BMW was, is en blijft een merk waar heel wat autoliefhebbers likkebaardend naar kijken en mee rijden. De lancering van de derde generatie van THE X1 zal dat gevoel alleen maar versterken. Wedden dat ook dit nieuwe model alleen maar bewonderende blikken zal oogsten als je de wagen gracieus door de straat ziet passeren? Brecht Timmerman is een bevoorrechte getuige. Hij accepteerde graag het aanbod van BMW De Mey om in de mooie streek rond Maldegem op pad te gaan met de benzineversie van de BMW X1.
Auto’s laten Brecht Timmerman niet onverschillig. Voor de zaakvoerder van de Maldegemse kmo is een wagen veel meer dan een transportmiddel met vier wielen. “Ik heb een boontje voor wagens die er echt mooi uitzien en door hun uitstraling naadloos aansluiten bij iemands persoonlijkheid. Daarom ontwikkelde ik ook een passie voor oldtimers. Idealiter gaan het visuele en het functionele harmonieus hand in hand. BMW speelt daar perfect op in. Ik rij momenteel met een BMW 5 Reeks, maar ook mijn twee vorige wagens komen van dezelfde Duitse producent: sportieve en comfortabele auto’s, met als handig extraatje dat BMW De Mey dicht bij onze onderneming ligt en ik hier al dertien jaar van een prima service geniet. Er is dus geen enkele reden om plots naar een ander merk over te stappen.”
Aangename verrassing
Hoewel hij vooral ervaringen met andere BMW’s heeft, zag Brecht het als een mooie opportuniteit om de BMW X1 aan een test te onderwerpen. “Ik kan er alleen maar positief op terugblikken. Meer nog: de wagen heeft me aangenamer verrast dan ik had durven verwachten. De eerste indruk was er al ‘boenk’ op: het uiterlijk is heel geslaagd, wat mij betreft scoort hij op dat vlak al beter dan zijn voorganger. Hij komt iets hoger en oogt wat robuuster, waardoor hij eigenlijk iets meer naar zijn grotere broer (de BMW X3) neigt.”
De nieuwe BMW X1 is even groot als de allereerste BMW X3.
“Die impressie klopt volledig”, vult Lisa Pieters, marketingverantwoordelijke bij BMW De Mey, aan. “De nieuwe BMW X1 is even groot als de allereerste BMW X3.”
Timmerman
Timmerman uit Maldegem-Kleit is al 75 jaar professioneel toeleverancier van pvc en aluminium ramen, deuren, poorten en rolluiken van de bouwsector. Als vierde generatie voert Brecht Timmerman de dagelijkse leiding over dit familiebedrijf. Duurzaamheid is geen loos begrip binnen de bedrijfsvoering: Timmerman kiest bewust voor duurzame partners, beschikt over een recyclagepark met materiaalscheiding en investeerde in 2000 m2 zonnepanelen.
Andere kenmerken van dit veelzijdige voertuig zijn de geavanceerde digitalisering en de bijna vierkante wielkastcontouren. De krachtige proporties en de typerende BMW X-modelstyling, zowel vooraan als achteraan, maken het totaalplaatje gedetailleerd af.
Strakke afwerking
Eenmaal ingestapt, kreeg Brecht opnieuw een glimlach rond de mond. “Het is een heel modern interieur, waarbij het dashboard en de navigatie in één groot scherm zijn geïntegreerd. Er is zeker voldoende ruimte om je comfortabel in de wagen te kunnen nestelen. De heel strakke afwerking is knap en heeft echt geen nood aan extra toeters en bellen. Het beperkt aantal bedieningsknoppen zorgt ervoor dat je je als chauffeur kan richten op waar het eigenlijk om gaat: een plezante en veilige rijervaring. Zeer bevorderlijk op dat vlak is de versnellingspook, die stijlvol is ingewerkt in het verlengde van de armleuning. Dat is niet alleen functioneel, het betekent ook een meerwaarde op ergonomisch vlak.”
Onze testpiloot stuurde de bolide richting de schilderachtige Maldegemse natuur, op rustige wegen doorheen de boerenbuiten. “Je merkt al snel dat de motorisatie ruim genoeg is voor deze wagen”, gaat Brecht verder. “De derde generatie van de BMW X1 rijdt heel licht en navigeert erg vlot doorheen het verkeer. Door de iets hogere zitpositie heb je een uitstekend beeld op de weg. Uiteindelijk is en blijft dat toch waar het om draait. Ook de performantie is dik in orde: tijdens de acceleratie voel je duidelijk dat er toch zeker genoeg paardenkracht onder de motorkap schuilt.”
Succesvolle trekpleister
Niels Laureyns, fleetverantwoordelijke bij BMW De Mey, knikt beamend. “In vergelijking met de vorige generatie, heeft deze nieuwe versie inderdaad steeds meer weg van een SUV, terwijl hij vroeger meer naar een cross-over neigde. Deze auto heeft, net als zijn voorgangers, alles om een volwaardig en succesvolle trekpleister binnen het BMW-gamma te worden. Een extra troef is dat THE X1 nu in alle motorisaties beschikbaar is: zowel in benzine, diesel, plug-in hybride als volledig elektrisch. BMW kiest resoluut voor ‘the power of choice’.”
BMW De Mey
Sinds meer dan 60 jaar is BMW De Mey een gevestigde waarde in het Maldegemse ondernemerslandschap. Bijna twee jaar geleden opende het bedrijf ook een eigen filiaal in Knokke. Zowel voor nieuwe wagens als via BMW Premium Selection (jonge tweedehandswagens) ontpopt de kwalitatieve concessiehouder zich toch een onestopshop voor bedrijven en particulieren die het dynamische karakter van de Duitse wagenproducent ten zeerste appreciëren. BMW De Mey ondersteunt dat met een sterke dienst na verkoop en financiële oplossingen.
“Na de ‘diesel bashing’ zal de fleetmarkt vanaf midden 2023 ook minder geneigd zijn om voor een hybrideversie te gaan, aangezien de fiscaliteit dat eerder afstraft dan beloont. Met de volledig elektrische BMW iX1 hebben we uiteraard een volwaardig alternatief in handen. Die zorgt niet enkel voor veel rijplezier, maar ook voor optimaal fiscaal voordeel.”
De versnellingspook is stijlvol ingewerkt in het verlengde van de armleuning.
Naar doelgroep toe, mikt BMW De Mey met THE X1 redelijk breed. “De generatie van sportieve 30'ers en 40'ers vindt in deze auto ongetwijfeld een perfecte mobiliteitsvriend, die de dynamiek van het merk koppelt aan het SUV-gevoel en een strak design. Het is heus geen toeval dat het merk dit model als een SAV (Sports Activity Vehicle) omschrijft. Bij fleetklanten lag deze topper al goed in de markt, deze nieuwe versie zal die populariteit vermoedelijk verder omhoogstuwen.”
Bevindingen
Expressief gevormde oppervlakken dragen bij tot dynamisch gestrekt silhouet
Vooruitstrevend en strak interieurdesign
Ruimere keuze aan geautomatiseerde rij- en parkeersystemen
- Brandstof: Benzine
- Cilinderinhoud: 1499 cm3
- CO2-uitstoot (NEDC/WLTP): 150 g/km
- Vermogen: 100 kW
- Versnellingsbak: Automatisch
- Buitenkleur: Sanremo Green
- Besturing en bediening: BMW Operating System 8
- Maximaal toegelaten gewicht: 2075 kg
- Brandstofverbruik (l/100 km): 6,3 à 7,0
- Afmetingen (mm): 4500 (l) 1845 (b) 1642 (h)
- Bagagecapaciteit: 540 tot 1600 l
- Totaalprijs: 43.082,63 euro excl. btw