Zonder klanten kan je bedrijf niet draaien. Als jong bedrijf moet je de juiste klanten te pakken krijgen. Dat doe je door jezelf op allerlei manieren in de markt te gooien. Met traditionele middelen - denk aan printadvertenties, flyers en posters - raak je al een eind ver, maar met online marketing heb je een extra troef in handen.
De ‘Heilige Drievuldigheid’ van het leven? Eten, slapen en een verbinding met het internet. Anno 2019 zit iedereen online. Iedereen, dus ook je (potentiële) klanten en concurrenten. Online marketing speelt daarop in. Met online advertenties wil je jouw doelgroep aanzetten tot een bepaalde actie.
Wat die actie precies inhoudt, hangt af van je doel. Wil je je kersverse bedrijf bekendmaken bij het grote publiek? Wil je een bepaald product in de kijker zetten? Of wil je juist dat mensen je contacteren met al hun prangende vragen? Jij kiest het.
Waarom zou ik in online marketing investeren?
Online is het in eerste plaats een stuk makkelijker om een heel specifieke doelgroep te benaderen en te leren kennen. Dat laatste is erg belangrijk voor jou als ondernemer, want alleen met kennis van je klanten kun je relaties opbouwen. Die trouwe klanten zijn goud waard.
Bovendien is online marketing op termijn een stuk goedkoper. Zoals al eerder vermeld, kun je je bijzonder specifiek richten op jouw doelgroep. Dat bespaart je een hoop moeite en geld: je budget gaat immers vooral naar jouw (potentiële) klanten. De actieradius van je campagne bepaal je zelf: van 45-jarige sportieve moeders uit Destelbergen tot alle mannelijke autoliefhebbers in de Benelux.
Daarnaast kun je makkelijker nagaan of alles goed verloopt. Al tijdens je campagne controleer je of je tactieken hun effect bereiken. Zo niet, stuur je bij. Dat is het grote pluspunt: je verbetert continu. Een schipper die afwijkt van zijn koers, zoekt naar aanwijzingen waarom het fout loopt. Met die kennis draait hij aan zijn roer tot hij terug op het juiste pad zit. Bij online marketing is dat niet anders.
Het uiteindelijke doel is om je potentiële klanten - of ‘leads’, zoals dat heet in digitale termen - te veranderen in trouwe, tevreden klanten. Met online marketing heb je een ware troef in handen. Gebruik je die correct, dan vergroot je jouw kans op succes in de wondere wereld van de ondernemers.