Een benzine, diesel, hybride of een volledig elektrisch model? Ondernemers twijfelen almaar harder over welk type ze moeten kopen, want zelfs voor de boekhouder, de fiscus of de autoverkoper is het erg moeilijk om de automobilist in de juiste richting te gidsen. Gelukkig spreken bepaalde wagens gewoon voor zichzelf, zo ervoer Christ Segers van Belconfect. In zijn queeste naar een nieuwe auto kreeg hij van Volvo D’Hondt-Reynaert uit Oudenaarde de kans om de nieuwe Volvo V60 Plug-In Hybride aan een persoonlijk onderzoek te onderwerpen.
Een zeer krachtige auto met tegelijk een groot fiscaal voordeel: het is één van de troeven die de Zweedse autoconstructeur zich met het gloednieuwe model toe-eigent. Op de bevroren wegen van het thuisland krijg je mooie driften als de auto in zijn elektrische modus (die alleen de achterwielen aandrijft) probeert te starten, maar hoe is de rijervaring op Belgische wegen? Christ Segers was een gewillige Volvo-prospect om die test voor zijn rekening te nemen.
“Ik ben volop op zoek naar een nieuwe wagen en had, voor ik plaats nam achter het stuur van dit full-option model, al een vijftal andere auto’s – waaronder mijn lievelingsauto van een premium Duits merk – getest. Tot mijn verbazing steekt deze Volvo er met kop en schouders bovenuit. Neen, de bestelbon is nog niet getekend, maar ik overweeg het wel”, aldus de ondernemer.
Belconfect
Het in Dottenijs gelegen Belconfect legt zich toe op de creatie en de productie van duurzame en functionele werk- en veiligheidskledij met focus op klantspecifieke ontwerpen, en dat voor heel diverse industriële toepassingen. “Daarnaast profileren we ons als leverancier van zeven topmerken van veiligheidsschoenen die via een selectief retailnetwerk gecommercialiseerd worden. Het Belgisch confectieatelier telt 28 medewerkers, in Tunesië stellen we 180 mensen te werk. We gaan resoluut voor duurzame producten, gemaakt in ateliers waar het respect voor sociaal correcte én veilige arbeidsomstandigheden centraal staat. Ook de beperking van onze ecologische voetafdruk door CO2-reductie, transparantie in de waardeketen en circulaire alternatieven is een bewuste strategische keuze”, verklaart Christ Segers.
Looks
Er zijn diverse redenen die hem in die richting sturen. “Ten eerste zijn er de looks”, stipt Christ aan. “De V60 had vroeger wel al een bepaalde X-factor, maar de inspanningen die de autobouwer op het vlak van modellering heeft gedaan, mogen zeker gezien worden. Het nieuwe design heeft de aantrekkingskracht van de auto zeker verhoogd. Dat gevoel verandert niet als je je in de erg comfortabele en ergonomische zetels nestelt: alles is piekfijn afgewerkt in leder. Alleen die pook in kristal hoeft voor mij niet, maar dat is puur een kwestie van smaak.”
Als zaakvoerder van een duurzaam confectiebedrijf legt de ondernemer jaarlijks al snel 60.000 kilometer af. “Deze wagen laat dat ongetwijfeld toe en zorgt er bovendien voor dat je onvermoeid uitstapt. De prestaties zijn fenomenaal, het acceleratievermogen indrukwekkend. Je kan er heel sportief, maar ook heel relaxed mee rijden, mede dankzij de goed afgestelde ophanging. Als hybride glijdt de wagen geruisloos door het verkeer. Op het vlak van comfortabel rijgedrag kan geen enkele andere auto die ik al testte, tippen aan de prestaties van dit model”, klinkt het lovend.
Twee gezichten
“De V60 Plug-In Hybride heeft dezelfde dynamische vormgeving als de andere V60-modellen”, verduidelijkt Joany D’Hondt, van de gelijknamige Volvo concessie, “maar het is een wolf in schapenvacht. Het vermogen en het koppel van deze auto spreken tot de verbeelding en tegelijk is en blijft hij fiscaal 100% aftrekbaar. Eigenlijk is het een voertuig met twee gezichten: je kan er heel groen en elektrisch mee rijden, maar evenzeer erg sportief”, onderstreept ze de gespleten persoonlijkheid van het model.
Ook kan de gloednieuwe V60 een brede waaier aan mooie troeven voorleggen. “Volvo heeft niet alleen enorm geïnvesteerd in functioneel design en performante motorisaties, de technologie die nu schuilgaat achter het centrale touch display is zeer geavanceerd en tegelijk intuïtief bedienbaar. Via Apple Car Play kunnen onze klanten ook de apps van hun smartphone, zoals Waze en Spotify, in de wagen gebruiken. Via de app ‘On Call’ zien ze waar hun Volvo zich bevindt, of hij wel afgesloten is en welke ritten ze al hebben afgelegd.”
Als autoliefhebber begin ik aan zo’n test met een open geest en wat scepsis, maar dat laatste gevoel is na de test helemaal weggeblazen.
Standaard gaat de V60 Plug-In Hybrid in 4,9 seconden naar 100 km per uur, maar je kan de motor nog extra sportiviteit geven via de ‘Polestar Engineered Optimisation’, die het koppel verhoogt van 400 naar 430 Newtonmeter en toelaat om actiever te rijden op bochtige wegen, sneller te accelereren en directer te reageren.
“Wat we zeker moeten benadrukken, is dat Volvo op het gebied van veiligheid pionier blijft”, vervolgt Joany D’Hondt. “Zo zijn er standaard rijbaanassistentie, vermoeidheidsdetectie, road sign information en een uitgebreid City Safety-systeem waardoor ook de nieuwe Volvo V60 automatisch remt wanneer een aanrijding dreigt, ook met fietsers en voetgangers. Onze stoelen zijn gekend voor hun ergonomie en de afwerking van het ruime interieur getuigt van vakmanschap, oog voor detail en ook onmiskenbaar de Scandinavische roots.”
Volvo D’Hondt-Reynaert
De familie D’Hondt en het Zweedse merk Volvo: het is een huwelijk dat al bijna 60 jaar probleemloos standhoudt. Met vestigingen in Zottegem, Oudenaarde en Aalst slaagt het team erin om zowel particuliere klanten als ondernemingen met een heel persoonlijke aanpak te bedienen. “Wij creëren tijd voor onze klanten door een nieuwe, efficiënte werkmethode in de aftersales, door het snel leveren van wagens uit ons grote aanbod jonge tweedehands en nieuwe stockwagens en door ons onestopshop-concept. Onze klanten vinden alle mogelijke Volvo-diensten bij ons onder één dak”, stipt gedelegeerd bestuurder Joany D’Hondt aan.
Vlekkeloze overgang
Segers was al vertrouwd met het rijden met een hybride. In de V60 krijgt dat nog een andere dimensie. “Van zodra je voldoende gas geeft, werken de twee motoren harmonieus samen, de overgang van elektrisch naar benzine gebeurt vlekkeloos. Als autoliefhebber begin ik aan zo’n test met een open geest en wat scepsis, maar dat laatste gevoel is na de test helemaal weggeblazen. Ook de prijs-kwaliteitsverhouding is eerlijk en kan fanaten van de betere wagen ongetwijfeld bekoren. Pas op, het prijskaartje is niet te onderschatten, maar het ging natuurlijk om een full option-uitvoering dat er echt alles aan doet om zowel chauffeur als passagiers een overweldigende ervaring te geven. Dat is goed gelukt, moet ik zeggen.”
Fiscaal aftrekbaar
Het neemt niet weg dat één aspect de ondernemer nog tegenhoudt om vol overgave naar Volvo over te stappen. “Bij hybrides, maar vandaag eigenlijk bij alle motorisaties, zit je altijd met het vraagstuk van de restwaarde, blijkbaar is dat door niemand echt makkelijk in te schatten. Het is wel absoluut een pluspunt dat deze plug-in hybride (39g CO2/km) als één van de weinigen na 2020 voor de volle honderd procent fiscaal aftrekbaar blijft. Als verkoopargument kan dat wel tellen”, vindt de enthousiaste ondernemer, die intussen ook weet dat toeval niet bestaat. “Kort na de test liep ik mijn buurman – eveneens een ondernemer – tegen het lijf, die vol trots met de boodschap kwam net een gloednieuwe wagen te hebben gekocht. Inderdaad: exact hetzelfde model als ik net had getest. Als ik toch de stap naar Volvo zou zetten, zou ik als overtuigd SUV-rijder wel voor het XC-model gaan, maar dan met dezelfde motorisatie als de V60. In een SUV heb je net nog iets meer overzicht voor de weg, wat het veiligheidsgevoel verhoogt”, legt Chris uit.
Bevindingen
Piekfijn afgewerkt interieur met comfortabele en ergonomische zetels.
Sportieve motor met 390 pk en maar 39 g CO2-uitstoot.
Vlekkeloze overgang van elektrisch naar benzine.
- Verbruik:10,5/100 km
- CO2-uitstoot: 39-42 g/km (NEDC 2.0)
- 0 tot 100 km/u: 4,9 sec
- Vermogen Kw/pk: 28 kw/390
- Emissienorm:Euro 6d-TEMP
- Afmetingen (mm): 4761
- Gewicht (kg): 1.990 (hoger gewicht door batterij)
- Inhoud kofferruimte (m2):649
- Basisprijs: € 62.600 euro incl. btw (100% fiscaal aftrekbaar!)
- Prijs testmodel: € 59.800 excl. btw