Amazon, Coolblue, bol.com & co zijn alom en alwetend. Hun positie werd het afgelopen jaar alleen maar sterker, we zijn immers meer dan ooit allemaal online actief. Ook binnen onze branche van workwear, safety & tools speelt het online vergelijken en de druk om sneller te leveren. In plaats van mee te gaan in een prijzenslag of te investeren in die webshop, is het beter de zaken grondig op een rijtje te zetten. Wie is onze klant, hoe kunnen we die verderhelpen? En, wat hebben wij dat de online gigant niet heeft?
Instant service & connectie
Waarom komt de klant fysiek langs? Om meteen geholpen te worden, om iets te passen, vast te nemen, een demonstratie, advies … Ook voor de beleving, het plezier van het shoppen, een goeiedag en een kop koffie. Connectie, optimaal voorraadbeheer, productkennis & klantenservice beschouwen wij dus absoluut als prioriteit. Het moet immers lonen voor de klant om de fysieke verplaatsing te maken. De klant in de winkel is bovendien ook een belangrijke bron van informatie. Directe vragen, tips qua assortiment … Alles uit eerste hand, face to face. Die info helpt ons vooruit in het voortdurend bijschaven van assortiment en service.
Slim online
Wij zagen het afgelopen jaar een grote stijging in de online sales en zien ook dat die trend aanhoudt. Niet per se in plaats van, maar naast de winkelverkoop, een en-enverhaal dus. Online aanwezigheid lijkt me in deze tijden evident. Echter, op welke wijze en hoe intensief, hangt af van wie je tracht te bereiken.
Een eigen website en shop vraagt een investering. Voor ons is die het waard, onze klant verwacht immers die online extensie: een digitale catalogus en tool voor wie de fysieke verplaatsing liever niet maakt. Makkelijk navigeren en bestellen, historiek consulteren, technische info terugvinden enzovoorts: veel meer dan alleen een shop. Goochelen met supersnelle, gratis leveringen aan woekerprijzen ... Daarvoor passen we, simpelweg omdat dat onmogelijk rendabel kan.
De occasionele gelegenheidsshopper vindt misschien vlotter de weg naar de online giganten. Willen we ook die bereiken? Dan is een samenwerking misschien opportuun? De juiste producten op het juiste platform: het vraagt wat studiewerk en trial and error, maar kan ook lonen.
Er zijn dus heel wat wegen naar de consument, on- en offline. De juiste mix van beiden vinden voor jouw klantensegment is uiteraard dé sleutel. Als ik een goeie tip mag geven: maak je huiswerk, doe research, ‘meten is weten’ blijft de vuistregel. Jouw onderneming en aanpak blijvend in vraag stellen met de wil tot verbetering, zo timmeren ook wij aan de weg.