gaat goed vooruit. Erg aangenaam is ook het zengevoel dat je overvalt door de stilte als de wagen elektrisch rijdt. Het is één van de troeven waar ook onze talrijke vrouwelijke medewerkers zeer gevoelig voor zijn. Opvallend trouwens hoe graag veel dames die ik ken, met een Volvo (willen) rijden. Laat het mij staven met een anekdote. Eén van mijn medewerksters haalde even de schouders op toen ik haar een nieuwe bedrijfswagen liet kiezen. Welke het werd: het kon haar aanvankelijk niet veel schelen. Tot bleek dat een Volvo ook tot de mogelijkheden behoorde, dan droop het enthousiasme er meteen van af. Ik ben zeker dat mijn dochter, die straks twaalf wordt, ook weg zal zijn van de Volvo XC40, al is het maar voor de grote trekkracht (tot 1800 kg). Dat is ruimschoots voldoende om het paard dat ze zo vurig wil, te kunnen vervoeren (lacht).”
Brede doelgroep
Liesbet De Cooman glimlacht beamend en geeft wat uitleg bij de motor van dit model. “De T5 combineert een 180 pk sterke benzinemotor met 82 pk aan elektrisch vermogen. Zo kan je puur elektrisch rijden, maar even goed flexibel hybride bollen in de stad, of zorgeloos op vakantie gaan zonder de hele reis te moeten plannen in functie van elektrische laadbeurten. Sportief ook, in de powermodus ga je vlot van 0 naar 100 km per uur. In combinatie met vijf comfortabele zitplaatsen en veel ingenieuze opbergruimte, zorgt dat ervoor dat deze auto bij een brede doelgroep in de smaak valt.”
Volvo richtte zich met dit model in eerste instantie tot de moderne, hippe twintigers en dertigers. “Terecht, want die dragen veiligheid, degelijkheid én milieuvriendelijkheid erg hoog in het vaandel”, weet Winnewald. “Intussen zien we ook bij veel andere profielen heel wat interesse voor dit model”, pikt Liesbet in. “Ook oudere mensen koesteren deze ‘jonge Zweed’, die weliswaar in Gent wordt gebouwd. Vaak zijn dat mensen die het niet langer nodig achten een grote wagen te hebben, maar die de hogere instap erg nuttig vinden.”
Liesbet De Cooman
De familie D’Hondt en het Zweedse merk Volvo, het is een huwelijk dat al 60 jaar probleemloos standhoudt. Met vestigingen in Zottegem, Oudenaarde en Aalst slaagt het team erin om zowel particuliere klanten als ondernemingen met een heel persoonlijke aanpak te bedienen. “Wij creëren tijd voor onze klanten door een nieuwe, efficiënte werkmethode in de aftersales, door het snel leveren van wagens uit ons grote aanbod jonge tweedehands en nieuwe stockwagens en door ons ‘onestopshop’-concept. Onze klanten vinden alle mogelijke Volvo-diensten bij ons onder één dak”, verklaart marketingmanager Liesbet De Cooman.
Fleet
Het is een kwestie van tijd voor de XC40 plug-inhybride zijn intrede doet in het wagenpark van AMNorman. “Omwille van de kostprijs is het een wagen die ik niet meteen zou geven aan een medewerker die pas bij ons start. Anderzijds vallen de totale kosten gedurende de volledige levenscyclus prima mee. Die TCO – met de hoge herverkoopwaarde als het summum – is één van de hoofdredenen waarom ik Volvo in het hart draag, ook op dat vlak is dit model zeker een prima keuze. Als ik een goede oplossing vind waardoor mijn medewerkers thuis de wagen vlot kunnen opladen (door het specifieke karakter van ons werk zijn ze namelijk zelden op kantoor) kunnen we er snel mee van start gaan.”
Over laden gesproken: kopers van een gloednieuwe Volvo plug-inhybride genieten een jaar gratis laadstroom. “Dit is een aanmoediging voor bestuurders om de capaciteit van het lithium-ion accupakket maximaal te benutten en zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden zonder schadelijke emissies. Het aanbod geldt voor iedereen die tot en met 30 september 2020 een nieuw Volvo plug-inhybridemodel aanschaft of leaset”, besluit Liesbet De Cooman.
Tijd voor actie, dus…
Volvo XC40 T5 Plug-in Hybrid
Bevindingen
Vinnige plug-in hybride, heel geschikt als fleetwagen dankzij 100% fiscale aftrekbaarheid
Perfect compromis tussen elektromotor (stil, uitstootloos, laadbaar aan gewoon stopcontact en heel laag verbruik) en brandstofmotor (overal snel tanken, performant en future proof)
Compacte, maar toch ruimtelijke en karaktervolle SUV, made in Belgium
Ook beschikbaar in diesel, benzine, mild hybrid en full electric
- CO2-uitstoot: 41 – 45 g km (NEDC)
- 45 – 55 g/km (WLTP)
- 0 tot 100 km/u: 7,3 sec
- Vermogen Kw/pk: 192 Kw/262 Pk
- Emissienorm: Euro 6d
- Afmetingen(mm): 442,5 (l) x 203,4 (b) x 165,2 (h)
- Gewicht(kg): 1812
- Inhoud kofferruimte (m2)): 531
- Basisprijs: 47.880 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 57.950 euro incl. btw