Het gaat Kärcher Center Van Mol voor de wind. Het grootste Kärcher Center ter wereld wordt zo mogelijk nog groter, nu het bedrijf neerstrijkt bij onze noorderburen. In Zeeland is Kärcher momenteel maar in beperkte mate aanwezig, maar is er wel voldoende potentieel. Dat scenario lijkt verdacht veel op wat Ludo Van Mol eerder al in West-Vlaanderen verwezenlijkte. Toen nam hij een bestaand bedrijf over, maar deze keer liggen de kaarten anders. België is Nederland niet en omgekeerd, stipuleert Van Mol.
Dat Kärcher Center Van Mol zou uitbreiden, stond in de sterren geschreven. Maar dat het bedrijf daarvoor de grens zou oversteken, is eerder verrassend. “Het was een opportuniteit”, schetst eigenaar Ludo Van Mol. Het merk zou er niet verdeeld worden op de manier zoals de hoofdzetel van Kärcher in Duitsland dat zou willen. Ludo Van Mol van zijn kant zag het potentieel om er zijn bestaande bedrijfsfilosofie te introduceren. Het moet gezegd: het potentieel is er, maar het ontbreekt Zeeland aan een sterke speler die focust op service. Laat dat nu net de specialiteit zijn van Ludo Van Mol. Maar hij geeft zelf aan dat ze deze keer heel bewust geen bestaand bedrijf overnemen.
Ludo Van Mol: “De vraag is gekomen vanuit Kärcher Nederland, namelijk of wij interesse zouden hebben om activiteiten te ontwikkelen in Zeeland. We hebben ons antwoord in eerste instantie in beraad gehouden, want dit riep toch een aantal pertinente vragen op die we onszelf nooit eerder hadden gesteld. Nederland is België niet qua wetgeving. Maar ook: hoe start je in Nederland een bedrijf op dat vanuit België dient gefinancierd te worden? Er was en is ook een bestaande verdeling in Zeeland, maar er is klaarblijkelijk weinig interesse om het volledige aanbod van Kärcher te verdelen en ondersteunen. Dat creëert natuurlijk mogelijkheden, want het potentieel is er. Met onze filosofie kunnen we daar wel iets betekenen. Maar we gaan het wel anders aanpakken, in die zin dat we geen eigen mensen gaan neerzetten in Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat je de Nederlandse markt moet bewerken met Nederlandse mensen.”
STERCK. Hoever staan de plannen concreet?
Ludo: “We hebben de eerste mensen aangenomen en we beschikken al over een gebouw in Goes. Dat gaan we volledig inrichten naar Kärcher-normen en dat betekent bijgevolg dat we het ganse Kärcher-gamma daar gaan aanbieden.”
STERCK. Jullie kiezen resoluut voor een nieuwe onderneming en geen overname. Waarom?
Ludo: “Het leek ons verstandiger om vanaf nul te starten en niet het risico te nemen om zaken over te nemen waar we het fijne niet van weten. We willen de werkwijze hanteren die we in België gewend zijn. Dat betekent concreet dat we zullen focussen op service. Net die focus ontbreekt in de huidige situatie in Nederland.”
STERCK. Wanneer denken jullie operationeel te zijn?
Ludo: “Zoals gezegd hebben we een gebouw en zijn de eerste mensen aan boord. We mikken in eerste instantie op een vijftal werknemers die we zelf opleiden, net zoals we dat doen in ons land. Uiteraard zullen zij ook bij Kärcher een opleiding krijgen zodat ze het volledige productgamma door en door kennen. We zijn ervan overtuigd dat onze filosofie perfect kan werken in Nederland, weliswaar gerund door Nederlanders. Wanneer we exact gaan starten, is moeilijk in te schatten maar ergens in oktober of november van dit jaar moet haalbaar zijn.”
STERCK. Intussen staan de ontwikkelingen bij Kärcher niet stil. Op de laatste vakbeurs Interclean in Amsterdam heeft Kärcher KIRA geïntroduceerd, een robotplatform. Wat betekent dat precies?
Ludo: “KIRA staat garant voor een volledig autonome reiniging. Uitermate geschikt voor grote bedrijfshallen, luchthavens, sporthallen, enzovoorts. Deze poetsrobot doet echt alles automatisch, dus zonder menselijk ingrijpen. Hij loost het vuile poetswater, vult zijn watertank bij, neemt zelf de nodige reinigingsproducten en zo meer. Bij Kärcher Van Mol zullen we het systeem vanaf 11 oktober aanbieden. Dat wil zeggen dat je vanaf dat ogenblik in al onze vestigingen KIRA zal kunnen huren, inclusief compleet servicepakket. We zijn trots dat we hier een voortrekkersrol in mogen spelen en kijken uit naar de reacties van onze klanten.”