De toekomst is elektrisch, zeker in de automotive-sector. Daar zijn ze bij Volkswagen al lang van overtuigd. De Duitse autobouwer lanceerde begin dit jaar de ID.4 op de markt, zeg maar de grote SUV-broer van de ID.3. Het nieuwe model springt meteen in het oog, ook bij Christof De Waele. Op uitnodiging van Groep Thoen onderwierp de fleetmanager van Jan De Nul Group dit elektrisch model aan een uitvoerige test. Het resultaat: gekeurd en méér dan goed bevonden.
Stel Christof De Waele een nieuwe wagen voor, en de man is meteen geïnteresseerd. Zestien jaar geleden maakte de Zottegemnaar van zijn hobby zijn beroep toen hij als fleetmanager aan de slag ging bij Jan De Nul. “Wagens hebben me altijd enorm geboeid, op mijn tiende zat ik al achter het stuur, weliswaar op privédomein. In principe kan elke wagen mij bekoren zoals hij is, tuning-toestanden zijn niet aan mij besteed. Wel ben ik sinds 15 jaar een overtuigd automaatrijder. In een wagen met manuele versnellingsbak voel ik me minder in mijn sas.”
Er hoeft absoluut geen gigantische tablet in een auto: laat de chauffeur zich maar concentreren op het verkeer.
Hoewel hij vanuit zijn functie de TCO (Total Cost of Ownership) van elk model stevig onder de loep neemt, kijkt de Oost-Vlaming in eerste instantie nog altijd naar de esthetiek van een wagen. “Daar kan ik echt nog van genieten.”
Op dat vlak kan de gloednieuwe ID.4 Christof meteen bekoren. “Ik was niet zo wild van de ID.3, maar met dit model mikt Volkswagen wel vol in de roos”, klinkt hij overtuigd. “Het is een wagen die klasse uitstraalt, ook binnenin. Bovendien is het een heel ruimtelijke auto. Ook bij dit model ging ik eerst achterin zitten en kwam tot de conclusie dat de ID.4 grandioos scoort op vlak van hoofd- en beenruimte. Bovendien gaat dat niet ten koste van de kofferruimte, wat eveneens een belangrijke troef is.”
Veiligheid
De Waele kan ook het interieur best pruimen. “Alles ziet er stijlvol én duurzaam uit. Het is fijn dat Volkswagen het dashboard maakt op basis van gerecycleerde materialen. Daarnaast verheugt het me dat ze niet meedoen met de profileringsdrang van andere merken, om per se de grootste middenconsole in elektrische wagens te integreren. Ze kozen voor een klein, maar overzichtelijk aanraakscherm, wat de veiligheid zeker ten goede komt. Er hoeft voor mij absoluut geen gigantische tablet in een auto: laat de chauffeur zich maar concentreren op het verkeer dat zich voor hem afspeelt. Dat zal al helpen om het aantal ongevallen te reduceren.”
Jan De Nul Group
Jan De Nul Group geniet wereldwijd een sterke reputatie door de grenzen van maritieme, civiele bouw- en milieuprojecten te verleggen. De Luxemburgse groep met kantoor in Aalst realiseert heel wat cruciale infrastructuur voor onder meer de offshore-industrie. Ook in baggerwerken is Jan De Nul een erkend expert. Het familiebedrijf wordt vandaag geleid door de vijfde en zesde generatie en koestert de ambitie om de duurzaamheidsdoelstellingen door te trekken naar een zo groen mogelijk wagenpark.
En dan: ‘heeren, vertrekt’! Samen met onze fotograaf doorkruiste Christof de Vlaamse Ardennen om de ID.4 op de rooster te leggen. “Een zalige ervaring. De wagen rijdt feilloos, stil, met het juiste koppel en behoorlijk wat vermogen (204 pk). Je komt absoluut niets te kort. Op de kasseien van de Molenberg, de Paddestraat en de Lippenhovestraat ondervonden we aan den lijve dat de wagen prima afgeveerd staat. Het enige waarvoor je moet opletten, net als bij andere elektrische bolides: hou de snelheidsmeter in het oog, zeker in de bebouwde kom. Met dit type wagen zal je niet meteen geflitst worden op de autosnelweg, maar in stadsverkeer zit je zonder het te beseffen aan 50 km/u. Inschakelen dus, die adaptieve cruisecontrol. Dat draagt ook bij tot een beter rijbereik.”
Atypische onderneming
Onze testpiloot twijfelt er dan ook niet aan dat de ID.4 heel snel een bevoorrecht plaatsje kan veroveren op de markt van elektrische wagens. “Hij komt zeker ook in aanmerking om in ons wagenpark te worden opgenomen. Momenteel hebben we negen elektrische wagens in de vloot, het is wachten op de definitieve ‘go’ van de directie om sterker op dit type auto’s in te zetten. Nu het aanbod steeds uitgebreider wordt, wordt het almaar beter haalbaar om voor onze medewerkers diverse elektrische wagens te kiezen, in functie van hun specifieke job. Wij zijn op dat vlak trouwens een atypische onderneming.
Bij het gros van de bedrijven wordt een fleetwagen hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer ingeschakeld, terwijl bij ons 80% van de medewerkers regelmatig op de autosnelweg rijdt en een grotere koffer nodig heeft. Ook het rijbereik (489 km volgens WLTP-normen) is niet te versmaden.”
Mark Paelinck, Volkswagen Brand Manager bij Groep Thoen, is uiteraard blij met de feedback van Christof De Waele. “Het bewijst dat het Duitse merk het voortreffelijk heeft gedaan met zijn eerste 100% elektrische SUV. Volkswagen is begonnen met de verwerking van de batterij in de bodem en heeft daarrond een stijlvolle auto gebouwd, waarvoor we nu al veel interesse bij fleetklanten merken.
Naast de troeven die Christof al heeft opgenoemd, springt de ID.4 er als grote jongen ook uit door zijn korte draaicirkel. Waar de ID.3 heel geschikt is voor dienstenbedrijven, valt de ID.4 vermoedelijk heel goed in de smaak bij sectoren waar medewerkers een grotere koffer nodig hebben.”
De ID.4 springt er als grote jongen ook uit door zijn korte draaicirkel.
Gering prijsverschil
“Begrijpelijk dat deze wagen aantrekkelijk is voor fleetklanten”, pikt Christof De Waele in. “De prijs-kwaliteitverhouding én de overvloed aan ruimte zullen veel mensen over de streep trekken, ook particulieren. Het is een slimme zet om deze wagens nog te presenteren in showrooms bij dealers en niet puur op onlineverkoop te mikken. Op termijn evolueren we misschien naar een situatie waarbij iedereen zijn wagen digitaal aankoopt, maar de meeste mensen zijn daar nog niet klaar voor. Niets is leuker dan in een toonzaal rondneuzen en de mogelijkheden van de wagen verkennen via een testrit. Wat nog in het voordeel van de ID.4 speelt, is het geringe prijsverschil met de ID.3."
Groep Thoen
Groep Thoen is voor zowel Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA als SKODA de officiële verdeler voor Zuid-Oost-Vlaanderen. Dat vertaalt zich onder meer naar een breed aanbod in stock- en tweedehandswagens. De onderneming telt acht vestigingen, verdeeld over Zottegem, Ninove, Geraardsbergen, Aalst, Wieze en Hofstade. Op elk van die locaties biedt het bedrijf ook voor fleetklanten aangepaste oplossingen.
Wil Volkswagen niet wedijveren in de strijd om de grootste middenconsole, staat het bekende merk wél op de barricaden als het op duurzaamheid aankomt. “Christof vermeldde al het gebruik van gerecycleerde materialen, maar er is meer. Volkswagen heeft de ambitie om een wagen die einde levensduur is, volledig uit elkaar te halen en de materialen nog eens te hergebruiken. Zo zullen de gerecycleerde batterijen in een volgend leven gebruikt worden in laadstations. Op die batterij geven we trouwens een garantie van 8 jaar of 160.000 km”, besluit Mark Paelinck.
Bevindingen
Rijdt geluidloos en feilloos met behoorlijk wat vermogen.
Ruim voldoende been- en hoofdruimte voor iedereen.
Goede afvering bevordert comfort van chauffeur en passagiers.
- CO2-uitstoot: Geen
- 0 tot 100 km/u: 8,5 sec
- Topsnelheid: 160 km/h
- Vermogen Kw/pk: 150 Kw/ 204 Pk
- Rijbereik: 489 km (WLTP)
- Aantal plaatsen: 5 personen
- Snelle oplaadbeurt: 7.30 h (via charging power AC 11Kw)
- Versnelde oplaadbeurt: 38' (via charging power DC)
- Afmetingen(mm): 4584
- Gewicht(kg): 2660 kg
- Hoogst toegelaten gewicht: 611 kg
- Koffervolume: 543 liter
- Prijs getest model (incl. opties): 56.500€ incl. btw (er is al een ID.4 verkrijgbaar vanaf 45.500€)