Tania Diependael
Tania Diependael Stercke vrouw

Tania Diependael

Stercke vrouw

De bewakingswereld is bij uitstek een mannenbastion, maar Tania Diependael voelt er zich al vijftien jaar als een vis in het water. De business manager van bewakingsbedrijf R&T Security gaf ruim vijftien jaar geleden haar leuke job in de privésector op om de ambitie van haar man, Rudi Lagae, te helpen realiseren. Daarin is het duo met brio geslaagd. In de evenementensector regent het opdrachten voor het bedrijf uit Munkzwalm - met Tomorrowland als jaarlijks hoogtepunt - en ook bij talrijke ondernemingen is het team van Rudi en Tania kind aan huis.

Ik heb jarenlang met plezier voor grote en kleine bedrijven gewerkt, vooral in de hr en de verkoop. Als je na je 9-to-5-job thuiskomt, hoef je er niet meer aan te denken, maar als zelfstandige stopt je werk nooit. Het is een andere levenswijze, waar je evenwel snel in groeit. En die je, eenmaal je ze geleerd hebt, ook best wel kan appreciëren. Toen ik in de bewakingswereld stapte, kende ik er helemaal niets van. Daarom heb ik er een erezaak van gemaakt om alle diploma’s te behalen die onze mensen ook moeten hebben (basis bewakingsagent, agent voor café- en dansgelegenheden, bedrijfsleidster leidinggevende A, …). Het is belangrijk te weten waarover je praat en waarmee je bezig bent, zodat niemand je blaasjes kan wijsmaken.”

Trots?

“Mijn grootste voldoening is waar we nu al staan als bedrijf, samen met de prettige vaststelling dat tal van klanten onze grootste ambassadeurs zijn. Als iemand waarmee we al jaren vruchtbaar samenwerken overstapt naar een ander bedrijf en daar meteen bekijkt hoe wij hen kunnen bijstaan voor een optimale beveiliging, is dat eigenlijk het grootste compliment dat je kan krijgen. We danken dat aan onze menselijke aanpak. Ik vind het cruciaal om klanten én medewerkers een luisterend oor te bieden. Alleen dan weet je wat er leeft. Als er in de privésfeer van één van onze agenten iets gebeurt, staan anderen meteen klaar om de shift van die persoon over te nemen, zodat hij zijn privéprobleem kan oplossen. Die attitude leer je niet in de boekjes, maar slijp je in je onderneming door jarenlang te hameren op het belang van respect. ‘Behandel een ander zoals je zelf zou willen worden behandeld’ is de leuze die centraal staat bij ons.”

Visie?

“Ondernemen is iets wat je graag doet, met hart en ziel, en waar je dan ook automatisch gedreven in bent. In alles wat we ondernemen, vinden we het belangrijk zorg te dragen voor elkaar. Toen mijn man met dit bedrijf wou starten, hebben we ook onderzocht welke impact het op ons gezinsleven zou hebben. Akkoord, het tijdsbestek vullen we anders in dan vroeger, maar onze zoon (15) en dochter (20) voelen toch elke dag onze aanwezigheid. Hij speelt basket in een club waarvoor wij ons ook engageren, zij studeert dierengeneeskunde en weet dat we haar daar maximaal in steunen.”

Collegialiteit onder je mensen is het resultaat van jarenlang hameren op een respectvolle aanpak.

Maken vrouwen het verschil?

“Absoluut. Wij letten op details waar mannen minder oog voor hebben en sparen daardoor kosten uit bij onze klanten. Een voorbeeld? Onze agenten weten dat ze tijdens hun sluitingsronde aandacht moeten hebben voor essentiële ‘onzichtbare’ zaken: de chauffage wat lager zetten, de schermen uitschakelen, de stekker van koffiemachine en waterkoker uit het stopcontact trekken, de ramen dicht doen, … Het zijn dingen die we tot in den treure hebben herhaald, maar die wel hun nut bewijzen. Dergelijke ogenschijnlijke details goed invullen, stimuleert het vertrouwen van onze agenten én zorgt ervoor dat onze klanten tevreden zijn, omdat we hen helpen besparen, onder meer op de energiefactuur. Uiteraard zijn wij als zaakvoerders dan ook content als we positieve feedback krijgen.”

Tips voor starters?

“Als starter moet je niet alleen over een bepaald kapitaal beschikken, je moet ook de wetgeving goed kennen en regelmatig je kennis daarover bijspijkeren. Zeker in een land als België, dat nogal lijdt aan ‘regelitis’. Daarnaast moet een starter ook leren omgaan met een heel concurrentiële markt en, vooral, met prijsbrekers. Zeker in de eerste maanden en jaren van je zaak heb je het mentaal verduiveld lastig als een klant weggaat omdat hij elders een euro minder moet betalen. Hoe meer jaren je als ondernemer op de teller hebt staan, hoe minder pijn dat gaat doen.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels