Mike Collier leidt sinds een aantal jaar een groeiend accountancykantoor in Wetteren. Hij legt de focus op digitale toepassingen die het werk van de boekhouder en het contact met de klant efficiënter maken. Technologie laat hem toe zijn visie op de accountant van de toekomst vorm te geven.
Ruim drie jaar staat Mike Collier ondertussen mee aan de leiding van accountancykantoor Fiskcouncil+, samen met vennoot Martin Thomas. De klanten situeren zich in een waaier van sectoren. “We spitsen ons bewust niet toe op een niche”, vertelt Mike. “Van de horeca tot de bouw, ondernemers die een team aansturen of zelfstandigen in bijberoep: iedereen is welkom team Fiskcouncil.” Klanten kiezen voor Fiskcouncil+ om hun focus op digitalisering, aandacht voor het menselijke aspect en toegankelijke dienstverlening. “We gebruiken het online facturatieplatform Billit als hub tussen de ondernemer en de boekhouder. Daarnaast gebruiken we een digitale workflow via Bothive om het klantencontact te stroomlijnen. Wanneer een nieuwe of bestaande klant een afspraak maakt via de website, wordt een vragenlijst doorlopen om aan te geven waarover de meeting gaat en reserveren ze online meteen een slot. Aan nieuwe klanten bezorgt het systeem ook enkele infofiches met de FAQ’s, belangrijke terminologie … Zo nemen we proactief al enkele vragen weg en vermijden we ons te verliezen in jargon.”
Kennisdeling en adviesrol
Mike gelooft in een gelijkwaardige relatie tussen accountant en klant, waarbij kennisdeling een belangrijke rol speelt. “Ik ben ervan overtuigd dat we de ondernemer de basis van accounting moeten bijbrengen, zodat die beter weet waar we mee bezig zijn. Daarbij gaan we niet uit van allerlei parate kennis en spreken we de taal van de klant.” Door bovendien de verwerking van documenten over te laten aan digitale tools en bepaalde repetitieve of uitvoerende taken te automatiseren, groeit de accountant meer en meer in een adviesrol. Zo creëert hij of zij meerwaarde voor de klant die het luik compliancy overstijgt door proactief te werken. “Dat is uiteindelijk waar we voor opgeleid zijn”, stelt Mike. “We evolueren naar een model waar de klant zal kunnen kiezen: blijft u een complianceklant – eigenlijk het basispakket – of wordt u een adviesklant, waar we op basis van de cijfers uit het verleden en het heden kijken we naar het groeitraject voor de toekomst. Het ideale scenario is dat we als CFO of winstadviseur naast de klant staan. Zonder daarbij onze corebusiness uit het oog te verliezen. Toch vind ik dat een boekhouder zoveel meer kan en misschien wel moet zijn. Technologie laat ons toe te focussen op de social skills van de accountant van de toekomst en ondersteunt ons in die rol van adviseur. De ambitie van team Fiskcouncil is om de vertrouwenspersoon te worden van de ondernemer en als financieel klankbord te fungeren voor de klant.”
Fiskcouncil+
Neerstraat 42
9230 Wetteren
Hogenbrand 11
9930 Lievegem
T. 0478 40 22 80
info@fiskcouncil.be
www.fiskcouncil.be