Werknemers motiveren is niet altijd even makkelijk, zeker tijdens de coronacrisis. De voorbije maanden stelden heel wat werknemers hun job wel eens in vraag. Is dit wat ik de rest van mijn leven wil doen? Vind ik mijn job nog altijd even boeiend? Maar ook werkgevers merkten op dat niet alle functies even goed afgestemd waren op de organisatie. Er moet dus op zoek gegaan worden naar nieuwe manieren om medewerkers te motiveren. Maar hoe pakt u dat aan?
Kijk kritisch naar de toekomst
Het coronavirus zette de afgelopen maanden heel wat Belgen aan het denken. Het was voor velen dan ook een moment van reflectie. En dat was bij ondernemers niet anders. De pandemie doet ons op een creatieve en innovatieve manier naar de toekomst kijken. Dat dat ook kostenbewust kan, zorgt voor een positief perspectief in donkere tijden.
Analyseer de slagkracht van uw organisatie
Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen wat het najaar ons zal brengen, is het vandaag hét moment om ons voor te bereiden op een post-coronatijdperk. Onder de slagzin ‘never waste a good crisis’ is het daarom een goed idee om de slagkracht van de organisatie eens kritisch te analyseren. Welke processen kunnen bijvoorbeeld efficiënter georganiseerd worden? En welke rol kunnen de huidige medewerkers daarbij spelen?
Ga samen in dialoog
Heel wat ondernemers hebben hun vacatures en aanwervingsbeleid in de loop van 2020 even op pauze gezet omwille van de bijhorende kosten. Sommige functies blijken niet langer een meerwaarde, andere functies hebben dan weer nood aan het aantrekken van nieuw talent. En dan zijn de ontslag- en aanwervingskosten niet min. Toch hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Door open en eerlijk in dialoog te gaan met uw werknemers, kan de grijze muis van vandaag misschien wel de witte raaf van morgen worden. Individuele talenten kunnen namelijk zowel u als uw werknemer doen groeien.
Breng de ontwikkelingspunten in kaart
Een open en eerlijke dialoog vereist een objectieve kijk. Met een development center kunnen de ontwikkelingspunten en sterktes van elke medewerker duidelijk in kaart gebracht worden. Hoe omvangrijk dit development center is, hangt af van het type medewerker en de aard van de mogelijke functie. Dit kan gaan van een aantal online testen tot formele interactieve oefeningen. Met de resultaten kan niet alleen ingezet worden op de sterktes van de medewerker, maar kunnen ook de ontwikkelingspunten bijgeschaafd worden.
Laat jobs matchen met capaciteiten en voorkeuren
Wie nog een stapje verder wil gaan, kan medewerkers stimuleren om aan jobcrafting te doen. Jobcrafting is het simpelweg aanpassen van de jobinhoud en de manier van uitvoeren ervan, zodat die zo goed mogelijk samengaan met de capaciteiten en voorkeuren van de werknemer. Op die manier kan maximaal ingezet worden op de sterktes van mensen zonder hen te forceren in een jasje dat toch niet helemaal past.
Tot slot
Werknemers ontwikkelen in tijden van corona kan dus op verschillende manieren. Het blijkt dan ook een verhaal met enkel voordelen. Gemotiveerde en loyale medewerkers blijven namelijk aan boord zonder alle nadelen van een vertrek en het zoeken naar een nieuwe medewerker. Bovendien zetten geëngageerde medewerkers vol energie terug in op de volgende fase van hun carrière. Hulp nodig bij de aanpak van een dergelijk proces? Neem dan contact met één van de collega’s van Vandelanotte HR Solutions via contact@vdl.be.