www.durabrik.be
www.utopiaevents.be
Terwijl sectoren als de horeca en evenementen zich in een diepe coma bevinden, zijn er andere die nauwelijks impact voelen van het coronavirus. Gilles De Backer is oprichter van het Gentse evenementenbureau Utopia Events en staat al een heel lange tijd op non-actief. Joost Callens is CEO van het Drongense bouwbedrijf Durabrik en hij spreekt van een boeiend 2020 met heel wat nieuwe initiatieven. Wat beide ondernemers met elkaar gemeen hebben, is de passie voor duurzaam ondernemen.
Met plezier ging Joost Callens in op de vraag van Gilles De Backer voor een dubbelgesprek. We zijn welkom in het hoofdkwartier van de bouwgroep op een zichtlocatie langs de E40. “De professionele, vriendelijke ontvangst die je hier krijgt, maakt je instant blij”, merkt Gilles De Backer op. “Ook wij als evenementenbureau hebben heel veel aandacht voor hospitality. Alle mensen die voor ons werken, moeten die gastvrijheid ook uitstralen.”
STERCK. Waarom heb je specifiek voor Joost Callens gekozen voor dit dubbelgesprek?
Gilles De Backer: “Samen met de community 'Delen is Vermenigvuldigen' ben ik hier al eens komen luisteren naar de voorstelling van Joost zijn boek 'De zoekende leider'. Ik vind Joost een inspirerende figuur en ik waardeer zijn inspanningen om duurzaamheid en ethiek te introduceren in de bedrijfswereld.”
STERCK. In de soms harde bedrijfswereld is het niet evident om economische en sociale doelstellingen met elkaar te verzoenen. Joost, jij pleit bijvoorbeeld al veel langer voor meer inclusie in de bedrijfswereld. De inspiratie hiervoor komt in de eerste plaats van je zoon Toon.
Joost Callens: “Toon heeft een verstandelijke beperking waardoor hij niet zelfstandig kan wonen en hij ook een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Het is jammer dat de bedrijfswereld niet meer aandacht heeft voor mensen zoals hij want Toon heeft andere troeven die een meerwaarde kunnen betekenen voor elk bedrijf. Zo leeft hij continu in het hier en nu, hij is altijd zichzelf. Toon loopt hier rond op de werkvloer en gaat aan iedereen vragen of hij iets kan betekenen. Met de glimlach. Zijn aanwezigheid is voor veel medewerkers een interessante verruiming van hun wereldbeeld en is een mooie les in vertragen. Toon is mijn grootste leermeester.”
STERCK. Het rendement van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is vaak een pak lager. Op het einde van de rit moet je ook rendabel zijn...
Callens: “Durabrik is ook resultaatgericht, maar aan de andere kant moet niet alles in functie van winst staan. Als bedrijfsleider bepaal je uiteindelijk zelf de kpi's. De Amerikaan Richard Barrett ontwikkelde een model met zeven niveaus van bewustwording. Niveau 1 staat voor overleven, niveau 7 voor dienstbaarheid. Of je nu een vzw of een nv bent, een organisatie van de toekomst moet streven naar een optimale invulling van die zeven niveaus. Dat betekent een kruisbestuiving van profit en social profit. Dat is een dynamisch gegeven want op dit moment worstelen heel wat bedrijven met corona waardoor de focus in de eerste plaats op overleven ligt. Je zal vandaag maar ondernemer zijn in de horeca of in de evenementensector.”
Durabrik is resultaatgericht, maar aan de andere kant moet niet alles in functie van winst staan. Als bedrijfsleider bepaal je uiteindelijk zelf de kpi's.
De Backer: “Wij liggen noodgedwongen al een lange tijd stil. Toch weerhoudt ons dat er niet van om te blijven inzetten op duurzaamheid. Zo hebben we in de voorbije kerstperiode – in samenwerking met de collega's van Abstrkt Events – een actie gedaan voor de Gentse daklozen. Sinds kort baten wij de Baudelokapel uit en we hebben de deuren opengezet voor een initiatief waarbij de daklozen kledij en een warme maaltijd konden afhalen. In de toekomst willen we zeker nog dergelijke acties ondersteunen. Cruciaal is dat het oprecht is, het mag geen window dressing zijn.”
Callens: “Het begint aan de top. Wanneer je als leider niet bereid bent om naar jezelf te kijken, om jezelf in vraag te stellen, dan kun je dat niet van de anderen verwachten. Je moet een kader schetsen waarin je de medewerkers de kans geeft om zichzelf te zijn. Voor velen is het niet zo evident om zich zo kwetsbaar op te stellen, maar het zorgt voor extra verbinding waar iedereen en ook de organisatie sterker van wordt. Momenteel zitten we in een uitdagende periode want door corona is het moeilijk om verbinding te blijven houden met iedereen. Bedrijven die daar in het verleden al veel aandacht voor hadden, hebben nu wel een voorsprong.”
STERCK. De algemene regel in de bedrijfswereld is thuiswerk. Hoe slaag je erin om die onderlinge band te bewaren?
Callens: “Het is zeker niet gemakkelijk. We hebben onze medewerkers al verrast met een cadeaubox vol borrelhapjes en een fles bubbels. Voor iemand met 30 jaar trouwe dienst hebben we een virtueel feestje georganiseerd. Gilles, als je leuke tips hebt voor een virtueel feest, laat ons maar iets weten.”
STERCK. Hoe moeilijk is het om als ondernemer noodgedwongen stil te moeten zitten?
De Backer: “Een ondernemer is gedreven door passie en wil zijn ei leggen. Momenteel moeten we noodgedwongen een pauze inlassen, maar intussen blijft het creatieve proces wel bezig. Gelukkig hebben we vorige zomer toch nog enkele evenementen kunnen organiseren. Met 'Dinner with the Queen' waren we aan onze tweede editie toe. We verwelkomden de gasten in een biopluktuin waar ze konden genieten van een unieke, culinaire totaalervaring. In geen tijd waren alle tickets de deur uit. Ook hier was er een duurzaamheidsaspect. Met dit evenement willen we de bijen redden, maar vorige zomer hebben de bijen ons bedrijf gered. 'Dinner with the Queen' is niet alleen een eerbetoon aan de bijen, maar ook aan mijn grootouders. Ik ruik nog de geur van paraffine bij het maken van confituur, ik zie me nog kastanjes rapen … Bij hen heb ik een fijne kindertijd gehad en ze hebben me heel belangrijke levenswaarden meegegeven.”
STERCK. Wanneer denk je dat je terug van start kunt gaan?
De Backer: “Ik ben een beetje een pessimist geworden. Politici staan soms te springen om als eerste een goednieuwsshow te brengen, maar amper twee dagen later draaien ze hun kar. Dat hakt er telkens weer in. Ik denk dat voor de evenementensector de hemel pas definitief zal opklaren tegen het einde van dit jaar.”
Callens: (blaast) “We zijn intussen al een jaar verder. Politici hebben het natuurlijk niet gemakkelijk. Uiteindelijk hebben we als maatschappij totaal geen ervaring met het beheren van een pandemie. Wat ik wel vreemd vind, is dat politici de virologen inhuren als adviseurs terwijl diezelfde virologen dag in dag uit hun eigen mening komen verkondigen in de media. Dat klopt gewoon niet. Op die manier is het zo goed als onmogelijk om een land te sturen. Al vind ik de huidige aanpak toch een pak beter dan die na de eerste lockdown.”
STERCK. Hoe groot was de impact van corona op Durabrik?
Callens: “Dankzij de flexibiliteit van onze mensen hebben we snel gereageerd op de nieuwe realiteit. Zo zijn we er op korte tijd in geslaagd om een virtueel bezoek aan onze kijkwoningen mogelijk te maken. Onder andere daardoor is de verkoop niet stilgevallen. Positief was dat heel wat mensen noodgedwongen thuis zaten waardoor iedereen plots extra aandacht had voor zijn woning en zijn tuin. Laat nu net dat onze kernactiviteit zijn. Op de werkvloer was het aanvankelijk minder evident. Probeer maar eens een boiler te plaatsen met twee personen waarbij je anderhalve meter afstand moet houden. Ik ben echter trots op de inzet en de betrokkenheid van onze mensen. Uiteindelijk hebben we een boeiend jaar achter de rug.”
Met 'Dinner with the Queen' willen we de bijen redden, maar vorige zomer hebben de bijen ons bedrijf gered.
STERCK. Vertel...
Callens: “Vorig jaar hebben we maar liefst zes nieuwe bedrijven opgestart of overgenomen. Daarnaast zijn we ook blijven investeren in ons menselijk kapitaal. Met Istoir gaan we historische gebouwen en sites omvormen tot klassevolle woonprojecten. Met respect voor de originele erfgoedelementen die we stijlvol willen integreren in het nieuwe woonproject. We zijn volop bezig met interessante projecten in de historische Brugse binnenstad waar we een nieuwe invulling willen geven aan het Karmelietessen-klooster en in Gent waar een oud landhuis met stallingen en koetshuis zich perfect leent voor een reconversie.”
STERCK. Heel recent heb je ook de koepel Camino gelanceerd.
Callens: “Camino is een koepel boven onze twaalf ambitieuze bouw- en vastgoedbedrijven waarmee we willen uitgroeien tot de duurzaamste vastgoedspeler van het land. Elk bedrijf heeft zijn eigen verhaal en behoudt zijn eigen management. Ze delen wel allemaal de aandacht voor een mensgerichte aanpak en duurzaamheid. Het eerste wapenfeit is In The Yard, een duurzaam kantorencomplex dat we hier op onze site in Drongen willen bouwen volgens de principes van de circulaire economie. De gezondheid en het welzijn van de werknemers staan centraal want met dit project streven we naar de WELL Building Standard, een internationale standaard voor gezonde gebouwen met criteria voor tien verschillende parameters zoals lucht, water, voldoende daglicht, thermisch comfort, akoestiek enzovoort.”
De Backer: “Ik stel met plezier vast dat de aandacht voor ecologie een ferme boost heeft gekregen door corona. De crisis is toch voor iets goed geweest. Ook wij als evenementenbureau gaan ons inzetten om ecologie zoveel mogelijk te integreren in onze evenementen. Zo hebben we plannen om de CO2-uitstoot van al onze organisaties te berekenen en ze allemaal een label te geven. Op die manier hopen wij als kleine speler ook ons steentje bij te dragen aan een betere wereld.”