Na ruim twee decennia als werknemer in de bouwindustrie actief te zijn geweest, besliste Stefan De Smet drie jaar geleden om als zelfstandige te beginnen. De microbe had hij van geen vreemden: zijn grootvader kende ook alle kneepjes van het vak en had jarenlang een goed draaiende zaak met liefst zestig medewerkers.
De Oost-Vlaming begon met kleinere projectjes, tot zowel particulieren, architecten, projectontwikkelaars als bouwpromotoren de kwalitatieve touch van zijn werk zagen. Zo kreeg hij het vertrouwen voor almaar prestigieuzere realisaties, die hij uitvoert met een team van stukadoors. Allemaal buitenlanders, en dat is een gedwongen keuze omdat Belgisch personeel onvindbaar is. “Zij werken nog graag en leveren stuk voor stuk kwaliteit en uiteindelijk draait het nog altijd daarom”, vertelt Stefan.
Sociaal vangnet
Om alles ook administratief te kunnen bolwerken, gaf Stefans vrouw Lynsey al vrij snel haar job bij een verzekeringskantoor op om haar man in de zaak te ondersteunen. Het accountantskantoor dat de integrale boekhouding voor het pleisterbedrijf verzorgt, wees Stefan en Lynsey snel op de gevolgen van die carrièreswitch. “Het sociale vangnet waarop je als medewerker in loondienst kan rekenen, verdwijnt dan immers. Dus was het essentieel om ook op dat vlak onze voorzorgen te nemen. Gelukkig bracht onze accountant ons daarom in contact met Life Plan”, vertelt Lynsey.
Voor de noodzakelijke aanvullende verzekeringen schakelden Stefan en Lynsey het team van Jo Rossou in. “Wij specialiseren ons in de cruciale aanvullende pensioenopbouw voor zaakvoerders, via de vennootschap. Daarnaast was het van essentieel belang om een comfortabele dekking gewaarborgd inkomen te voorzien”, aldus Jo.
Onafhankelijk advies
Life Plan gaat daarbij anders te werk dan generalistische verzekeringskantoren. “Heel wat makelaars beperken zich doorgaans tot de verzekeringen van één maatschappij, al dan niet omdat ze daar contractueel aan gebonden zijn. Wij hebben het voordeel strikt onafhankelijk te kunnen werken, waardoor we gerichte voorstellen kunnen uitwerken.”
“Life Plan heeft eerst en vooral geluisterd naar onze verzuchtingen”, gaat Stefan verder. “Vervolgens schetsten ze het behoeftenkader en voerden een studie uit om te bekijken welke oplossingen het best bij onze vraag zouden aansluiten. Als man én vrouw in dezelfde vennootschap zitten, moet daar bij de verzekeringskeuze uiteraard rekening mee worden gehouden. Daarna hebben we in nauw overleg gekozen voor de maatschappij die onze behoeften het best kon invullen. Daarbij hielden we rekening met verschillende belangrijke parameters, waaronder uiteraard ook de prijs.”
“We vinden het de evidentie zelve om maximaal in te spelen op de belangen van onze klanten”, pikt Jo Rossou in. “Dat doen we op basis van een proactief werkende tripartite, met periodiek overleg tussen Pleisterwerken De Smet, hun accountancykantoor en onszelf.”
Stefan en Lynsey hebben nu dus de zekerheid dat ze een mooi spaarpotje aan het opbouwen zijn. “Gelukkig moesten we nog niet terugvallen op die reserves, maar mentaal is het een hele geruststelling dat we niet in een financiële put vallen mocht er ooit een (gezondheids)probleem opduiken. Die gemoedsrust betekent veel voor ons en is een stimulans om gedreven te blijven verder gaan. We hopen binnenkort ons team te kunnen uitbreiden met versterking voor op de werven en in de administratie, zodat we onze groei verder gestalte kunnen geven.”