Om een sterke organisatie vorm te geven en samen te groeien, is het aantrekken van de juiste mensen een belangrijke hefboom. Toch is dat maar het begin. De volgende uitdaging is namelijk de nieuwe crew gelukkig en geëngageerd houden. Zo haalt u niet enkel talent binnen, maar behoudt u de expertise ook op lange termijn. Gemakkelijk gezegd? Met deze vijf tips zet u deze missie meteen vlot om in de praktijk.
1. Communiceer open en duidelijk
Een betrokken medewerker is een gemotiveerde medewerker. Om de voeling met het bedrijf te stimuleren, communiceert u op een open manier. U deelt met trots ambitieuze doelen en leuke succesverhalen, maar gaat ook moeilijkere communicatie niet uit de weg. Slecht nieuws brengen is minstens even belangrijk. Door complexe of delicate onderwerpen aan te snijden en te kaderen, voorkomt u een bedrukte werksfeer, roddels en andere negatieve invloeden op uw team en hun prestaties.
2. Bewaak de work-life balans
De boog kan niet altijd gespannen staan. Een gedreven werknemer die van zijn job houdt, zal zich 100% inspannen, op voorwaarde dat hij of zij de stevige workflow ook kan doorbreken met echte ontspanningsmomenten. Ondersteun dus een gezond evenwicht tussen werk en privé. Geef vrijheid en evalueer eindresultaten vanuit een open blik. Vertrouwen geven stimuleert betrokkenheid en innovatieve ideeën.
3. Stippel een groeipad uit
Om gemotiveerd te blijven, hebben medewerkers geregeld een nieuwe uitdaging nodig. Bovendien willen ze zichzelf wellicht verder ontwikkelen en hun vaardigheden aanscherpen. Misschien is er wel een specifiek aspect waar ze zich in willen specialiseren. Dat is meteen ook een troef voor uw onderneming. Zorg voor continue groei- en ontwikkelingsmogelijkheden, zoals projecten, persoonlijke doelen of opleidingen.
4. Stimuleer de teamgeest
Een hecht team kan grootse dingen doen. De samenhorigheid tussen medewerkers is daarom goud waard. De teamgeest ondersteunen doet u onder meer door kernwaarden te introduceren. Geen wollige woorden, maar voelbare waarden, inherent aan het DNA van uw bedrijf. Andere belangrijke thema's zijn de manier waarop jullie klanten benaderen en de communicatie met leveranciers en het personeel verzorgen.
5. Deel schouderklopjes uit
We zeggen sneller als iets niet goed is, dan wanneer iets wel goed is. Dat kan gelukkig anders. Geef uw medewerkers waardering en erkenning. Deel – al dan niet letterlijke – schouderklopjes uit, zeg bedankt of verras een goede werkkracht. Kleine gebaren maken een groot verschil.
LGA HR Group
www.lgahrgroup.com