De langverwachte wet over het mobiliteitsbudget verscheen op vrijdag 29 maart in het Staatsblad, samen met een uitvoeringsbesluit dat het beheer ervan via een mobiliteitsrekening regelt. Als werkgever kun je nu dus écht je medewerkers de mogelijkheid bieden om hun woon-werkverkeer duurzamer te organiseren.
Via het mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld die ze vrij kunnen verdelen over verschillende vervoermiddelen, om vlotter en milieubewuster op het werk te raken én zich ook in de vrije tijd duurzamer te verplaatsen. Een milieuvriendelijkere wagen blijft daarbij een van de opties, in tegenstelling tot de mobiliteitsvergoeding (ook wel ‘cash for car’-regeling genoemd) waarbij de bedrijfswagen volledig wordt gebannen.
Bedrijfswagen noodzakelijk?
SD Worx analyseert jaarlijks de verloning van 100.000 Belgische bedienden bij meer dan 10.000 bedrijven. “Bij de analyse van de loonpakketten in 2018 zagen we dat 41% van de werknemers met een bedrijfswagen een externe functie heeft. Dat zijn dan bijvoorbeeld commerciële profielen of technici die de baan op moeten en dus beschikken over een functiewagen. In de discussie rond de bedrijfswagen is dat een belangrijke nuancering”, vindt Brigitte Oversteyns, managing consultant reward & HR advisory bij SD Worx.
In 42% van de gevallen is de wagen deel van het loonpakket van werknemers met een interne functie en dus eerder een wervingsmiddel. De overige 17% van de bedrijfswagens zit bij functies die zowel een intern als extern karakter kunnen hebben: ICT-specialist kan zowel een interne functie zijn als een externe medewerker die wordt geoutsourcet.
Versnelling hoger
De mobiliteitsvergoeding werd in het voorjaar van 2018 gelanceerd. Een jaar na de invoering is het succes ervan nog bescheiden. Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx, ziet een belangrijke reden voor de moeizame start: “Werkgevers kiezen ervoor om bedrijfswagens niet van vandaag op morgen te laten inruilen voor loon in geld, maar de inlevering te laten samenvallen met de afloop van de leaseovereenkomst. De mobiliteitsvergoeding kan dus nog van de grond komen. Daarnaast wachtten velen op de komst van dat andere alternatief, het mobiliteitsbudget.”
Daarmee kun je als werkgever aan de slag om een duurzamer mobiliteitsbeleid uit te tekenen dat beter aansluit bij de behoeften van werknemers. Het mobiliteitsbudget zou wel eens sneller voor een kentering in ons woon-werkverkeer kunnen zorgen. Veerle Michiels: “Werknemers kunnen hun bedrijfswagen (of het recht erop) inruilen voor een milieuvriendelijker model en het resterende budget spenderen aan duurzame alternatieven. Deze maatregel spreekt ook de werknemers aan die de wagen nodig hebben voor de job.”
Meer weten over het mobiliteitsbudget of handvaten om werk te maken van een duurzamer mobiliteitsbeleid? Ontdek alle pistes in het gratis e-book: www.sdworx.be/mobiliteit.