Duurzaamheid zonder additieven
Colin Deblonde DRIPL

Duurzaamheid zonder additieven

Sector - DRIPL

De frisdrankenindustrie is één van de minst duurzame industrieën ter wereld, hekelt de Gentse start-up Dripl. Dat het veel beter kan qua klimaatimpact en tegelijk ook gezonder, vat de roeping van het jonge bedrijf bondig samen. Vorig jaar haalden ze 1,1 miljoen euro groeikapitaal op en kreeg hun missie de wind in de zeilen.

Frisdrank is niet meer dan water met een smaakje, bloklettert de website van Dripl. Om dan to the point te komen: er rijden elke dag massa’s vrachtwagens rond, grotendeels gevuld met water. Pure verspilling vinden ze bij Dripl, want je kan dat onnodig transport van ‘water’ grotendeels beperken door op locatie frisdrank te maken op basis van kraantjeswater. Dat klinkt als de evidentie zelf en dat is ook de filosofie die aan de basis ligt van dit jonge bedrijf. Colin Deblonde, één van de oprichters, licht toe waar er ruimte is voor verbetering.

Colin Deblonde: “We zijn een kleine twee jaar geleden gestart vanuit een zogeheten aha-erlebnis. Mijn medeoprichter en studiegenoot Lucas Moreau en ikzelf stonden een paar jaar geleden aan een klassieke drankautomaat in Antwerpen en ik had een navulbare fles bij. We keken veelzeggend naar elkaar, want we realiseerden ons plots dat je die fles overal kunt vullen met water maar helaas met niks anders. Ik had toen zin in ijsthee maar dan moest ik het doen met wegwerpverpakking. Wetende dat er op die manier 1,3 miljard verpakkingen per dag worden weggegooid, is dat toch iets om over na te denken, niet? Bovendien staat die manier van verhandelen al lang niet meer in verhouding tot de mogelijke alternatieven die we vandaag ter beschikking hebben. Trouwens, niet alleen de verpakking is een probleem, aan de basis zijn frisdranken gewoon 80% water en 20% smaak.”

We zijn een kleine twee jaar geleden gestart vanuit een zogeheten aha-erlebnis.

STERCK. Zit de ganse drankensector dan met een probleem?

Colin: “Feit is dat de verhoudingen vandaag zoek zijn. De huidige producenten zitten vast in een business model waarbij ze zoveel mogelijk verpakkingen moeten verkopen om winstgevend te zijn. Daarbij schreeuwen ze allemaal om de aandacht van de consument - de zogeheten awareness battle. Door in hun reclame sterk naar buiten te komen met hun verpakking, kunnen ze ook bijna niet meer zonder... En dat terwijl de technologie beschikbaar is om op een duurzame manier frisdranken bij de consument te krijgen. We zijn er dan ook van overtuigd dat het initiatief veeleer van kleinere ondernemingen zal moeten komen om hierin verandering te brengen.”

STERCK. Het concept is an sich niet nieuw, ook grote frisdrankfabrikanten passen vergelijkbare technieken toe in de horeca. Wat is dan het grote verschil?

Colin: “Het concept is inderdaad niet nieuw, maar wij zien de invulling toch veel breder. Het klopt dat die grote spelers – en ik zal ze niet met naam noemen – toestellen hebben die vergelijkbaar zijn met onze Refill Points. Eén van de grote verschillen is dat zij die toestellen niet voorop zetten in hun businessmodel. Los van het feit dat ze met die toestellen in hun eigen marges snijden, staat het ook haaks op hun marketing die er voornamelijk op gericht is om – en ik ga nog steeds geen namen noemen (lacht) – een iconisch flesje te promoten. Onze aanpak is in vergelijking vrij simpel: het nodeloos transport van water en verpakkingen aan banden leggen en tegelijk een gezond alternatief aanbieden voor de gesuikerde frisdranken.”

Dripl_Colin_Deblonde

STERCK. Jullie Refill Points moeten dus een volwaardig alternatief worden voor de klassieke drankautomaat, maar de drankjes zijn gezonder? 

Colin: “Klassieke frisdranken bevatten veel suiker en de zogeheten suikervrije alternatieven bevatten chemische toevoegingen. Onze dranken bestaan louter uit kraantjeswater waaraan we natuurlijke ingrediënten toevoegen. Dus geen toegevoegde suikers.”

STERCK. Slaat dat aan? De gemiddelde Vlaming is toch verknocht aan zijn gesuikerde frisdranken?

Colin: “Dat valt in de praktijk toch goed mee. Onze Refill Points zijn populair bij grote bedrijven die zelf inzetten op gezondheid en duurzaamheid. We zien dus dat werknemers vrij snel de weg vinden naar het gezonde alternatief. Maar het blijft wel dé uitdaging om onze oplossing als het betere alternatief in de markt te zetten. Voor de bedrijven zelf is het sowieso kostenbesparend om met Refill Points te werken. Dat de drankjes bovendien gezonder zijn, is een mooie extra voor diegenen die nog niet helemaal ecologisch meedenken. Trouwens, we willen niet enkel focussen op de werkvloer maar ons concept ook tot bij de mensen thuis brengen. We willen de consument er dus van overtuigen om verpakkingsvrij te denken.”

We merken dat werknemers vrij snel de weg vinden naar het gezonde alternatief.

STERCK. Kom je dan niet in het segment terecht van de SodaStreams en dergelijke?

Colin: “Het is inderdaad niet de bedoeling om een machine te ontwikkelen voor de consument. We denken veeleer aan een concentraat, een tablet of een poeder zodat we nodeloos transport van water aan banden kunnen leggen of de consument toch minstens op andere ideeën te brengen.”

STERCK. Ikea heeft destijds geprobeerd om de klassieke frisdranken te vervangen door gezonde alternatieven. Dat was niet bepaald een succes. Wat deden zij dan fout?

Colin: “We hebben dat ook zien gebeuren, maar aan het assortiment van smaken zal het niet gelegen hebben. Onze ervaring is dat die gedragsverandering een heel proces is. Vandaar dat je dit dus beter stapsgewijs introduceert. We hebben weliswaar klanten die resoluut voor onze oplossing kiezen maar we hebben ook klanten waar onze Refill Points naast de klassieke drankenautomaat staan. Die laatste verdwijnt pas als de tijd rijp is, dus als de werknemers de weg naar de alternatieve drankjes hebben gevonden. Je hebt er ook die vasthouden aan beide. Tot onze tevredenheid zien we toch dat de klassieke verkoop van frisdranken er snel op achteruit gaat.”

STERCK. Zijn er bepaalde type bedrijven of sectoren die sneller geneigd zijn dan andere om dit alternatief te overwegen?

Colin: “Daar is niet echt een lijn in te trekken. Onze apparaten vinden zowel de weg naar white collar-bedrijven als productiebedrijven of logistieke bedrijven. Duurzaamheid staat intussen blijkbaar bij iedereen hoog op de agenda.”

dripl in cijfers
  • 12 medewerkers
  • >140 geplaatste automaten
  • 2020 oprichtingsjaar
  • 200.000 vermeden verpakkingen

STERCK. Op welke manier kan een onderneming één of meerdere Refill Points aanschaffen?

Colin: “Onze manier van werken verschilt niet veel van het systeem dat bij koffiemachines wordt gehanteerd: ofwel koop je zo’n apparaat aan ofwel huur je er één. In die laatste formule zit dan een deel service in verrekend. De smaken van de drankjes worden gewoon afgerekend op basis van het verbruik. Onze toestellen zijn trouwens geconnecteerd zodat de klant er geen omkijken naar heeft. Als er eventueel stukken moeten vervangen worden, worden de meldingen daarvan automatisch gegenereerd.”

STERCK. Jullie zijn starters maar hebben jullie de toekomst al in beeld gebracht? Wat is jullie ambitie?

Colin: “We hebben recent de kaap bereikt waarbij we 100.000 verpakkingen hebben vermeden. Wanneer de lezers dit artikel onder ogen krijgen, zullen we dat aantal verdubbeld hebben. Daar zijn we trots op, maar tegelijkertijd blijft dat een druppel op een hete plaat. Tegen volgend jaar willen we
1 miljoen verpakkingen besparen en het jaar daarna willen we dat nog eens vertienvoudigen. Dat is onze ambitie.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels