Steeds meer mensen kopen online. Het coronavirus gaf de e-commercesector de jongste maanden zelfs nog een extra boost. Loont het dan nog de moeite om naar een lokale (groot)handel te stappen? “Absoluut!”, zegt Marion Coen, directeur van verf- en decoratiespecialist Avor – Colordecor.
Er zijn verschillende redenen om een fysieke groothandel te verkiezen boven een webwinkel waarvan je de eigenaars niet kent. In eerste instantie omdat je het ruime assortiment bij een groothandel echt kunt zien. Nog een troef: je kunt de nodige producten in de meeste gevallen meteen meenemen.
Offlineadvies
Wat marketeers ook beweren … Niet alle producten lenen zich tot onlineverkoop. Neem nu verf. De technische bagage van een ervaren verkoper vind je niet op een website. Producten die advies vereisen, koop je daarom maar beter offline. Zo vermijd je problemen en frustraties achteraf. Een chatfunctie in een webwinkel kan dat probleem in sommige gevallen wel oplossen, maar je kunt de producten nog altijd niet zelf voelen.
Service achteraf
Meer en meer webwinkels openen de jongste jaren ook een fysieke winkel. Dat is niet zonder reden. Service – voor én na – blijft een erg belangrijke factor. Als klant moet je toch ergens terechtkunnen als je vragen hebt of problemen ervaart.
Flexibel
Nog een troef van een groothandel: hij speelt echt in op de behoeften van de klanten. Zowel op het vlak van logistiek als communicatie. Het persoonlijke advies zorgt er net voor dat je dicht bij je klanten staat.
Goedkoper?
Nog een vooroordeel dat dringend getackeld moet worden: webshops zijn goedkoper. Dat is zeker niet altijd het geval. Het klopt dat webwinkels je vaak lokken met enkele straffe promo’s, maar dat betekent echt niet dat álles goedkoper is. Integendeel. In combinatie met de fysieke beleving en een duurzaam en kwaliteitsvol aanbod inclusief service zit je dus ongetwijfeld goed bij een lokale groothandel in jouw buurt.