‘Once you go Volvo, you never go back’. Het is een boutade waar heel wat fans van het Zweedse automerk zich volmondig achter scharen. Ook Erik Robyn en Yves Van Osselaer, zaakvoerders van RVO Finance uit Haasdonk, kunnen zich daar perfect in vinden. Ze aarzelden dan ook geen moment toen Steven De Keulenaer van de gelijknamige Volvo-concessiehouder uit Beveren-Waas hen de kans bood de elektrische Volvo XC40 te testen.
Functionaliteit is met voorsprong de belangrijkste parameter als Erik Robyn en Yves Van Osselaer een nieuwe wagen kiezen. “Voor mijn nieuw samengesteld gezin, dat vijf kinderen telt, zijn gebruiksvriendelijkheid en plaats van cruciaal belang. Daarom koos ik drie jaar geleden voor de Volvo XC90 als voertuig. Als je jaarlijks 35.000 à 40.000 km onderweg bent, kan je het comfort best wel waarderen”, verklaart Yves.
Orde en netheid
Erik Robyn, vennoot van Yves bij RVO Finance, knikt instemmend. “Ik kan een mooie wagen zeker appreciëren en doe er ook alles aan om hem ordelijk en netjes te houden. Als mijn hond meereist in de koffer van mijn Volvo V60, ga ik die vervolgens nauwgezet stofzuigen. Een auto die proper is, rijdt beter en geeft meer rust, vind ik. De V60 is zelfs zo ruim dat ik er mijn fiets in kan meenemen zonder er één of twee wielen te moeten uithalen.”
RVO Finance
Vennoten Erik Robyn en Yves Van Osselaer namen met het team van RVO Finance zes jaar geleden hun intrek in een gloednieuw kantoor in Haasdonk. Van daaruit helpen ze vennootschappen (vooral kmo’s) en beoefenaars van vrije beroepen met boekhouding, belastingconsultancy en financieel advies. De cliënten vertrouwen met plezier hun boekhouding, maand- en jaarafsluitingen, managementrapportering en statutaire verplichtingen toe aan de vriendelijke medewerkers van het achtkoppige team. “RVO Finance is een onderneming die net als wij enorm veel belang hecht aan menselijk kapitaal én aan kwaliteit. Bovendien zijn ze in Haasdonk gevestigd. Die lokale verankering is ook voor ons essentieel”, aldus Steven De Keulenaer.
De vriendschap met Steven De Keulenaer van de Volvo-garage was er al voor beide ondernemers beslisten om in een wagen van de Zweedse autobouwer te investeren. “Yves reed al met een Volvo en overtuigde me om een V60 aan te kopen”, vervolgt Erik. “Inmiddels rij ik al met de nieuwe versie van dat model en nam mijn zoon mijn eerste Volvo over. We zouden allebei geen andere meer willen. Ik blijf het herhalen: nooit reed ik in een betere autozetel. Dat klein beetje luxe en comfort, in combinatie met de typische veiligheidsfocus van Volvo (uitvinder van de driepuntsgordel, red.), wil ik nooit meer afgeven. Zelfs na een lange rit in zo’n Zweedse wagen heb je nooit last van rugpijn. Dat voordeel kunnen zelfs sommige premium merken niet bieden.”
Herkenbaar interieur
De elektrische XC40 ademt volgens beide testpiloten alles waar Volvo voor staat. “Qua design vormt dit model een verlengstuk van de herkenbare stijl”, vertelt Yves. “Opvallend is de grote beenruimte voor de passagiers op de achterbank. Bovendien gaat dat niet ten koste van de kofferruimte, die met 450 liter zelfs groter is dan de vroegere V60. Ook het interieur is heel herkenbaar voor wie vertrouwd is met Volvo.”
De souplesse van het voertuig is een ander opvallend kenmerk. “Het is eigenlijk een bom op wielen, zonder dat je het goed beseft. De acceleratie is ongelooflijk: toen ik bij het optrekken na een rood licht in een mum van tijd aan 50 km/u zat, stond de wagen achter mij nog stil.”
De autobouwer is zich daar volledig van bewust en zorgde daarom voor een extra veiligheidsaspect. “Je kan werken met een geïndividualiseerde sleutel, waar je bepaalde beperkingen kan instellen, bijvoorbeeld voor de snelheid en het volume van de geluidsinstallatie. Op die manier kan je als ouder de wagen ook meegeven met één van je kinderen, zonder te hoeven vrezen dat ze eens het uiterste uit de wagen willen persen”, pikt Steven De Keulenaer in.
One Pedal Drive
Hybride of elektrisch rijden is sowieso al eenvoudiger dan bollen met een manuele versnellingsbak. Bij Volvo kan het zelfs nog simpeler. “De ‘One Pedal Drive’, waarbij het gaspedaal alles regelt, is zalig”, vervolgt Yves. “Als je de voet van dit pedaal haalt, kan je de wagen op korte afstand volledig laten stilstaan, zonder de rem te hoeven gebruiken. In het begin is dat even aanpassen, maar handig is het zeker.”
Volvo De Keulenaer
Voor talrijke particuliere en fleetklanten uit de regio Waasland en de Antwerpse haven, is Volvo De Keulenaer uit Beveren sinds jaar en dag de vertrouwde mobiliteitspartner. De familie fungeert sinds meer dan 40 jaar als concessiehouder van het bekende Zweedse merk. Het bedrijf volgt de fabrikant volledig in de focus om tegen 2030 alleen nog elektrische voertuigen op de markt te brengen, zonder dat klanten aan rijplezier zouden moeten inboeten. De Keulenaer beschikt over een erkende Volvo-werkplaats en biedt ook stock- en tweedehandswagens aan.
Voor beide heren was het de eerste proefrit met een elektrische wagen. “Het gebrek aan geluid was nieuw voor mij”, aldus Erik. “Ik moest zelfs even checken op het dashboard of we effectief vertrokken waren. Je hoort alleen de wind en de banden op het wegdek. Dat zorgt voor heel veel rust achter het stuur: heerlijk gewoon.”
TCO
De automarkt zit in volle transitie naar volledig elektrisch rijden. Daar zijn Yves Van Osselaer en Erik Robyn zich terdege van bewust. “Elke dag krijgen we van minstens één cliënt wel de vraag in welke wagen hij nu het best kan investeren. Een volledig elektrische wagen is nu nog duur in aankoopprijs, maar die zal de komende jaren gegarandeerd zakken, ook omdat het aanbod groter zal worden. Bovendien moedigt de fiscus elektrisch rijden sterk aan”, aldus Erik Robyn.
Qua design vormt dit model een verlengstuk van de herkenbare Volvo-stijl.
“Over vijf jaar zullen er gevoelig meer elektrische wagens in ons verkeer rondrijden”, pikt Yves in. “Het zou me niet verbazen als daar heel wat Volvo’s tussen zitten, zeker als de autonomie nog verhoogt. Het is sowieso een forse investering, maar over het merk hebben we wel al zekerheid”, besluit hij.
Bevindingen
Zalige rijsensatie met een optimaal veiligheidsgevoel.
De intuïtieve bediening en het esthetische interieurontwerp zorgen voor rust achter het stuur.
Comfortabele zetels geven het gevoel dat je in een salon aan het rijden bent.
- Motorcode: E400V2
- Energiecapaciteit batterij: 70 / 67 (bruikbaar)
- Max. vermogen kW/pk: 170 / 231
- Max. koppel: 330
- Emissienorm: Euro 6d
- Topsnelheid(km/u): 160
- Elektriciteitsverbruik: 20 kWh/100 km
- Elektrische actieradius: 400 km
- Leeggewicht: 1948 kg
- Rijklaar gewicht: 2023 kg
- Afmetingen (cm): 442,5 (l) x 187,3 (b) x 165,1 (h)
- Catalogusprijs testmodel: 50.200 euro (incl. btw)