Pittige groene cross-over
Patrick Tonneau & Jurgen Pieters De Test - KIA e-Niroa

Pittige groene cross-over

De Test - KIA e-Niroa

Het aanbod aan elektrische wagens wordt almaar groter. 2019 mag dan nog als een overgangsjaar worden bestempeld, dat belet bepaalde merken niet om nu al de harten van de automobilist te veroveren. Kijk maar naar KIA, dat er prat op gaat met de e-Niro zowaar de eerste elektrische cross-over in het C-segment te hebben. Patrick Tonneau, zaakvoerder van drukkerij Bolton uit Aalst, ging graag in op ons aanbod om de auto te testen.

Een auto met een puur groene uitstraling, ontworpen om op vele niveaus de aandacht te trekken: dat is de ambitie waarmee KIA de nieuwe e-Niro onlangs op de markt zette. Op het autosalon gooide het model meteen hoge ogen op de Belgische (fleet)markt, bij onze noorderburen is deze vinnige jongen nog ‘hotter’. Daar noteerde KIA liefst vierduizend preregistraties.
“Dat komt onder meer door de sportieve aantrekkingskracht, waarvoor de stijlvolle voorkant (met volledige led-koplampen) en achterspoiler garant staan”, verklaart Jurgen Pieters, zaakvoerder van Autobedrijf Europa uit Aalst, dat zowel KIA als Suzuki verdeelt. “Het was de doelstelling van de fabrikant om een milieuvriendelijke auto op de markt te zetten. Daarom is ook gekozen voor een aerodynamische vorm, die de luchtweerstand helpt minimaliseren.”

Kia e-Niro

Voldoende ruimte

We hoefden Patrick Tonneau geen twee keer te vragen om dit raspaardje eens op de proef te stellen. Daar heeft de zaakvoerder van drukkerij Bolton dan ook een goede reden voor. “Samen met mijn vrouw Carolien had ik het plan opgevat om sowieso volgend jaar (in 2020) een elektrische wagen te kopen. Het enige probleem was dat we tot nu toe op de markt niet echt onze gading vonden. Ofwel zit je meteen tussen de high end-merken, ofwel gaat het om kleine stadswagentjes met een beperkt rijbereik en weinig ruimte. Vooral dat laatste is voor ons geen optie: onze kinderen van 5 jaar en 6 maanden moeten makkelijk mee kunnen en de kofferruimte moet groot genoeg zijn om behoorlijk wat spullen in op te bergen.”

Verwacht bij KIA geen lijst van tientallen mogelijke opties. What you see is what you get.

Aan die wensen komt de e-Niro tegemoet. Het is de eerste volledig elektrische cross-over in het C-segment aan een betaalbare prijs. De wagen is beschikbaar in twee batterijcapaciteiten: 39,2 KWH (rijbereik van 289 km volgens de strenge WLTP-normen) en 64 KWH (rijbereik van 455 km). In beide opties is de wagen beschikbaar in een basisversie (‘Must’) en een full-option-versie (‘More’). “Die aanpak is typisch voor Aziatische merken”, onderstreept Jurgen Pieters. “Verwacht bij hen geen lijst van tientallen mogelijke opties, die ervoor zorgen dat de meerprijs op het eind van de rit nogal stevig kan zijn. Nee: what you see is what you get. KIA hecht erg veel belang aan een transparante aanpak en prijssetting.”

Kia e-Niro

Jurgen_Pieters_Patrick_Tonneau

Kia e-Niro

Fleetmarkt

De Niro-serie van KIA is niet nieuw. De eerste hybride varianten dateren van 2015. Twee jaar later bracht het merk de plug in-versie op de markt. “Die was al interessant voor de fleetmarkt en met de e-Niro voegt de fabrikant daar nu nog een dimensie aan toe. Voor ondernemingen is dit een heel interessante auto omwille van de fiscale aftrekbaarheid. Bovendien zijn, zoals bij alle elektrische auto’s, ook de wegentaks en de belasting op inverkeerstelling (BIV) verleden tijd”, aldus Jurgen Pieters.

Kia e-Niro

Patrick Tonneau mag zich nog niet de trotse bezitter van een elektrisch model noemen, maar heeft er intussen wel al enkele getest. De e-Niro (batterijcapaciteit 64 KWH, ‘More’-versie) kon hem wel bekoren. “Ik ben positief verrast door het enorme koppelvermogen. De wagen is vinniger dan andere modellen die ik al probeerde en in de sportstand maakte hij gretig gebruik van de 204 pk die onder de motorkap schuil gaan. Tijdens het rijden stuurt de auto door de actieve ‘Lane Keep Assist’ automatisch bij als je niet netjes binnen je rijstrook blijft. Daarnaast is het regeneratief remsysteem een meerwaarde. Als je verstandig rijdt, hoef je de remmen niet of amper te gebruiken. Daardoor zullen de remmen ook weinig of niet onderhevig zijn aan slijtage.”

Kia e-Niro

De wagen rijdt in principe muisstil, maar daar is de doorsnee Belgische weggebruiker nog lang niet aan gewend. Daarom is een optie voorzien waarbij de auto een licht zoemend geluid maakt, zodat de andere weggebruikers automatisch gewaarschuwd zijn als de wagen in de buurt komt. “Binnen hoor je de motor niet draaien, zodat je optimaal kan genieten van de voortreffelijke audio-installatie”, vindt Patrick.

Als je verstandig rijdt, hoef je de remmen niet of amper te gebruiken.

Mooi kontje

Ook op esthetisch vlak kan Patrick deze wagen best pruimen. “Wie zich aan een testrit waagt, mag alle onterechte vooroordelen over KIA meteen overboord gooien. Dit is echt wel een kwalitatieve wagen. Het dashboard is vervaardigd uit zachte, dempende materialen. Ook aan andere zorgvuldig afgewerkte details merk je dat dit model het resultaat van een zeer grondige denkoefening is. Voorbeelden daarvan zijn de netjes gecamoufleerde drankhouders (aanpasbaar aan verschillende formaten), de USB-lader en het inductie-oplaadpunt voor smartphones. Van achteruit gezien doet deze auto denken aan de look van één van de Duitse premiummerken.”

Jurgen_Pieters_Patrick_Tonneau

Mag Patricks zoektocht naar een geschikte elektrische gezinswagen bij deze worden gestaakt, wegens de juiste match gevonden? “Dat zou best kunnen”, lacht hij. “De e-Niro komt zeker in aanmerking en heeft goede punten gescoord. Ruim twee jaar geleden hebben we ons bedrijf verhuisd om economische en ecologische redenen. Zo investeren we heel binnenkort in 138 zonnepanelen. Een deel van de energie die we op die manier produceren, kan de groene brandstof voor een elektrische auto worden.”

Kia e-Niro


KIA E-NIRO
EV 64 KWH MORE

Bevindingen

Sportieve aantrekkingskracht en aerodynamische vorm gaan hand in hand.

Stevig koppelvermogen, gebruik makend van de 204 km onder de motorkap.

Regeneratief remsysteem voorkomt snelle slijtage van de remmen.

  • CO2-uitstoot: 0g/km
  • 0 tot 100 km/u: 7,8 sec
  • Vermogen Kw/pk: 150/204
  • Stuurinrichting: MDPS
  • Afmetingen(mm): 4375 (l) op 1805 (b) en 1560 (h)
  • Gewicht(kg): 1737 (min.) – 1791 kg (max.)
  • Rijbereik (gecombineerd): 455 km
  • Energieverbruik: 159 Wh/km
  • Topsnelheid: 167 km/u
  • Basisprijs: vanaf 36.603 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 44.290 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels