Extralegale voordelen bestaan vandaag in alle geuren en kleuren: van elektrische fietsen over Internet@home tot de immer populaire maaltijdcheques. Ze helpen je om (toekomstige) medewerkers te motiveren, terwijl je tegelijk je financiën ontziet. Maar welk extralegaal voordeel biedt de grootste slagkracht voor je bedrijf? Een aanrader: de collectieve hospitalisatieverzekering.
Uit een bevraging bij bijna 700 kmo’s tot 100 werknemers blijkt dat zo’n 15% overweegt nieuwe extralegale voordelen te introduceren in 2019. Wil jij ook je medewerkers extra belonen, hou dan zeker rekening met een collectieve hospitalisatieverzekering. Daar zijn verschillende reden voor:
1. Vrijstelling van sociale bijdragen
Het is niet alleen veel goedkoper om je werknemers een hospitalisatieverzekering aan te bieden dan een gelijkwaardige verhoging van het nettoloon, ook de fiscus is je gunstig gezind. De premies die je als werkgever voor een collectieve hospitalisatieverzekering betaalt, zijn volledig vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen. Dit extralegale voordeel wordt immers niet als loon beschouwd.
2. Ideaal voor kmo’s (tot 100 werknemers)
Het is een hardnekkig misverstand dat collectieve hospitalisatieverzekeringen enkel voor grotere spelers zijn. Bepaalde formules zoals onze Hospi via Payroll zijn zelfs volledig op kmo-maat gemaakt. De premie die je betaalt, hangt in dat geval niet af van het aantal medewerkers waarvoor je een hospitalisatieverzekering voorziet, maar is vooraf bepaald. Zelfs startende ondernemers die hun eerste medewerker aanwerven, komen in aanmerking.
3. Enige benefit-for-life
Een hospitalisatieverzekering vult de tegemoetkomingen van het verplichte ziekenfonds aan voor allerhande ziekenhuisopnames. Geen overbodige luxe als je weet dat een ziekenhuispatiënt gemiddeld 20% van de factuur uit eigen zak betaalt. Zo vermijd je dat je medewerkers (of hun gezinsleden) op goede zorg besparen, met alle langetermijngevolgen vandien. Sommige pakketten voorzien ook een voordelige bescherming voor actieve 65-plussers. Na enkele jaren aansluiting hebben je medewerkers recht op een individuele verderzetting, ook al zijn ze uit dienst.
4. Administratieve eenvoud
De meest gehoorde kritiek op hospitalisatieverzekeringen is het slopende administratieve werk dat ermee gepaard gaat: medische vragenlijsten en onderzoeken, maandelijks aanpassingen doorgeven, uitzonderingen voor voorafgaande aandoeningen, wachttijden … noem maar op. Wie ziet door de bomen het bos nog? Onze raad: kies voor een pakket dat automatisch aansluit bij je payroll en helemaal geen extra administratieve taken inhoudt.
5. Employer branding
In de ‘war for talent’ is employer branding een olympisch minimum geworden. Wie vandaag de grootste prille talenten wil aantrekken of gevestigde waarden van grote spelers wil overtuigen, kan niet om extralegale voordelen heen. Dan kom je steevast uit bij een hospitalisatieverzekering. Volgens cijfers van Assuralia hebben ruim vier miljoen Belgen het via hun werkgever; nog eens zoveel vertrouwen op een individueel pakket via hun ziekenfonds. Dat maakt duidelijk dat je met een collectieve hospitalisatieverzekering inspeelt op wat je kandidaten écht willen.
Op zoek naar een collectieve hospitalisatieverzekering voor kmo’s die administratieve eenvoud ademt, een uitgebreide dekking en een nog scherpere prijs biedt? Ontdek Hospi via Payroll op www.sdworx.be/hospiviapayroll.”