In een vorig leven leidde hij nog een marketingbedrijf, maar sinds 2012 focust Marnik D’Hoore op de ontluikende fase in de bedrijfswereld. Het begon bescheiden als jobsite voor de digitale sector maar groeide uit tot een inspirerend kruispunt voor start- en scale-ups en gedreven ondernemers. D’Hoore werd zelf geïnspireerd door een boek van sir Richard Branson. Een toelichting.
Marnik D’Hoore is niet alleen de oprichter en CEO van Bloovi, hij is ook een gepassioneerd ondernemer. Hij weet met andere woorden als geen ander hoe je een succesverhaal in goede banen leidt. Wat ons meteen bij de klassieke openingsvraag brengt: wat is Bloovi en heeft die naam een specifieke betekenis?
Marnik D’Hoore: “Bloovi komt van Blooming Vision. Om het even te kaderen: voor ik in 2012 met Bloovi startte, had ik een online marketingbedrijf, bij mijn weten het eerste online marketing bedrijf in Vlaanderen. Dat bedrijf heb ik een jaar of twaalf geleid tot ik merkte dat het bedrijf wat groeipijnen kende en ik mij realiseerde dat ik vooral een manager was geworden en veel minder de ondernemer die ik die van binnen ben. Kortom, ik had behoefte aan een uitlaatklep, iets nieuws. Ik heb de knop omgedraaid toen ik het boek ‘Screw It, Let’s Do It’ van Richard Branson las. Ik heb er een volledige zondag – tussen het lezen door – over gedaan om een merknaam te verzinnen terwijl ik eigenlijk niet wist wat ik er uiteindelijk mee zou gaan doen! Wat ik wél wist, is dat het een leuke naam moest worden die lekker bekt. Het was echter niet zo dat ik meteen internationale ambities had, maar het moest in elk geval een niet-Vlaamse naam zijn. Bovendien moesten alle socialemediakanalen nog beschikbaar zijn: Twitter, Facebook, enzovoorts. Na veel wikken, wegen en schaven werd het Blooming Vision, afgekort tot Bloovi.”
STERCK. Van een atypische start gesproken! Wanneer volgde de concrete invulling?
D’Hoore: “Goeie vraag (lacht). Op het moment dat ik de merknaam had, heb ik meteen de domeinnaam geregistreerd, alsook wat sociale kanalen geclaimd. Het is pas tegen de avond dat ik mij begon af te vragen wat ik er uiteindelijk mee zou doen. Al gauw realiseerde ik mij dat ik klein zou beginnen. En het idee kwam er vrij snel: het zou een jobsite voor de digitale sector worden. Ik merkte namelijk – dat moet rond 2011 of 2012 geweest zijn – vanuit mijn marketingbedrijf bSeen (opgericht in 1998, red.) dat er een nijpend tekort was aan mensen in die specifieke sector. Het werd dus van meet af aan een niche jobsite en daar kwam echter al snel een werving- en selectieluik bij, en content natuurlijk. Met dat laatste konden we dan weer ondernemers bereiken, zo bleek al snel.”
STERCK. Wanneer is de transitie van jobsite naar een meer contentgericht platform gebeurd?
D’Hoore: “Vier à vijf jaar geleden hebben we er bewust voor gekozen om ons voornamelijk te gaan richten op ondernemers. Het is overigens net omdat we op die digitale sector focusten, we vrij snel bij de ondernemers terechtkwamen die actief waren als start- en scale-ups. Daarna kwamen we in een periode terecht van autonome groei.”
STERCK. Was dat dan niet het sein om iets anders te gaan doen en net als bSeen destijds ook Bloovi uit handen te geven?
D’Hoore: “Neen, niet meteen (lacht). Na tien jaar organische groei willen we nu een plan uitwerken voor de komende tien jaar. Het is voor ons intussen duidelijk dat er behoorlijk wat potentieel zit in het organiseren van evenementen.”
- 6 medewerkers
- 2012 oprichtingsjaar
- 66.790 volgers op sociale media
STERCK. Maar de doelgroep blijft dezelfde?
D’Hoore: “Onze doelgroep bestaat inderdaad voornamelijk uit ondernemers bij start- en scale-ups maar ook groei-kmo’s. Concreet: bedrijven die actief zijn in de service-economie en daarbij sterk op de digitale dimensie focussen.”
STERCK. Welk soort evenementen kan je voor die specifieke doelgroep ontwikkelen?
D’Hoore: “Een goed voorbeeld is de expo die momenteel in Dubai plaatsvindt. Daar trekken we met meer dan 360 ondernemers naar toe. Het gaat om drie aparte trips waarbij we telkens meer dan 120 ondernemers meenemen en hen ter plaatse laten kennismaken waar de deelnemende landen mee bezig zijn. Het overkoepelende thema voor deze editie van de wereldtentoonstelling is ‘innovatie’, meer concreet ‘Connecting Minds, Creating the Future’. Dat gegeven ligt perfect in lijn met waar Bloovi voor staat. Uiteraard spreekt ook de bestemming tot de verbeelding en qua timing stel ik alleen maar vast dat de ondernemers er weer klaar voor zijn om te gaan reizen. Maar ook: klaar om elkaar weer te ontmoeten en beter te leren kennen.”
STERCK. ‘Klassiek’ netwerken is niet aan jullie besteed maar je kunt niet elk jaar een event van dit kaliber organiseren toch?
D’Hoore: “Het organiseren van de trip naar Dubai was beslist niet gemakkelijk, maar ik denk wel dat de toon is gezet en dat we ook op de volgende wereldtentoonstelling aanwezig zullen zijn. Dat is al in 2024, in Japan, want de huidige expo zou vorig jaar plaatsvinden en is uiteraard uitgesteld (nog te bezoeken tot 31 maart 2022, red.). Maar uiteraard gaan we ook events dichter bij huis organiseren. We werken momenteel mee aan een event met prominente sprekers uit de VS. Dat vindt plaats in Nederland maar ik kan er nu weinig over kwijt, behalve dan dat wij de exclusieve partner zijn voor België en dat er ruim 3000 bezoekers verwacht worden. Let wel, we gaan niet louter tickets verkopen, we bouwen daar – net zoals het geval is voor Dubai – een hele beleving en programma rond.”
Ondernemers zijn weer klaar om elkaar te ontmoeten en beter te leren kennen.
STERCK. Zijn hiermee de eerste stappen van het plan voor de komende tien jaar gezet?
D’Hoore: “Het is momenteel ‘work in progress’ maar we hebben dit jaar bijvoorbeeld wel al onze ‘brand story’ herschreven. Daarin zit onder meer hoe we onze events gaan organiseren. Maar ook over de content wordt nagedacht. We willen ons platform uiteraard onderscheiden van alle andere bestaande kanalen en dat is niet evident.”
STERCK. Ook niet als je focust op de niche die jullie de afgelopen jaren geen windeieren heeft gelegd?
D’Hoore: “We focussen inderdaad op dat innovatieve, zeg maar het technologische en digitale aspect en op dat kruispunt tref je voornamelijk start- en scale-ups aan. We zijn er niet voor de doorsnee ondernemer die misschien wel onze content wil lezen, maar er verder geen voordeel bij heeft. Uiteraard zijn er wel heel wat kmo’s die met innovatie en digitalisering de groei van hun bedrijf willen veiligstellen. Ook voor hen kunnen onze events en content soelaas brengen.”