De b2b-markt is volop in beweging en de digitale transformatie gaat sneller dan ooit. Bovendien ontspruiten nieuwe manieren van samenwerken en wordt er anders gecommuniceerd met klanten en medewerkers. Die veranderingen merken ook Tom Cappelle en Nicolas Buysschaert van KIXX op. “Onze klanten komen meer en meer voor strategische marketingvraagstukken te staan.”
Wordt employer branding opnieuw de marketingterm van 2022?
Tom Cappelle ziet in employer branding niets nieuws onder de zon, maar heeft verschillende oplossingen in het aantrekken en behouden van medewerkers. “De poel waaruit je vroeger kon vissen, was gigantisch. Het maakte niet uit met welk aas je viste, je sloeg er sowieso eentje aan de haak. Nu is dat een ander verhaal. De werkloosheidsgraad is historisch laag, dus je moet steeds straffer uit de hoek komen. Content maken is de boodschap. Start met het uittekenen van een candidate journey waarin je overtuigende en entertainende content voorziet in de verschillende fases die de kandidaat aflegt.”
“Maar het stopt niet wanneer iemand zijn handtekening zet”, gaat Nicolas verder. “Veel bedrijven houden dan op met hun inspanningen. Daar maken ze een cruciale fout, want vanuit die candidate journey moet automatisch een ontwikkelingsplan voortvloeien voor je medewerkers.”
Houden ondernemers zich nog te vaak vast aan clichés?
“Veel ondernemers hebben een verkeerd beeld van hun ideale klant. We horen het maar al te vaak. ‘Onze klant is een aankoopmanager tussen de 30-45 jaar die van voetbal houdt en in zijn vrije tijd voetbalmagazines leest. ’s Zondags gaat hij met de wielertoeristenclub ‘De Trotse Trappers’ kilometers malen om daarna te genieten van een pintje.’ Bedrijven vallen al snel terug in stereotypes. Clichés die na onze strategische gesprekken vaak de kop worden ingedrukt. Bevragingen en focusgroepen leveren altijd nuttige informatie op. TikTok, bijvoorbeeld. Het cliché zegt dat enkel tieners en twintigers op dat kanaal zitten, maar we vinden er ook meer dertigers en veertigers terug. Ook tools zoals Google Analytics, Google Data Studio en Hotjar worden steeds belangrijker om data te verzamelen.”
Wat heeft b2b-marketing te maken met growth marketing?
Tom en Nicolas zijn het er unaniem over eens dat data de basis vormt van een marketingstrategie en dat het groeiproces een continu traject is waarin campagnes en acties voortdurend worden geoptimaliseerd op basis van nieuwe data. Nicolas: “Kijk maandelijks naar je cijfers en evalueer je acties. Wat leer je daaruit? Wat ga je beter doen en wat ga je niet herhalen? Maandelijkse opvolging is een must.”