Once you go black, you never go back: je kent het spreekwoord wel. Zou dat ook zo zijn voor elektrisch rijden, vroegen we ons af? We namen de proef op de som en stuurden Marijn Vandepoele, zaakvoerder van Beter Bekeken, op pad met de Hyundai Kona EV. Na een leuke rij-ervaring was de Oost-Vlaamse ondernemer behoorlijk onder de indruk van het raspaardje. “Deze wagen laat je met een rustig gevoel toch pittig rijden”, klonk het.
Marijn Vandepoele kan absoluut wel genieten van een mooie wagen. In een vorig leven reed hij met een Saab rond. “Omwille van onze gezinssituatie – we hebben drie kinderen – ging ik bij de keuze van mijn huidige auto vooral op zoek naar functionaliteit en ruimte. Die vond ik in de dieselversie van de Mitsubishi Outlander. Met elektrisch rijden had ik hoegenaamd nog geen ervaring, daarom ging ik graag in op de opportuniteit om met de Hyundai Kona EV rond te toeren en me een dagje volledig onder te dompelen in een andere manier van rijden.”
Wie goed anticipeert, heeft het rempedaal alleen nodig om helemaal tot stilstand te komen, of bij onverwachte situaties.
De eerste indruk was alvast positief. “Het uiterlijk oogt fraai, de vormgeving elegant. Dat zie je wel bij meer modellen, want tegenwoordig merk je in het straatbeeld veel wagens die op elkaar lijken. Het neemt niet weg dat de looks van deze auto er zeker mogen zijn.”
“Hyundai heeft er bewust voor gekozen om, in tegenstelling tot andere fabrikanten met elektrische auto’s, de wagen geen al te futuristische uitstraling te geven. De wagen moet voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk zijn”, pikt Mattias Devlieger, één van de zaakvoerders van Autogroep Servayge, in.
Interieur
Ook het interieur kon onze testrijder bekoren. “Je merkt dat de fabrikant moeite heeft gedaan om uniformiteit na te streven met de modellen die nog op fossiele brandstoffen rijden. Het moet vooral functioneel zijn, en dat is het ook. De bediening van deze SUV gebeurt heel intuïtief: één druk op de knop en je bent meteen vertrokken. Dat gebeurt stil en zonder veel poeha, maar je beschikt wel vanaf de eerste seconde over veel power: je hebt direct koppel, waardoor het meteen goed vooruit gaat. Bij het optrekken aan de lichten is het dan ook een ‘piece of cake’ om anderen de loef af te steken (lacht).”
Nico Terryn
Marijn Vandepoele hield in 2004 Beter Bekeken onder de doopvont, de zaak die hij samen met zijn vader runt. De onderneming specialiseert zich als ‘print & signmaker’ in heel wat producten die de visibiliteit en de naamsbekendheid van klanten bevorderen: spandoeken, stickers, panelen, affiches, werfdoeken, ledschermen, drukwerk, vlaggen, naadloos behang, prints voor interieurinrichting en gebouwsignalisatie. De in Zomergem gevestigde firma is vooral in West- en Oost-Vlaanderen actief.
Veel aanpassingstijd had Marijn dan ook niet nodig om van zijn dieselwagen naar deze elektrische bolide te switchen. “Na vijf minuten ben je er volledig mee weg. Voor iemand die het gewend is om met een automatische versnellingsbak te rijden, is er van een aanpassing waarschijnlijk zelfs geen sprake.”
Autonomie
Hyundai en alternatieve aandrijvingen: het is een goede combinatie, weet Mattias Devlieger. “Samen met Toyota spant Hyundai de kroon in rijden op waterstof, maar ze zijn de enige koploper als het gaat over keuze van aandrijfmogelijkheden: benzine, diesel, ‘full hybrid’, ‘mild hybrid’, plug-in hybrid, elektrisch en waterstof … Alles is mogelijk. Die technologische voorsprong laat ook toe om komaf te maken met de vooroordelen van de markt. Zo mag de ‘range anxiety’ (de angst om door de ‘beperkte’ autonomie niet van punt A naar B te geraken, red.) spontaan verdwijnen: met een rijbereik van 449 km (in de 64.0 kWh-versie) raakt iedereen probleemloos waar hij moet zijn. Om dat bereik te maximaliseren, zijn de wagens voorzien van banden met een lagere rolweerstand. Onlangs werden drie wagens van de band geplukt om in optimale omstandigheden (op een afgesloten circuit en aan een beperkte snelheid) een zo lang mogelijke afstand af te leggen. De batterij tilde de wagen telkens netjes over de 1000 km. Daarmee verdwijnt zelfs het argument van bedrijven die nog bevreesd zijn om hun vertegenwoordigers in een elektrische wagen te laten rijden, zeker omdat de laadinfrastructuur in ons land al dermate positief is geëvolueerd dat je op erg veel plaatsen kan opladen.”
Tweede twijfelpunt: de prijs. “We kunnen er niet omheen dat de aankoopprijs nog hoger is dan die van wagens op fossiele brandstoffen, maar toch valt de Total Cost of Ownership voordelig uit. Omdat de wagen geen olie meer nodig heeft en onder de motorkap geen bewegende onderdelen meer heeft, is er van onderhoud amper nog sprake. Tel daar nog de geoptimaliseerde fiscale aftrekbaarheid bij, de acht jaar garantie op de batterij, de vijf jaar waarborg zonder kilometerbeperking … Je snapt waarom heel wat bedrijven tegenwoordig al gretig naar deze Hyundai overschakelen”, aldus Mattias.
Game-ervaring
Terug naar de weg. Marijn Vandepoele doorkruiste met de Hyundai Kona EV het centrum van Gent en testte de wagen ook op gewest- en autosnelwegen. “De wagen bolt overal even vlot. Door de eenvoudige bediening heb je als het ware het gevoel in een ‘autogame’ te zitten: met het pedaal spelen volstaat om sneller of trager vooruit te gaan. Als je de wagen in regeneratiestand 3 zet, wordt de elektromotor zo sterk afgeremd, dat het effectief voelt alsof de auto echt aan het remmen is. Wie goed anticipeert, heeft het rempedaal alleen nodig om helemaal tot stilstand te komen, of bij onverwachte situaties.”
Ook de zenervaring die gepaard gaat met elektrisch rijden, kan de ondernemer best pruimen. “De display biedt je een schat aan informatie over het rijbereik en andere parameters, maar dankzij de ‘head up’-display worden die gegevens rechtstreeks in het gezichtsveld geprojecteerd, waardoor je niet afgeleid raakt. Gebeurt dat toch, dan stuurt de wagen je snel bij via de ‘Lane Assist’ of de adaptieve cruisecontrol”, vertelt Marijn.
Autogroep_Servayge
Autogroep Servayge, dat in 2021 zijn vijftigste verjaardag viert, legt zich al geruime tijd toe op de distributie van de Aziatische merken Hyundai, Nissan, MG, Suzuki en Maxus. Vanuit twee West-Vlaamse (Zwevegem en Menen) en twee Oost-Vlaamse vestigingen (Gent en Deinze) helpt het bedrijf via de Fleet Advisor bedrijfsleiders en mobiliteitsverantwoordelijken de juiste wagens voor hun vloot kiezen. De à-la-carte-aanpak laat toe om voor elke zelfstandige, kmo of particulier het geschikte voertuig te adviseren.
Populariteit
De verkoopcijfers van de Hyundai Kona EV wijzen uit dat het model zeker in de lift zit. “Elk zichzelf respecterend bedrijf hecht tegenwoordig veel belang aan duurzaamheid. Onder meer omwille van dat groene imago maken nogal wat grote ondernemingen het statement om elk aflopend leasingcontract van een wagen op fossiele brandstoffen, te vervangen door eentje van een volledig elektrische wagen. Bovendien voorzien ze zelf op de parking ook voldoende oplaadmogelijkheden. De b2b-markt is dus al enthousiast op deze kar gesprongen. Als de overheid wil dat ook meer particulieren dat doen, zal ze toch meer incentives moeten voorzien”, aldus Mattias Devlieger.
Heel wat positieve feedback dus, ook van onze testpiloot. Zet die al spontaan zijn krabbel onder de bestelbon? “Mijn huidige wagen is nog niet aan vervanging toe, maar op termijn is het zeker te overwegen” aldus Marijn Vandepoele. “Idealiter is er op dat moment al een groter volledig elektrisch model beschikbaar, dan zou het zeker een optie zijn.”
Hyundai is de enige koploper als het gaat over keuze van aandrijfmogelijkheden.
“Geen nood, komt eraan”, besluit Mattias Devlieger. “De fabrikanten zullen de komende twee jaar een hele rist modellen lanceren, al is het maar om te ontkomen aan de torenhoge boetes van Europa als ze de gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km niet halen…”
Bevindingen
Heel vlot rijgedrag dankzij intuïtieve bediening
Zengevoel in alle omstandigheden, zelfs bij files
Aantrekkelijk vermogen en groot rijbereik
- Elektrische motor: 64 kWh
- Vermogen Kw/pk: 150/204
- Maximumkoppel: 395 Nm
- Rijbereik(gecombineerd): 449 km
- Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 seconden
- Topsnelheid: 167 km/u
- Efficiëntie (kWh/100 km): 15,4
- Leeggewicht: 1685 kg
- Afmetingen (mm): 4180 (l) 1800 (b) 1570 (h)
- Prijs testmodel: 52.499 euro excl. btw