Wat als je het beste van verschillende werelden zou combineren? Uitstraling, comfort, veiligheid en dat alles op een fiscaalvriendelijke manier. Volvo bewijst met de C40 Recharge dat het daadwerkelijk kan. Om zijn overbuur Mario Vanderveken van Wooden Heart de proef op de som te laten nemen, nodigde Steven De Keulenaer van de gelijknamige Volvo-concessie uit Beveren hem uit voor een testrit. Een win-winsituatie voor hen én voor dit magazine…
Als Mario Vanderveken een wagen bestudeert, doet hij dat met een dubbele bril: die van de gepassioneerde liefhebber én die van de CEO, die kiest voor een gunstige TCO (Total Cost of Ownership). “Zeven jaar geleden heb ik mijn bedrijf opgericht. Ik heb heel lang met andere merken gereden, maar raakte steeds meer getriggerd door de wagens van Volvo De Keulenaer, dat zich situeert aan de overkant van de straat. Dat zorgde er in mijn hoofd automatisch voor dat zij op de voorgrond traden toen we onlangs gestart zijn met de eerste wagens voor onze fleet.”
Dankzij de korte draaicirkel is manoeuvreren heel handig.
Prestigieus en duurzaam
Daarbij wist Mario heel goed welke richting hij uit wou. “Enerzijds wil je een wagen die het imago van je bedrijf helpt uitdragen, anderzijds moet het ethisch verantwoord zijn. Volvo scoorde daarbij meteen goed: alle modellen zijn prestigewagens, die veilig en duurzaam zijn. Als rasechte believer van lokaal ondernemen was het een logische keuze om voor Volvo De Keulenaer te kiezen. Recent hebben we onze eerste twee wagens besteld: allebei XC40 plug-in hybrides, waarvan er al eentje is voorzien voor eind dit jaar. De tweede volgt in april volgend jaar. Omdat we in het Waasland overal op dezelfde manier willen opvallen, streven we naar uniformiteit en zullen we normaliter voor de Zweedse constructeur blijven kiezen, temeer de mensen van Volvo De Keulenaer dat ondersteunen met helder opgemaakte dossiers, waarbij ze proactief met ons meedenken. Als extra troef is het een partner die net als ons veel belang hecht aan authenticiteit en een garantie op kwaliteit.”
Tussen de XC40 en de C40 is er maar één letter verschil, maar sowieso kan je het onderscheid wel zien. “Ik zag de wagen al geregeld in het straatbeeld opduiken”, vertelt Mario. “Daarbij dacht ik eerst dat het een vrij kleine wagen was. Eén van mijn medewerkers rijdt met zo’n model en zei dat dat al bij al wel meeviel. Dat kan ik alleen maar beamen: het is een heel ruimtelijke wagen, met evenveel been – en hoofdruimte als in de XC40.”
Aflopende daklijn
Steven De Keulenaer knikt bevestigend. “Beide modellen zijn gebouwd met hetzelfde chassis, platform en aandrijflijn. De C40 is het iets sportievere broertje, die er vooral door de sterk aflopende daklijn uitspringt. Dat geeft nét iets meer dynamiek dan een klassieke SUV, al gaat dat niet gepaard met minder comfort, want onder meer de hogere zitpositie is identiek. Het design zorgt wel voor meer aerodynamica: de autonomie van de C40 reikt 30 km verder. Het ruimtelijk gevoel in deze wagen wordt geaccentueerd door het panoramisch glazen dak, dat standaard voorzien is.”
Wooden Heart
De bedrijfsnaam zegt alles: bij Wooden Heart hebben ze een hart van goud, voor hout. Mario Vanderveken richtte de onderneming zeven jaar geleden op, intussen telt de Beverse specialist in maatwerk al negen medewerkers. Wooden Heart behartigt volledige interieurs en maakt alles klantspecifiek in het eigen atelier. Keukens, badkamers, maatkasten, binnendeuren, parket, trappen en totaalexterieur: alles is mogelijk. Kwaliteit, puurheid, authenticiteit en duurzaamheid staan centraal. Het team verzorgt zowel het ontwerp, de uitvoering als de realisatie.
Deze testrit was Mario’s eerste ervaring met een volledig elektrische auto. “Ik wist niet wat te verwachten, maar dat werd al snel duidelijk: het is een heel flexibele wagen met een ongelooflijke acceleratie. De reactie op elk ‘commando’ komt verbazingwekkend snel. Een inhaalbeweging is heel snel gebeurd, zeker dan voel je dat er behoorlijk wat power onder de motorkap schuilt. Ook manoeuvreren is heel handig, dankzij de korte draaicirkel. Door de compactheid kan je de auto vlot en snel parkeren.”
Afgeronde vormen
Bij sommige elektrische wagens dreigt de chauffeur afgeleid te raken door nevenzaken, zoals een kanjer van een dashboard of andere franjes. “Dat is hier niet zo”, onderstreept Mario. “De touchscreen laat zich heel intuïtief bedienen. Dat de navigatie via Google Maps verloopt, is een grote meerwaarde: via de smartphone zijn miljoenen mensen vertrouwd met dat systeem, zodat je in de wagen geen tijd verliest met zoeken naar allerlei functies. Ik ben een fan van de afgeronde vormen én van de gps-informatie die oplicht in het dashboard van de sturing.”
Volvo koos ervoor om alleen relevante informatie in het gezichtsveld van de chauffeur weer te geven: snelheid, maximaal toegelaten snelheid, richtlijnen voor navigatie én het overblijvende rijbereik. “Het heel responsieve touchscreen omvat alleen relevante applicaties. In functie van de veiligheid, is alle ‘randanimatie’ weggehaald.”
Dit is de eerste Volvo die volledig met veganmaterialen is gemaakt.
Tijdens het accelereren op de autosnelweg, viel het Mario op dat hij daarbij niet gestoord werd door het geluid van de windverplaatsing. “De akoestiek en de isolatie zijn zeer goed, zelfs zonder gelaagd glas”, legt Steven uit. “In bepaalde modellen is dat gelaagd glas wel voorzien en krijg je een nog groter ‘zen’-effect.”
Volvo De Keulenaer
Voor talrijke particuliere en fleetklanten uit de regio Waasland en de Antwerpse haven, is Volvo De Keulenaer uit Beveren sinds jaar en dag de vertrouwde mobiliteitspartner. De familie fungeert sinds meer dan 40 jaar als concessiehouder van het bekende Zweedse merk. Het bedrijf volgt de fabrikant volledig in de focus om tegen 2030 alleen nog elektrische voertuigen op de markt te brengen, zonder dat klanten aan rijplezier zouden moeten inboeten. De Keulenaer beschikt over een erkende Volvo-werkplaats, werkt volledig volgens het Volvo Personal Service-concept en biedt ook stock- en tweedehandswagens aan via het Volvo SELEKT-kwaliteitslabel.
Vegan
De duurzaamheidsfilosofie van Volvo is heel ambitieus en weerspiegelt zich op allerlei vlakken. “Tegen 2025 willen we de helft van onze omzet via volledig elektrische wagens realiseren, vijf jaar later moet de transitie zelfs volledig gemaakt zijn”, verduidelijkt Steven. “Volvo was in 2011 de eerste die een plug-in hybride op de markt bracht en blijft zijn pioniersfunctie trouw. Tegen 2040 willen ze klimaatneutraal zijn, wat voor een autoconstructeur verdorie heel uitdagend is. Om dat te onderstrepen, is de C40 Recharge de eerste wagen die uitsluitend met ‘vegan’-materialen is gemaakt. Vergeet dus de dieronvriendelijke leren bekledingen: hier is geopteerd voor keuzes in 30% duurzame wol en 70% polyester, wat even comfortabel aanvoelt als een designstoel. Bovendien rolt dit model in Gent van de band: elke C40 is ‘made in Belgium’ en dus een garantie voor kwaliteit.”
Heel binnenkort zal Volvo Cars bovendien een volledig nieuwe en elektrische 7-zits SUV aan het gamma toevoegen die de bestaande Volvo XC90 (eveneens 7-zits plug-in hybride & mildhybride) komt vervoegen. Op die manier betreedt Volvo het topsegment van de 100% elektrische luxe-SUV.
Bevindingen
Sterk aflopende daklijn creëert specifieke uitstraling
Responsieve touchscreen met alleen relevante informatie voor de bestuurder
Panoramisch glazen dak accentueert ruimtelijk gevoel
- Aandrijving: Voor- of vierwielaandrijving
- Vermogen: 250 pk - 408 pk
- Rijbereik: 448 km
- Bagageruimte (normale stoelpositie): 413 l
- Bagageruimte (neergeklapte achterstoelen): 1205 l
- Snelladen: 28 minuten
- Gewoon opladen 8 uur
- Verbruik: 19,9 kWh/100 km
- Afmetingen (mm): 1591 (l) 1873 (b) 4440 (h)
- Basisprijs: vanaf € 43.182,-
- Waarborg accu: 8 jaar
- Waarborg fabriek: 3 jaar of 100.000 km's
- Waarborg onderdelen: 3 jaar of 100.000 km's