Economist van opleiding, een geschiedenis in de IT maar uiteindelijk bezweken voor gebak. “Mattentaarten, na mijn uren”, lacht CEO Chris Govaert, die het in de jaren 90 onverhoeds over een andere boeg gooide. Intussen gaan er op bepaalde dagen tot 150.000 stuks vers gebak de deur uit. Chris Govaert licht de feiten achter de cijfers toe.
Het carrièrepad van Chris Govaert maakt een merkwaardige bocht in de jaren 90. Hij geraakt uitgekeken op IT en wil iets tastbaar produceren. Hij start bescheiden met mattentaarten, maar twee jaar later, in 1996, neemt hij een bedrijf over in zijn buurt: Holeki. Dat bedrijf produceerde wafels en dubbelde ook als koffiebranderij. Voor Chris Govaert de uitgelezen kans om zijn ‘nevenactiviteit’ voltijds in de markt te zetten.
Chris Govaert: “Ik heb de aandelen overgenomen en behield de naam van het bedrijf. Ik was op zoek naar een bedrijfsgebouw en op die manier heb ik het verworven. In het gebouw kon ik de productie van mattentaarten opdrijven en nadien kwam er nog ander gebak bij, zoals rijsttaartjes en zo.”
STERCK. Wanneer kwam het omslagpunt en de nood om het gebouw neer te zetten waar we ons nu bevinden?
Chris: “In 2000 heb ik mijn eerste grote klant binnengehaald: Delhaize. De kleinere klanten, zoals marktkramers en winkels, werden ook steeds talrijker en ook het gamma werd steeds breder. Samen met mijn vennoot Guido Van Den Berghe beslisten we om in een totaal nieuwe moderne infrastructuur te investeren. Dat is gebeurd in twee fasen: het eerste gebouw kwam er in 2006. In 2017 kwam de uitbreiding. Dat brengt de totale oppervlakte van het bedrijf hier in Wetteren op zo’n 8000 m2.”
STERCK. Wat onderscheidt jullie van de andere talrijke concurrenten in deze sector?
Chris: “We hebben van meetaf aan een specifieke positie ingenomen in de markt. Wij maken alleen taarten en in die niche mag ik toch zeggen dat wij de specialist zijn. Veel van onze concurrenten zijn groter en bieden ook een breder aanbod aan. Ook broodproducten bijvoorbeeld, maar omdat wij focussen op taarten alleen, is ons aanbod veel gevarieerder. Wat productgroepen betreft, hebben we momenteel er zo’n 35 à 40. Dat zijn heel veel verschillende soorten taarten in diverse formaten, al dan niet voorgesneden, individueel verpakt of niet, enzovoorts. Niet onbelangrijk: wij leveren voornamelijk dagverse producten af, zes dagen per week. Ongeveer 75% van onze omzet wordt gegenereerd in de versmarkt, de rest zijn diepvriesproducten die zowel naar het binnen- als buitenland gaan. Ook in onze service naar de klanten toe zijn we onderscheidend. Om een voorbeeld te geven: we hebben een klant die zijn bestelling klokvast om 16.30 uur doorgeeft. Ik kan je vertellen dat de vrachtwagen tien minuten later al onderweg is naar die klant. Je moet uiteraard je klanten goed kennen om daarop te kunnen anticiperen. Doorgaans komen de bestellingen echter voor de middag bij ons binnen en wordt er na de middag geleverd. We gaan er ook prat op dat we onze klanten correct beleveren en dus geen fouten maken. Als je fouten zou maken, is dat niet alleen vervelend voor de klant, het kost hem ook geld om een oplossing te verzinnen. Kortom, we doen er alles aan zodat dat niet gebeurt. We zijn trouwens een HACCP-onderneming. Dat betekent dat alle kritische facetten in het productieproces worden gecontroleerd en beheerst. Ons continue kwaliteitsstreven zagen we al bekroond met IFS higher level, UTZ, ISO 22000 en vele andere certificaten.”
- 47 werknemers
- 1996 oprichtingsjaar
- 8.000 bedrijfsoppervlakte in m2
STERCK. Taarten zijn een heel specifiek product en jullie aanbod is breed. Tot op welke hoogte kan je het maken van patisserie automatiseren?
Chris: “We zijn een semi-industriële bakkerij. Niet alles kan geautomatiseerd worden. De meest complexe taarten vergen handwerk. Om die reden hebben we redelijk wat bakkers in dienst die deze ambacht in de vingers hebben. Je mag wel zeggen dat dat ons ook onderscheidt want andere spelers beperken zich vaak tot een paar producten die dan volledig geautomatiseerd van de band rollen. Wij maken dus ook de moeilijkere taarten, taarten waar je een spuitzak voor nodig hebt bijvoorbeeld. Om het met een voorbeeld te illustreren: er zijn fabrikanten die in een ploegensysteem grote aantallen produceren om ze daarna in te vriezen en er een voorraad mee aan te leggen. Bij ons maken we kleinere aantallen maar onze lijnen wisselen continu. Onze stock is dan ook ook minimaal. Meer nog, ’s avonds is alles hier weg. Met uitzondering van onze diepvriesproducten natuurlijk.”
STERCK. Waar gaan de diepvriesproducten naartoe?
Chris: “Onze versproducten vind je bij ongeveer alle grote retailers, maar onze diepvriesproducten gaan naar de grossiers en naar de grote cateringbedrijven. Onze export situeert zich voornamelijk in het Verre Oosten. Dat zijn trouwens nieuwe markten en onze Belgische producten worden daar goed ontvangen. Zeker in Azië hebben we, als Belgen, een reputatie. Denk maar aan onze Belgische chocolade. Het is op dat succes dat we meesurfen. Het is trouwens makkelijker, bij manier van spreken, om daar patisserie te verkopen dan in onze buurlanden. Patisserie is heel breed en de recepturen variëren van land tot land. Bovendien heeft ieder zijn cultuur en ook chauvinisme speelt ons parten waardoor die markten moeilijker te betreden zijn.”
STERCK. Jullie leveren ook aan luchtvaartmaatschappijen?
Chris: “Dat klopt, maar die markt is intussen wel grotendeels verdwenen. Gebak wordt bijna niet meer geserveerd aan boord. Zowel in Zaventem als in Schiphol zijn we, toen alles nog goed ging en er niet op catering moest bezuinigd worden, marktleider geweest. Intussen leveren we enkel nog diepvriesproducten op veel lagere volumes dan we ooit gewend waren.”
STERCK. Er staan zonnepanelen op jullie dak. Is duurzaamheid een essentieel onderdeel van jullie bedrijfsfilosofie?
Chris: “Absoluut. En die zonnepanelen liggen er trouwens al lang. Wat ons koelingssysteem betreft, daar zitten we nu al op de norm die in 2030 van kracht zal worden. Al ons restafval gaat naar een biogasinstallatie in Sint-Niklaas. We denken er trouwens aan om hier zelf een kleine biogasinstallatie te plaatsen. We bekijken momenteel welke subsidies we daar eventueel zouden voor krijgen, want die investering is niet gering. Je mag wel zeggen dat we een voorloper zijn inzake duurzaamheid. Je hebt de laadpalen misschien gezien aan de ingang? Ik rij al acht jaar elektrisch om maar iets te zeggen. Ook naar producten toe is duurzaamheid belangrijk. In 2013 hebben we een nieuw product gelanceerd: Tartelleto. Dat is een product dat zodanig is verpakt dat de houdbaarheid ervan langer is. Op die manier hoeven winkels minder weg te gooien. Zo gaan wij voedselverspilling tegen. Die houdbaarheid is afhankelijk van product tot product maar je mag er toch van uitgaan dat sommige producten minimum 21 dagen houdbaar zijn zonder kwaliteitsverlies. De frangipanetaart in ons Tartelleto-gamma blijft zeker 30 tot 35 dagen goed. Kortom, een winkelier kan met die producten altijd iets in de rekken hebben voor zijn klanten zonder dat er elke dag moet geleverd worden.”
STERCK. Kopen jullie ook duurzaam aan?
Chris: “Ook daar hebben we de laatste jaren een bocht gemaakt. We gebruiken nu Belgische boter in plaats van margarine of (palm)olie die uit het buitenland moet komen. En het spreekt voor zich dat we louter werken met Belgische chocolade. We merken dat de consument daar belang aan hecht of er toch gevoelig voor is. Een goed voorbeeld zijn onze mattentaarten. De matten die wij gebruiken, komen uiteraard van bij de boeren uit de regio. Let wel, het is zeker niet makkelijk om alles lokaal in te kopen maar waar relevant bekijken we alle opties.”