In een snel veranderende markt liggen de verwachtingen van klanten bijzonder hoog. Zij willen niet alleen snel geholpen worden en een vlotte service. Ze verwachten ook een persoonlijke aanpak en zoeken naar een vertrouwensrelatie. Om tegemoet te komen aan deze ontwikkelingen, moeten fabrikanten meerwaarde creëren voorbij hun producten.
De tijden waarin fabrikanten en groothandelaars zich konden beperken tot de productie en levering van hun goederen is al lang voorbij. Vandaag zoeken zij dagelijks naar manieren om een antwoord te bieden op stijgende verwachtingen van hun cliënteel. Hun klanten zijn immers voortdurend op zoek naar een leverancier die toegevoegde waarde biedt en een partner die hen volledig kan ontzorgen.
Moet een fabrikant en groothandelaar inzetten op digitalisering en nabijheid?
Om deze behoeften te vervullen, moet je vandaag als fabrikant en groothandelaar tegelijk inzetten op digitalisering én nabijheid. Hoewel deze zaken elkaar vaak lijken tegen te spreken, hoeft dit niet het geval te zijn en kunnen zij complementair ingezet worden om vlotte maatwerkoplossingen te bieden.
Digitale bestel- en facturatieprocessen zorgen daarbij voor een efficiëntie- en tijdswinst. Dit is zeker het geval wanneer het gaat over zogenaamde c-parts, kleine componenten die iedereen nodig heeft en vaak in grote hoeveelheden en verschillende varianten.
Hoe cruciaal is data?
Het komt er echter op aan om daarnaast het aanbod, en de manier waarop het tot bij de klant komt, helemaal af te stemmen op de noden van die klant en dus meer te leveren dan louter het product. Klanten willen vandaag immers een full service. Daar kan onder andere een voortdurende voorraadanalyse en -aanvulling inzitten, maar evengoed een speciale productie op maat. De rode draad is dan dat de klant nooit bekommerd moet zijn om zijn stock of om het functioneren van zijn productielijn.
Belangrijk in heel dit gegeven zijn data. De vraag naar complete, betrouwbare data is bijzonder groot. Dit is zeker het geval bij grotere spelers. Ook voor de fabrikant is een goed Product Information Management (PIM) onmisbaar in de zoektocht naar toegevoegde waarde en in de ontwikkeling van efficiënte, foutloze en gepersonaliseerde processen en producten.
In dit alles is het cruciaal dat de fabrikant een betrouwbaar en vertrouwd product op de markt brengt. Herkenbaarheid, duidelijkheid en een brede toepasbaarheid maken het leven van de klant gemakkelijk en fungeren daarnaast ook als kwaliteitslabel.