De erfenis van Apollo
Peter Leyman Polemieck

De erfenis van Apollo

Polemieck

“Wakker worden, jongen!” Amper zeven was ik toen mijn vader me uit bed lichtte om ‘s nachts de landing van Apollo 11 op de maan mee te volgen. De beelden blijven in mijn geheugen gegrift en zorgden ervoor dat dit project me bleef passioneren en inspireren. Vijftig jaar lang ben ik het blijven volgen. Nog altijd verbaast het me tot wat de wetenschap toen al in staat was.

En inderdaad, het heeft schandalig veel geld gekost om een niet meteen nobel doel - de Russen vóór zijn op de maan - te bereiken. Veel te veel zelfs, zeker als je de fouten in rekening brengt die mensen in levensgevaar brachten en zelfs dodelijke offers - denk maar aan de crew van Apollo 1 - eisten. Anderzijds heeft het een enorme impact gehad. Met dank aan een inspirerend leider en staatsman (J.F. Kennedy) die de ambitie definieerde en aan een krachtige organisatie (NASA) die het project binnen geen tijd uitrolde. Opgeven was geen optie. Leren en verder bouwen was de boodschap.

De eerste man op de maan zetten, leidde op aarde tot de creatie van ontelbare spin-offs met grote toegevoegde waarde: de ontwikkeling van de informatica, de Haselblad-camera, astronautenvoeding, communicatie- en navigatiemiddelen, stuwkrachtmotoren, geneeskunde, ontwikkelingen in textiel, HACCP (voedselveiligheid), brandwerend materiaal, … Zelfs vijftig jaar later surfen we nog steeds mee op de golven van dit project.

Peter_Leyman

We moeten eenzelfde ambitie durven koesteren en realiseren. Neen, we hoeven geen megalomaan project te kopiëren, zeker niet als het doel zinloos is. Maar een project met een maatschappelijk doel, waarbij een doelgroep - voortgedreven door een inspirerend leider - daadkrachtig in eenzelfde richting werkt, en waarvan onze ondernemerswereld de uitvoering mag realiseren … Dat kunnen we ook in onze regio absoluut gebruiken. Voor de creatie van toegevoegde waarde, op korte én op lange termijn.
Het is essentieel om uitdagingen te blijven zoeken en om te zetten in grootschalige projecten die aanleiding geven tot nieuwe innovatieve producten en processen.

Door de verwaarlozing van de creativiteit waar we ooit zo sterk in zijn geweest zijn, lopen we het risico op de uitholling van onze welvaart. Uiteindelijk zit toch niemand te wachten tot het moment waarop we met z’n allen moeten vaststellen: ‘Houston, we have a problem’?
Welaan dan! Tijd voor actie!

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels