Dat vanuit passie en interesse een succesvolle onderneming kan ontstaan, bewijst Karen Depoorter van Callas Confiture. Wat startte met aardbeien uit haar moestuin, groeide uit tot een exclusieve delicatesse. Daarnaast weet Karen het drukke ondernemersleven te combineren met haar gezin. “Ik heb een intense band met mijn kinderen en kan de mama zijn die ik wil zijn.”
Karen Depoorters ondernemersverhaal begon als een uit de hand gelopen hobby. “Ik werkte als marketing- en communicatiemanager, maar miste het contact met iets concreet. Daarom startte ik een B&B bij mij thuis. De confituur die ik serveerde bij het ontbijt, vond ik niet lekker. Ik had een moestuin vol aardbeien en besloot zelf aan de slag te gaan. Mijn eerste creatie was een fiasco. Vanaf dan ben ik elke dag confituur beginnen maken. Zonder enige voorkennis, maar vanuit een enorme passie en gedrevenheid ben ik erin geslaagd om een kwalitatief en duurzaam product in de markt te zetten.”
Trots?
“Ik ben het meest trots op mijn kinderen. Ondanks de drukte heb ik een intense band met hen. Vrouwen laten zich vaak beperken door het idee dat een gezin met het ondernemerschap moeilijk te combineren is. Toch is het perfect mogelijk om een evenwicht te kunnen behouden tussen een bedrijf runnen en een goede mama zijn. Ik heb mijn kinderen dan ook steeds betrokken door met hen over Callas Confiture te praten. Zo beseffen ze dat ondernemen met bloed, zweet en tranen gepaard gaat en schatten ze het naar waarde. Onlangs zei de jongste zelfs dat hij naar mij opkijkt en mij ziet als een sterke vrouw. Dat ontroerde mij echt. Daarnaast vraag ik ook soms hun mening over, bijvoorbeeld, de ontwikkeling van nieuwe smaken en verpakkingen.”
Visie?
“Een goede organisatie en stevige onderbouw is enorm belangrijk, vooral in een productiebedrijf. Efficiëntie, duidelijkheid en goede afspraken zijn voor mij een prioriteit. Als alles vlot gaat, is dat niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook voor het volledige team. Ik hecht er enorm veel belang aan dat we een goed team vormen en iedereen gelukkig is. Je brengt namelijk meer tijd door op je werk dan met je familie. Daarnaast ben ik me ervan bewust dat je als kleine ondernemer van alle markten thuis moet zijn, maar dat dat eigenlijk niet mogelijk is. Dat is net wat het uitdagend maakt. Je moet als ondernemer weten waar je echt goed in bent en je voor andere zaken laten omringen door experten, zowel binnen als buiten het team.”
Maken vrouwen het verschil?
“Ik denk niet graag in een onderscheid tussen mannen en vrouwen, omdat het nog steeds over mensen gaat. Wel klopt het dat vooral in productiebedrijven vrouwelijke zaakvoerders tot op de dag van vandaag in de minderheid zijn. Persoonlijk ondervind ik daar geen last van. Ik heb alles vanuit het niets opgebouwd, waardoor ik mijn product en productieproces door en door ken. Niemand kan het in twijfel trekken. Wel krijg ik vaak de opmerking van mannelijke collega’s dat ik als vrouw dingen beter aanvoel en mensen beter kan inschatten. Daardoor heb ik bijvoorbeeld in sales soms een streepje voor.”
Tips voor starters?
“Het is heel belangrijk om je ervan bewust te zijn dat je niet alles kunt en moet weten. Ik ben volledig alleen gestart en stond er voor alles alleen voor. Daarom heb ik snel beslist om mij te laten omringen door experten, maar ook gelijkgestemden. Aan andere ondernemers kun je veel hebben, onder meer door te horen waarmee zij moeilijkheden hebben. Het is ook belangrijk om je verhaal duidelijk af te bakenen, geen schrik te hebben om nee te zeggen en een duidelijke strategie uit te werken. Soms is het beter om bewust te kiezen voor kwaliteit en een tragere groei, in plaats van te opteren voor massaproductie en een snelle groei. Dat, in combinatie met een goede portie volharding, zorgt gegarandeerd voor succes.”