Wij zijn als klant steeds meer op zoek naar een koopje of een gemakkelijke aankoop. Bij de aankoop van een nieuwe tegel, bijvoorbeeld, gaan we op internet al eens kijken naar de beste materialen, of we luisteren naar het advies van een bevriend aannemer of een architect bij de keuze van een correct infiltratiesysteem.
Als ondernemer kunnen we extra meerwaarde creëren door het inspireren van de klant. Dat aspect wordt belangrijker dan de verkoop an sich. Winkels zullen meer evolueren naar showrooms, waarbij de uiteindelijke verkoop dus minder aan bod komt. De focus bij een winkelbezoek verandert naar het begeleiden van de klant tot een goede beslissing.
De presentatie van producten of diensten is dus zeer belangrijk. Een showroom moet in orde zijn en de producten duidelijk zichtbaar, maar daar begint het nog maar. Een presentatie moet net dat tikkeltje meer hebben. Zo kan je met verschillende meubeltjes, combinaties in materialen en originele kleuren de aandacht trekken, tot de verbeelding spreken en vergelijkingen mogelijk maken. Een showroom dient verschillende zintuigen aan te spreken. Materialen vastnemen, testen op gladheid en onderhoudsgemak, … Het belevingsaspect en de persoonlijke aanpak zorgen voor de extra meerwaarde die niet op een webshop te vinden is.
Geen bedreiging
Online winkelen wordt belangrijker, ook in de tegelbranche, maar hoeft geen bedreiging voor de fysieke beleving van de klant te zijn. Mooie, duurzame materialen willen we nog altijd eerst zelf met onze zintuigen waarnemen. De webshop kan het verlengstuk én het bestelplatform van de fysieke showroom worden. Veelal zal de klant de uiteindelijke beslissing, mits de juiste begeleiding, in de winkel zelf blijven nemen. Een webshop kan je dus vooral gebruiken voor marketingdoeleinden.Klanten kunnen er scherpe prijzen terugvinden en de uiteindelijke verkoop afronden. Dat bespaart zowel hen als de onderneming tijd.
Naast de aankoopbeleving, kunnen we nog op andere manieren meerwaarde creëren. Producten zijn haast nooit meer enkel producten. Er zal steeds een dienst aan te pas komen: op logistiek niveau, communicatief niveau of via de plaatsing van de tegels of klinkers. Ook een goede communicatie met de (onder)aannemer kan de klantenbinding bevorderen.
Conclusie: ja, de klant van morgen zal heel wat zaken aankopen via online shops. Zolang de fysieke dienstverlener excelleert op het vlak van innovatie, authenticiteit of door het aanbieden van een buitengewone dienst en gespecialiseerde kennis, zullen klanten ook daar blijven kopen.