Employer branding: een constante stroom die door de hele onderneming beweegt
Tom Cappelle KIXX

Employer branding: een constante stroom die door de hele onderneming beweegt

Praktijck - KIXX

Hoe maak je van jezelf een topwerkgever en hoe blijf je dat? De heilige graal van de employer branding is actueler dan ooit, maar wordt zo moeilijk gevonden. Nochtans is het volgens Tom Cappelle, Employer Branding Strateeg bij KIXX, vooral zaak van de juiste puzzel te leggen. En zoals dat bij zoektochten naar een heilige graal wel vaker het geval is, begint alles met de eerste stap.

“Die eerste stap is: erkennen dat employer branding essentieel is als je een onderneming op duurzame wijze gezond wil houden. Daar hapert het volgens Tom Cappelle vaak meteen: “Te veel ondernemingen bekijken employer branding louter als een externe rekruteringsvorm: we sturen een vacature de wereld in en we zien wel. In deze ‘war for talent’-tijden met kandidaten die selectief kunnen zijn, draait het evenwel om meer. Employer branding, dat is het DNA en de identiteit van je bedrijf in kaart brengen, concrete uitdagingen benoemen, weten wanneer sleutelprofielen op pensioen gaan en op tijd aan de kennisoverdracht beginnen. Met enkel een leuke actie of een opvallende campagne kom je er niet.” 

Langs voor binnen, achteraan buiten?

“Wie nu solliciteert, heeft doorgaans compleet andere verwachtingen dan de persoon die rekruteert. De coronapandemie heeft het perspectief bij velen nog veranderd. Jonge mensen met ambitie verwachten doorgroeimogelijkheden en zelfontwikkeling. Verloning en vrije tijd zijn even belangrijk als flexibiliteit, of de kans om thuis te werken. En zelfs wanneer je dat allemaal op tafel legt en beschikbaar stelt, brengt het geen zoden aan de dijk als ondertussen de achterdeur wijd openstaat: je moet dus ook je huidige medewerkers tevreden én aan boord houden. Het is bovendien niet vanzelfsprekend dat nieuwe krachten zich zomaar aanpassen aan je bedrijfscultuur. Op zich is dat een goede zaak: het zijn zij die met nieuwe ideeën en inzichten voor verrijking zorgen, maar je moet daar als werkgever en onderneming wel mee overweg kunnen. Ook dat is employer branding: in beweging blijven en evolueren, voorbereid zijn op wat en wie er komt.”

Constante stroom

“Zoals ik het hier opsom, lijk ik een gigantische berg te creëren, waar voor menig ondernemer geen beginnen aan lijkt. Nochtans is goede employer branding vooral een zaak van constante aanwezigheid: als je het in elke beslissing mee in overweging neemt, gaat het deel uitmaken van de bedrijfscultuur, de identiteit en het DNA. En dan zijn we waar we begonnen: het is niet iets wat je er even naast kan doen of slechts een tijdje moet onderhouden. Nee, het is een constante stroom die door de hele onderneming beweegt”, aldus de expert van KIXX. “Wij helpen als relatieve buitenstaander vooral die eerste stap te zetten. Onderweg reiken we vanzelfsprekend concrete tools en tips aan, helpen we zaken praktisch in te vullen en zorgen we ervoor dat de employer branding niet ergens in een schuif eindigt, maar actueel en aanwezig blijft.”

KIXX
www.kixx-concept.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels