Onepoint draait in deze tweede coronagolf volledig op telewerk. “Als IT-bedrijf gespecialiseerd in digitalisering is deze overstap bij ons goed verlopen, temeer omdat we jaren geleden al waren overgegaan tot virtuele groepen en werkplekken. Dankzij de grotere bandbreedte van Telenet Business hebben we zonder grote kosten vlot kunnen overschakelen naar het nieuwe werken met behoud van onze performantie en kwaliteit”, vertelt Rudy Van Thuyne.
Telenet Business neemt zowel het internetgebeuren als de vaste en mobiele telefonie voor zijn rekening. “Toen ik Rudy Van Thuyne leerde kennen hebben we corporate fibernet 750/75 met hoge downloadsnelheid en 4G back-upsysteem geïnstalleerd. Intussen hebben we een nog zwaardere lijn geïmplementeerd.
“Door de hoge uploadsnelheid blijft de continuïteit van de business gegarandeerd. De managed router met 4G back-up neemt automatisch over bij een eventuele uitval door bijvoorbeeld werken in de straat, wat voor een enorme gemoedsrust zorgt.” Om de zoveel maanden doen we tevens een optimalisatie van de mobiele telefonie. De medewerkers kunnen onbeperkt bellen en sms’en, ze moeten geen schrik hebben dat ze boven hun bundel aan mobiele data gaan. Verder leverden we ook het internet van de werknemers thuis op.”
Door de goede samenwerking met Telenet Business vormt het tijdelijk sluiten van het kantoor van onepoint in Zele omwille van corona geen enkel probleem. “We waren klaar voor die stap”, vervolgt Rudy Van Thuyne. “Sinds we deel uitmaken van de onepoint groep (2016), werden alle services, software en hardware gecentraliseerd in Parijs. En werken we dus volledig in de cloud.”
Rudy Van Thuyne is al lang een voorstander van telewerk. “Eén van de pluspunten is dat je minder tijd in het verkeer verliest. 65 % van het IT-gebeuren speelt zich af in Brussel. Onze medewerkers komen ook nog eens uit alle windstreken. Telewerk betekent een belangrijke tijdswinst voor hen en mijzelf.”
Meer verantwoordelijkheid, extra rendement
“Door het telewerk krijgen onze medewerkers meer verantwoordelijkheid. Ze werken gericht naar een deadline of resultaat toe. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd. Telewerk doet het rendement en de kwaliteit van het werk stijgen.”“Een uitdaging bij telewerk kan de verbondenheid met het bedrijf zijn. Daarom hebben wij peters en meters, die geregeld contact opnemen met onze medewerkers om te zien of alles nog goed loopt en om te kijken waar ze eventueel bij kunnen helpen. Dit kan zowel op werk- als op privévlak zijn. Ook de vereenzaming van medewerkers die alleen wonen willen we tegengaan door geregeld contact te houden en onder andere virtuele bootcamps & e-apero’s te organiseren. De e-apero’s via Teams zijn een succes. Die zijn bedoeld als ontspanning en om mekaar moed in te spreken in deze uitdagende periode. Dat zijn momenten van verbroedering.”
Groter vertrouwen in bedrijf
“Net als de meeste van onze medewerkers heb ik een thuiskantoor. Tijdens de eerste e-apero heeft iedereen zijn werkruimte getoond. Zoiets schept een band. Bij het uitbreken van de coronacrisis heeft onze stichter overigens gemeld dat er van niemand afscheid zou worden genomen. Alle geplande sollicitaties bleven doorgaan. Intussen zijn we 10 % gegroeid. Ik denk dat de relatie tussen medewerkers en bedrijf alleen maar gegroeid is. Uit een personeelsenquête bleek een grote tevredenheid. Er is bij ons alleszins geen personeelsverloop tijdens deze pandemie.”
De nieuwe manier van werken/ondernemen zal een boost inhouden voor onepoint. “Veel bedrijven gaan inzien dat de implementering van een performante IT een voordeel en uiteindelijk zelfs een must is. Wie twijfelde om te investeren in IT, zal allicht zijn visie herzien. Ik ervaar dat ook de relatie met onze klanten verbeterd is. Onze grootste troef is dat we als partner, en niet als leverancier, met hen meedenken.”