Zuinig zoeven
Wim Van Dosselaer &
Kris De Keulenaer
Honda CR-V Hybrid

Zuinig zoeven

De Test - Honda CR-V Hybrid

Als de vierde grootste autoconstructeur wereldwijd uitpakt met een hybride versie van de SUV waarmee hij al enkele jaren vertrouwd is, staat Wim Van Dosselaer graag op de eerste rij om dat model even aan een test te onderwerpen. Geen probleem, dacht Kris De Keulenaer van Nordic Automotive uit Sint-Niklaas. Wij nestelden ons in het spoor van beide heren en kwamen terug met een berg impressies over de Honda CR-V hybride.

Wim Van Dosselaer van Light Your Home en Leon Smet bvba uit Beveren een volbloed autofanaat noemen, zou de waarheid geweld aandoen zijn. Wat niet betekent dat hij een mooie wagen niet kan appreciëren. “Mijn schoonbroer en -vader zijn gek op sportwagens, voor mij primeert de prijs-kwaliteitsverhouding. Een degelijke wagen die goed optrekt, zuinig is én waar ik met mijn lengte van 1m97 comfortabel in kan zitten: veel meer vraag ik niet. Daarom koos ik enkele jaren geleden ook overtuigd voor de Honda CR-V 1.6 turbodiesel: een mooie, veilige auto met een zuinige, vlotte motor. ‘The perfect match’ voor mij.”

Honda_CR-V_Hybrid

Nieuw model, zelfde filosofie

Begin 2019 stak Honda net die CR-V in een nieuw, modern jasje. Beschikbaar met benzinemotor of in een hybride versie. Kris De Keulenaer van Nordic Automotive besefte meteen dat dit raspaardje alles heeft om bij particuliere én professionele klanten in de smaak te vallen. “Een nieuw model, een nieuwe aandrijflijn, nieuwe technologie, maar geheel gebouwd volgens de filosofie van de Japanse constructeur. Ja, het silhouet is gelijkaardig als de vorige versies, maar toch oogt het allemaal wat stoerder en moderner.”

Bij vroegere versies was de elektromotor eigenlijk niet meer dan een assistent voor de benzinemotor.

Hybride Honda’s zijn uiteraard niet nieuw. “Circa tien jaar geleden hadden ze al eens een viertal modellen gelanceerd”, vervolgt Kris De Keulenaer. “Deze wagen staat evenwel veel verder dan wat toen op de markt kwam, zeker op technologisch vlak. De benzinemotor drijft een generator aan en met de energie die de generator produceert, gaat de elektromotor aan de slag om voor- en/of achterwielen – afhankelijk van de versie – aan te drijven. Dat resulteert in een voor een SUV revolutionair laag energieverbruik van 5,5 à 6 liter per 100 kilometer.

Wim_Van_Dosselaer Leon Smet - LYH
Leon Smet begon in 1987 als zelfstandig installateur van elektriciteit en verlichting. Gedurende de daaropvolgende jaren breidde de zaak almaar uit. Dat leidde in 2000 tot de oprichting van Leon Smet bvba. Schoonzonen Andy Huybens (in 2000) en Wim Van Dosselaer (in 2007) versterkten het team. Sinds 2012 zit het bedrijf in het Pareinpark 11 in Beveren, waar ook de winkel Light Your Home is geopend. De installatiedienst Leon Smet omvat 23 mensen en biedt service in elektriciteit, verlichting, ventilatie en zonnepanelen. Light Your Home biedt eenzelfde gamma aan voor particulieren, zelfbouwers, installateurs en bedrijven.

Als je weet dat dit bij andere SUV’s snel naar 9 à 10 liter gaat, is dat toch knap werk. Bij vroegere versies was de elektromotor eigenlijk niet meer dan een assistent voor de benzinemotor. Dit model beschikt over een veel krachtiger elektromotor, wat zich vertaalt naar vlotter rijden en een hogere remrecuperatie: de chauffeur kan de schakelaar achter het stuur bedienen om gedeeltelijk of volledig op de elektromotor af te remmen.”

Honda_CR-V_Hybrid

Honda_CR-V_Hybrid

Honda_CR-V_Hybrid

Honda_CR-V_Hybrid

Adaptieve cruise control

Voor Wim was de kennismaking met het hybride broertje van zijn huidige voertuig toch even aanpassen. “Ik ben het gewoon om manueel te schakelen, terwijl dit een automaat is die je bedient met drukschakelaars op de middenconsole. Bovendien kan je gebruik maken van de adaptieve cruise control, waarbij de wagen zelf afremt en naargelang de keuze van de bestuurder een afstand aanhoudt. Wanneer de wagen tot stilstand komt, zal hij uit zichzelf terug starten en vertrekken. Eens je ermee weg bent, is het zeer aangenaam om met deze CR-V te toeren. Wat me ook echt beviel, was de Head Up Display (HUD), een klein scherm bovenop het dashboard waarop alle nuttige informatie van de wagen (zoals de verhouding elektro-benzine en de navigatie) kan worden geprojecteerd. Een optie waarover elke Executive-versie beschikt. Aanvankelijk vreesde ik dat dat me zou storen, omdat het mijn gezichtsveld zou belemmeren, maar je snapt snel welke meerwaarde het display heeft op het vlak van veiligheid: je ogen moeten niet naar beneden kijken om alle informatie te hebben, die is geïntegreerd in je gezichtsveld. Bovendien kan je de hoogte van de informatie op het display aanpassen, om een perfect zicht te krijgen.”

Honda_CR-V_Hybrid_Wim_Van_Dosselaer_LVH_Kris_de_Keulenaer_Nordic_Automotive

Wim houdt eraan de verkeersregels te respecteren, maar vindt het belangrijk dat de auto snel optrekt en vlot rijdt. “Je vertrekt inderdaad heel snel en voelt de auto in een vloeiende beweging schakelen door de combinatie van de elektro- en de benzinemotor”, beaamt Kris De Keulenaer.
De meerwaarde zit ‘m soms ook in kleine dingen, beseft Wim Van Dosselaer. “Hoeveel keer gebeurt het niet dat ik de koffer snel dicht doe, om dan te moeten vaststellen dat hij toch nog niet op slot zit. Daarom kan ik de elektrisch bedienbare achterklep - met geheugen - echt waarderen, dan ben je 100% zeker dat de koffer dicht is.”

Hybrid_Kris_de_Keulenaer_Nordic_Automotive Nordic Automotive
Kris De Keulenaer startte negentien jaar geleden in de vlot bereikbare Raapstraat in Sint-Niklaas als concessiehouder van het merk Saab. Na het faillissement van de Zweedse constructeur ging Kris exclusief in zee met Honda, een huwelijk dat uitstekend werkt. De zaak werd vorig jaar gerenoveerd en beschikt over een mooie showroom, een ruim atelier met de modernste apparatuur, een uitgebreide parking en een aangename wachtruimte. Er is een ruim aanbod aan jonge tweedehandswagens met het kwaliteitslabel ‘Honda Quality Plus’, waarbij elke wagen twee jaar garantie en bijstand krijgt. De garage is vlot te bereiken via de Singel en via De Ster.

Afwerking

De Executive-uitvoering verwent chauffeur en medepassagiers met nog tal van andere leuke functies: elektrische stoelen met geheugen, panoramisch schuif-en kanteldak, verwarmd stuurwiel, navigatie met vijf jaar gratis kaartupdates, uitparkeermonitoring, rijbaanherkenning en -correctie, een krachtige audio-installatie, sleutelloze toegang, …

“Qua afwerking is deze versie het neusje van de zalm, maar ook veiligheid is voor Honda altijd een absolute prioriteit geweest”, vertelt Kris De Keulenaer. “Licht- en regensensoren, mist-, kop- en achterlichten in led, verkeersbordherkenning met limietfunctie, … Voordelen genoeg die klanten over de streep trekken. We merken dat dit model zowel bij particulieren als bij bedrijven in de smaak valt, zeker gezien de scherpe prijssetting. De hybride versie ligt qua aankoopprijs 1.770 euro hoger dan het benzinemodel, maar dat verschil win je heel snel terug door de lagere inschrijvingstaks, de hogere fiscale aftrekbaarheid en het gunstige verbruik. Ideaal voor een zelfstandige die een betrouwbare auto wil, eventueel gelinkt aan een onderhoudspakket van vijf jaar mét garantie, dat met een prijs van 1.399 euro sowieso tot de laagste van de markt behoort.”

Honda_CR-V_Hybrid

Honda_CR-V_Hybrid

Wordt dit testmodel ook de volgende wagen van Wim Van Dosselaer? “Dat is zeer goed mogelijk”, knikt hij. “Een vlotte, veilige en praktische auto, die bovendien heel baanvast is én veel kofferruimte biedt, voor een correcte prijs: dat zijn een handvol troeven die me overstag kunnen doen gaan. Bovendien heeft mijn huidige CR-V 135.000 km op de teller. Het valt zeker te overwegen.”

Tenzij Wim wacht tot de recent op het autosalon van Frankfurt gelanceerde Honda e beschikbaar is. “De eerste volledige elektrische stadswagen van ons merk: premium afgewerkt, met een retro-knipoog naar de allereerste Civic. We kunnen niet wachten tot dié in onze showroom staat”, besluit Kris De Keulenaer.

Honda_CR-V_Hybrid

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid

Bevindingen

Ruime, baanvaste wagen met een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding.

Harmonieus en vloeiend accelereren dankzij het samenspel tussen elektro- en benzinemotor.

Verschillende technologische features die veilig rijden bevorderen.

  • CO2-uitstoot: 126(medium, volgens NEDC 2.0)
  • 0 tot 100 km/u: 9,2 sec
  • Vermogen Kw/pk: 135 kw/184 pk
  • Topsnelheid: 180
  • Cilinderinhoud:1993
  • Afmetingen (mm): 4600 x 1855 b x 1689 h
  • Gewicht (kg): 1672 - 1726 kg(leeg)
  • Trekkracht (kg): 600 (ongeremd) / 750 (geremd)
  • Koffervolume (liter):1.700 (neergeklapte achterstoelen)
  • Prijs testmodel: € 47.550 incl.btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels