België heeft een duidelijke ambitie: tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens koolstofneutraal zijn. Daarom heeft minister Van Peteghem een wetsontwerp opgesteld om de overschakeling naar een groenere mobiliteit te bevorderen en de verwezenlijking van onze klimaatambities mogelijk te maken. Met een jarenlang opgebouwde knowhow ondersteunt de Fleet Business Unit van Top Motors bedrijven graag bij deze overstap.
Het plan van minister Van Peteghem steunt op drie hefbomen: bedrijfswagens, laadpalen en het mobiliteitsbudget. Concreet zullen in de nabije toekomst alleen nog koolstofemissievrije bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar zijn. Bedrijven die beslissen om laadpalen te installeren, zullen kunnen profiteren van fiscale stimuli. Ter bevordering van een zachtere mobiliteit, komt er ook een vereenvoudiging van het mobiliteitsbudget aan.
Progressieve TCO-berekening
Begin 2021 waren de elektrische wagens goed voor 2,3% van het Belgische bedrijfswagenpark. In 2022 was al meer dan de helft van de verkochte bedrijfswagens bij Top Motors elektrisch. Dat lijkt contradictorisch, want elektrische auto’s zijn in de klassieke tariefberekening van leasemaatschappijen vandaag nog steeds niet concurrentieel met benzine- of dieselvarianten. De verklaring is dat we bij Top Motors een vergelijking maken op basis van de TCO (Total Cost of Ownership) en hierbij dus rekening houden met aangekondigde wijzigingen in de fiscaliteit.
Zo weten we nu dat de komende drie jaar de fiscale aftrekbaarheid van verbrandingsmotoren zal verminderen, terwijl hun elektrische tegenhangers tot minstens 2026 voor de volle honderd procent fiscaal aftrekbaar blijven. Bovendien geeft de fiscus de e-rijder nog een extra voorsprong ten opzichte van de plug-in hybrides. De kosten voor benzine en diesel voor die laatste groep zijn vanaf 1 januari volgend jaar nog maar voor 50 procent fiscaal aftrekbaar.
Dankzij de progressieve berekeningen van de Fleet Business Unit van Top Motors, komen bedrijven dus nooit voor budgettaire verrassingen te staan. Deze manier van TCO-berekening heeft ook voordelen voor de 'user chooser'. Elektrische wagens die vandaag misschien te duur zijn voor het gekregen budget, zijn door de toekomstige fiscale stimuli toch inpasbaar in lagere mobiliteitsbudgetten. De medewerker krijgt dus bij aanschaf meer auto voor zijn budget, maar over de hele levensduur komt de maandkost voor het bedrijf op hetzelfde neer.
Laadpalen: nu of nooit
Ook voor de installatie van laadpalen kunnen bedrijven een beroep doen op de knowhow van Top Motors. Het moge duidelijk zijn dat nu investeren absoluut een slimme keuze is. Dit blijkt uit de nieuwe wet-Van Peteghem. Voor bedrijven die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 beslissen om te investeren in publiek toegankelijke laadinfrastructuur, voorziet de wet een aftrekpercentage van 200%. Voor investeringen tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 bedraagt dat voordeel nog 150%. Ook dat wordt dus geleidelijk afgebouwd, om het aantal geïnstalleerde laadpalen zo snel mogelijk te laten toenemen. Die laadinfrastructuur moet vrij toegankelijk zijn voor derden, tijdens de normale openingstijden of daarbuiten. Er kunnen bijvoorbeeld laadstations worden geïnstalleerd op een bedrijfsparking, zodat buurtbewoners er hun wagen tegen betaling kunnen opladen.
De verwachting is dat de markt de komende jaren stevig zal ontwikkelen door de federale maatregelen. Voor bedrijven die willen omschakelen, is nu het moment om contact op te nemen met de Fleet Business Unit van Top Motors.