We leven in bijzondere tijden, waarin de reeks bekende veiligheids- en gezondheidsmaatregelen voor heel wat extra werk zorgt bij bedrijven. Het zijn taken waar je als manager logischerwijs niet zo graag eigen medewerkers voor inzet, idealiter kunnen die zich blijven focussen op hun échte werk en specialisatie. Dat neemt niet weg dat je organisatie helemaal in orde moet zijn, om op een veilige en verantwoorde manier te kunnen blijven werken.
Wat komt er zoal bij kijken?
Het monitoren van wachtrijen, het verschaffen van informatie aan bezoekers, registratie van bezoekers en leveranciers, het doorsturen van de mensen naar de juiste locatie, het tussenkomen bij eventuele onregelmatigheden en de controle op de naleving van de voorziene COVID-19-maatregelen: stuk voor stuk zijn het zaken die je als bedrijf moet kunnen waarborgen. Vaak wordt die taak toevertrouwd aan de onthaalmedewerker, als die tenminste voorzien is. Geen sinecure, want die persoon moet er ook op getraind zijn om mensen op een beleefde, respectvolle manier duidelijk te maken wat ze moeten respecteren.
Waarom vertrouw je dit beter toe aan een externe specialist?
Bewakingsagenten hebben tijdens hun opleiding heel wat vaardigheden geleerd om mensen vriendelijk en kordaat te vragen bepaalde zaken te respecteren. Net daarom kunnen ze voor bedrijven, de zorgsector en ziekenhuizen een grote meerwaarde zijn om bezoekers én medewerkers te vragen de COVID-19-maatregelen zo goed mogelijk na te leven. Vanuit hun ervaring in bedrijven en tijdens festivals en andere druk bijgewoonde evenementen hebben ze op dat vlak al heel wat expertise opgedaan. De jongste maanden bewezen ze ook hun meerwaarde aan de ingang van supermarkten, waar bezoekers werden gestimuleerd om met een winkelkar de supermarkt binnen te gaan en de handen te desinfecteren.
Bovendien helpt het als iemand in uniform, zoals een bewakingsagent dus, als een soort veiligheidsgids functioneert. Vanuit hun sociale skills zijn ze goed gewapend om met mensen te praten en te overleggen. Dat is nodig, want in de praktijk merken we helaas dat niet iedereen zomaar geneigd is dat mondmasker te dragen, anderhalve meter afstand te houden of de handen te ontsmetten.
Wat kan een bewakingsagent daarnaast nog doen voor mijn bedrijf?
Een bewakingsagent doet zoveel meer dan een openings- en sluitingsronde en het controleren van nooddeuren. Hij bekommert zich ook om veiligheidszaken die niets met corona te maken hebben. Hij of zij kan vlak voor sluitingstijd checken of de elektrische apparaten (koffiezettoestel, printers …) en de verlichting zijn uitgeschakeld, of er nog voldoende printpapier is … Security-mensen helpen op die manier dus ook om de continuïteit binnen een bedrijf te verzekeren én om onnodige kosten te vermijden.