Hoog tijd voor een sterke bedrijfscultuur
Frank Hamerlinck Polemieck

Hoog tijd voor een sterke bedrijfscultuur

Polemieck

Weet je de tijd nog dat je voor iedere vacature kon kiezen tussen vijf kandidaten? Tegenwoordig is het omgekeerd: iedere kandidaat kan nu kiezen uit vijf verschillende jobs. Een werkgever moet zichzelf goed weten te verkopen. En dat staat of valt met een goede bedrijfscultuur. 

In Vlaanderen staan meer dan 80.000 vacatures open, terwijl het aantal werkzoekenden daalt. Dat is zorgwekkend voor ons economisch bestel, maar nog zorgwekkender voor de bedrijven die niet kunnen groeien zonder extra medewerkers. Om toch aan de juiste mensen te raken, moet je op diverse vlakken flexibel zijn. In de eerste plaats moeten bedrijven op een nieuwe manier gaan rekruteren en echt naar de potentiële medewerkers toegaan. Heuse talent identification roadshows zijn voor toekomstige werknemers hetzelfde als commerciele roadshows voor prospects: je zet die elementen van je bedrijf in de etalage die aantrekkelijk zijn voor kandidaat-werknemers en genereert zo een instroom van kandidaten.

Eens je weet waar de nieuwe medewerker zit, moet je ook een aanbod bieden waardoor de balans in je voordeel uitdraait. Hybride werken is een must, persoonlijke ontwikkeling en flexibele verloning (waarbij je werknemers inspraak geeft in de samenstelling van hun salarispakket en extralegale voordelen) zijn ook niet meer weg te denken. Al even belangrijk: goede zorg voor de juiste work-life balance en het voorkomen van stress en burn-out. Binnenkort krijgen onze medewerkers een budget om te sporten, hun voedingsgewoontes te verbeteren of om coachingsessies met een psycholoog op te zetten.

Allicht is het allerbelangrijkste toch het creëren van een kader waarin mensen zich kunnen ontwikkelen. Zo organiseren we om de twee maanden een ‘ShipIt’ dag waarop iedereen zelf projecten mag bedenken en uitwerken. Die dag laten ze hun gewone werk vallen en experimenteren ze. Ze doen dat samen met collega’s van andere afdelingen en andere generaties. Zo doen ze nieuwe inzichten op en leren ze van elkaar. 

Al mijn hele carrière heb ik bijzondere aandacht besteed aan het ontwikkelen van jong talent. Het geeft me persoonlijk een hele grote voldoening om jongeren te zien groeien naarmate ze langer bij een bedrijf werken. Dat is de rol die we als ondernemer moeten spelen: kansen geven en jongeren stimuleren om de beste versie van zichzelf te maken. Geef hen ruimte om te leren en te experimenteren. En fungeer als een rolmodel: zo kweken we de volgende generatie aan ondernemers.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels