Het klimaatakkoord van de Vlaamse regering bepaalt dat alle nieuwe wagens vanaf 2029 elektrisch moeten zijn. Met continu verbeterende batterijen en elektrische wagens, uitgerust met de nieuwste snufjes en technologie, lijkt dit een haalbaar doel. De infrastructuur en capaciteit vormen vandaag het grootste struikelblok. Hoe faciliteert u deze transitie?
De mogelijkheden om een auto vol te tanken, liggen voor het rapen. Dat is met elektrisch laden momenteel nog anders. Zowel de publieke als private infrastructuur vraagt verdere ontwikkeling. Niet alleen het aantal laadpalen moet drastisch omhoog, ook de impact op het elektriciteitsnet en het slim beheer van de beschikbare capaciteit zijn een must.
Wachttijden aan publieke infrastructuur
In vergelijking met klassiek rijden vraagt een trip met een elektrische wagen wat meer planning vooraf. Elektrische voertuigen kunnen moeiteloos korte afstanden aan, denk aan woon-werkverkeer. Vertrekt u op zakenreis of vakantie, dan denkt u best na hoe u de rit indeelt, waar u de auto kan laden en wat u ondertussen met uw tijd doet.
Hoewel op openbare wegen snelladers staan, kan de laadsnelheid tussen de stations sterk variëren. Met het groeiend elektrisch wagenpark nemen ook de wachttijden aan laadstations toe. Over de juiste informatie beschikken is belangrijk: hoe snel laadt uw wagen aan een bepaald station op? Welke faciliteiten zijn er zodat u niet hoeft te wachten in de auto? Hoeveel wachtenden zijn er? Vertrek met een opgeladen batterij, stippel op voorhand een route uit en uw rit verloopt een stuk aangenamer.
Energiemanagement is key
Voor elektrisch laden in een private omgeving – thuis of op het werk – komen andere aspecten aan bod. Kan het elektriciteitsnet de vraag aan? Wanneer is het ideale moment om te laden? Hoe optimaliseert u het gebruik van zonnepanelen? Hoeveel capaciteit moet u voorzien? Bent u uw wagenpark aan het vergroenen, houd dan zeker rekening met uw toekomstige noden.
Doordacht energiebeheer is eveneens essentieel en kan met behulp van apps en software geoptimaliseerd en geautomatiseerd worden. Zo vermijdt u bijvoorbeeld piekmomenten wanneer u net thuiskomt, de wagen in de stekker steekt, het eten kookt, een was opzet … Het systeem balanceert de vraag automatisch en bepaalt wanneer de wagen effectief kan opgeladen worden. Ook in een bedrijfsomgeving is dit interessant. Bij de opstart van de productieomgeving ’s ochtends is het misschien niet ideaal om alle toekomende wagens onmiddellijk te laden. De beschikbare apps beheren de energienoden en de beschikbare capaciteit.
Elektrisch rijden vergt een constante balans tussen beschikbare capaciteit en vraag. Laadstations plaatsen is an sich geen moeilijke zaak. Het vergt wel een strategische oefening over waar u als bedrijf naartoe wil, om zo de juiste infrastructuur op te zetten.