Veel bedrijven en organisaties vragen zich af waarom ze zo weinig spontane instroom krijgen. En waarom grote bedrijven zoals Ikea, bol.com, Coca-Cola, Apple, Google ... dat wel krijgen. Zeker in crisistijden hebben die laatste een streep voor, zou je denken…
Waarom krijgen deze organisaties die sollicitanten dan? Simpel: omdat deze organisaties een imago van aantrekkelijke werkgever hebben. Het containerbegrip ‘employer branding’ betekent niets meer of minder dan het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Ben jij dat? Dan willen mensen bij je werken. Geen rocket science dus!
Hoe begin ik?
Alles start met een weloverwogen structuur. Nog voor je een campagne wil lanceren, moet je goed nadenken over woord en beeld. Heb je al nagedacht over de stijl waarin je de vacature schrijft? Welke woordenschat heb je gebruikt? Allemaal zaken die essentieel zijn in je 'employer branding'-strategie.
Een duidelijke strategie die goed uitgerold wordt met een sterke campagne zal veel meer mensen bereiken dan enkel nieuwe collega’s. Het zegt ook heel wat over het bedrijf als werkgever. Bovendien straalt het ook af op je imago als leverancier voor klanten en prospects. Laat meteen zien hoe je met toekomstige collega’s omgaat, dat zegt bijzonder veel over de cultuur en het DNA van de onderneming.
Welke zijn de krijtlijnen van een krachtige campagne?
Nog een reden om hierop in te zetten, is dat gerichte, commerciële marketingcampagnes niet spontaan mensen aanzetten om te gaan kijken welke openstaande vacatures je als bedrijf hebt. Ga dus voor een duidelijke campagnelijn, die aansluit bij je algemene marketingstrategie. Kom op een krachtige manier naar buiten met de identiteit van je bedrijf. Draag dit vooral altijd en overal uit, op een uniforme, herkenbare manier.
Maak een aangepast arbeidsmarktcommunicatieplan met een beschrijving van je identiteit als werkgever. Som op wat de sterke en aantrekkelijke componenten daarin zijn. Werk vervolgens aan de hand hiervan een strategie uit over de ‘key messages’ die je wil overbrengen en hoe je je doelgroep en doelen gaat bereiken. De interne cultuur, de waarden van het bedrijf, het taalgebruik, de tijdsplanning, de content en de gekozen kanalen: alles speelt een rol. Een doordacht totaalconcept zorgt voor directe herkenbaarheid en onderstreept jouw identiteit.
Hoe maak ik het verschil?
Vacatures in grote getallen rondpompen doet iedereen al, vaak via de traditionele rekruteringskanalen en online advertenties. Het échte uitgangspunt zou moeten zijn: waarom zouden mensen bij jou willen werken? Dat is de boodschap die je graag wil uitdragen.
Vertel het de wereld, elke dag opnieuw! Draag zelf concreet naar buiten waarom mensen jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever moeten beschouwen. Wees niet arrogant, maar ook niet te bescheiden, want bescheidenheid is niet bepaald een sterk wapen in de 'war for talent' die in Vlaanderen hevig woedt.