Echte ondernemersspirit komt vooral aan de oppervlakte in moeilijke periodes. Dan bewijzen bedrijfsleiders hoe inventief ze zijn om hun zaak door woelige wateren te loodsen. Tijdens deze coronacrisis moesten ook concessiehouders van automerken wekenlang werken achter gesloten deuren, waardoor de verkoop helemaal ‘op zijn gat’ viel. Een heel uitdagende situatie, die ze zo krachtdadig mogelijk hebben aangepakt. Wij deden een rondje langs enkele gereputeerde verdelers van automerken en stonden versteld van het positivisme en de veerkracht die zij de voorbije maanden etaleerden.
Digitaal wordt het nieuwe normaal
Michiel Meerschman - BMW & Mini Meerschman
De zaakvoerders van de BMW-concessies in Aalst, Ninove en Zottegem slaagden er snel in de huidige situatie te accepteren en de knop om te draaien. Het team schoot meteen in actie om de heropstart zo goed mogelijk voor te bereiden.
“Het klinkt misschien raar, maar de band met onze klanten is in deze periode net versterkt”, stipt Michiel Meerschman aan. “We communiceerden al veel via mail, maar hebben de voorbije maanden veel online videogesprekken gevoerd via Skype, WhatsApp of FaceTime. Dat was voor veel klanten het verlengstuk van een bezoek aan onze website, waar we gevoelig meer foto’s van stockwagens en tweedehandswagens op hebben gepost. Het heeft ertoe geleid dat mensen toch dergelijke auto’s blijven bestellen zijn en ook voorschotten betaalden. Zo kunnen we die wagens kort na de heropstart al uitleveren.”
Het leed van de coronacrisis wordt bij Meerschman wat verzacht door de prima verkoop tijdens het autosalon. “Vooral de verkoop van hybride wagens, zoals de X5, liep als een trein. We hebben het geluk dat BMW altijd snelle levertermijnen garandeert, al lag de productie nu natuurlijk een tijdje stil. Klanten brengen evenwel begrip op voor die situatie. We plukken nu ook de vruchten van de langetermijnrelatie die we de voorbije vier decennia met heel wat mensen hebben opgebouwd.”
“De heropstart zal overigens in alle veiligheid kunnen gebeuren. In onze sector is het respecteren van de social distancing niet zo’n probleem. Bovendien hebben we de balies goed afgeschermd met plexiglas en zijn er voldoende mogelijkheden voorzien om de handen te ontsmetten. Sowieso verwachten we wel dat er in de toekomst meer onlinebusiness zal worden gegenereerd. Digitaal wordt het nieuwe normaal”, besluit Michiel Meerschman.
Veiligheid en gezondheid voor alles
Kristien Van Duyse - Volvo De Keulenaer
Wie zich dezer dagen wat ‘down’ zou voelen, moet dringend eens bij Volvo De Keulenaer in Beveren langsgaan. Daar hebben ze energie op overschot om er weer helemaal in te vliegen, volgens de strikte veiligheidsmaatregelen.
“De gezondheid van onze klanten en onze medewerkers is onze hoogste prioriteit”, zegt Kristien Van Duyse. “We doen er alles aan om onze klanten zo goed en veilig mogelijk verder te helpen. We hebben ervoor gezorgd dat al onze medewerkers op een veilige, betrouwbare manier weer aan het werk kunnen. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze klanten uitstekend en correct verder worden geholpen.”
Tijdens de lockdown bleven zowel de sales- als de aftersalesmensen actief, zij stonden vooral online in voor opvolging en promotie. “Naast het uitvoeren van dringende herstellingen aan wagens van medisch personeel, dokters en urgentievoertuigen, uiteraard achter gesloten deuren, onderhielden we klantencontacten via sociale media en mailings, maar ook telefonisch en via videocalls. Nu zijn we stilaan terug aan het opstarten en met de actieve ondersteuning van onze invoerder zal dat op een veilige manier gebeuren. We maken bovendien ook meer gebruik van de digitale wereld, bijvoorbeeld bij de aflevering van een nieuwe wagen, zodat onze klant de unieke Volvo-beleving blijft ervaren.”
Agenda snel weer volplannen
Jeroen Schokkaert - Garage Carrosserie Schokkaert
Het bedrijf van Jeroen en Koen Schokkaert uit Ninove is doorheen het hele jaar zes dagen op zeven open. Meer dan een maand gedwongen moeten sluiten, botste dan ook helemaal met de gewoontes van de garage. “Dat maakte het moeilijk, maar het belet niet dat we klaarstaan om er met veel enthousiasme opnieuw in te vliegen.”
“In het begin bood de sluiting ons de mogelijkheid om de gebruikelijke administratieve achterstand in te halen. Dat schepte toch ook wat voldoening”, aldus Koen. “De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat hoe meer weken er voorbijgingen, hoe moeilijker het was om dat initiële gevoel te handhaven. Toch hebben we de knop omgedraaid om zo efficiënt mogelijk te kunnen hervatten.”
De onderneming trof allerlei voorbereidingen om het voor personeelsleden en klanten zo veilig mogelijk te maken. Jeroen: “Onze merken bieden veiligheidspakketten aan met plastic schermen, vloerstickers, mondmaskers, handschoenen … De klanten worden voorlopig niet toegelaten in de wachtruimte, we ontvangen hen buiten en bellen hen op wanneer de wagen klaar is. We ontsmetten de wagens voor én na de werken, ter bescherming van de mecanicien en de klant. Bij het inplannen van nieuwe afspraken hebben we voorrang gegeven aan de klanten van wie we de afspraken eerder hadden moeten annuleren. We merken dat veel klanten staan te wachten om opnieuw hun wagen te kunnen laten onderhouden. Deze uitzonderlijke periode zal nog een lange nasleep kennen, maar uiteindelijk zal ook dit wel weer slijten, zodat alles weer zijn normale gang kan gaan.”
Nieuwe denkwijzen hanteren
Ineke Vanhauwenhuyse - BMW De Mey Maldegem
Remblokken vervangen, dringende oliewissels, de wissel naar zomerwielen … Stuk voor stuk activiteiten die bij BMW De Mey tijdens de lockdown konden blijven doorgaan als essentiële dienstverlening. Het bedrijf organiseerde ook een onlineverkoopactie waarbij het mogelijk was een wagen te reserveren met aankoopoptie tot na de lockdown.
“Wij voelen voldoende ondernemersspirit om deze crisis aan te pakken en hebben ook heel wat maatregelen getroffen om ervoor te kunnen zorgen dat we ‘social distancing’ kunnen respecteren, zowel voor klanten als personeelsleden. Het is wel belangrijk dat we vanuit de overheid zoveel mogelijk en tijdig duidelijke informatie ontvangen, zodat we ons hier ook kunnen op voorbereiden en we chaotische situaties kunnen vermijden.”
Ineke Vanhauwenhuyse is zich ervan bewust dat het werken in de toekomst vermoedelijk grondig zal veranderen. “Het is tijd om nieuwe denkwijzen te hanteren, zoals meer onlineverkoop of gesprekken, maar we denken daarbij ook aan het volledig contactloos afleveren en afhalen van de wagen voor service. We blijven positief en geloven dat mits wat nieuwe maatregelen, of door zaken anders te organiseren, onze business kan blijven draaien.”
Hoewel fysieke contacten uit den boze waren, slaagde het bedrijf er toch in de band met de klanten te verstevigen. “Dat deden we onder meer door persoonlijke videoboodschappen via sociale media. We merkten dat klanten het aangenaam vonden om proactief een telefoontje te ontvangen en een gesprekje te voeren.”
Nieuwe producten digitaal voorstellen
Kris De Keulenaer - Nordic Motors
Wie in de medische sector actief is en gehinderd werd door pech, kon zijn Honda blijven toevertrouwen aan Nordic Motors uit Sint-Niklaas. Zaakvoerder Kris De Keulenaer staat te popelen van ongeduld om er met zijn team weer helemaal in te vliegen.
“We hebben de voorbije weken en maanden op Facebook allerlei filmpjes over ons merk gepost, maar ook promotieacties gelanceerd voor accessoires die online konden worden besteld. Daarnaast gaven we klanten en prospecten een overzicht van onze nieuwe en tweedehandswagens. Van de gedwongen onderbreking maakten we ook gebruik om het atelier grondig te poetsen en de leveringszone een nieuw likje verf te geven.”
Hoewel ook dit bedrijf door de crisis zeker acht weken verloor, kijkt Kris vooral vooruit. “We kijken ernaar uit de Honda e (premium elektrische stadswagen) en de gloednieuwe Jazz (ook beschikbaar als hybride) te lanceren. Bovendien plannen we met het team enkele zaterdagen in om alle zomerwielen te gaan monteren, zodat onze klanten niet te lang meer hoeven te wachten. We investeren in publiciteit voor de twee nieuwe modellen en zijn ook bezig met filmpjes om op een digitale manier nieuwe producten voor te stellen, maar ook om klanten te informeren over nieuwe wagens.”
Ondanks alles zijn ze bij De Keulenaer hoopvol gestemd. “We zullen zeker nog dit jaar verder moeten leren omgaan met het coronavirus, maar hebben alle voorzorgsmaatregelen genomen zodat iedereen op een aangename en veilige manier in onze concessie kan vertoeven.”
Kostenefficiënt werken
Joany D’Hondt - Volvo D’Hondt
Bij Volvo D’Hondt gaan ze ervan uit dat de situatie zich op de duur wel zal herstellen, al zal 2020 sowieso geen goed jaar zijn. “We zijn financieel gezond en kunnen deze periode wel overbruggen, maar een tweede coronagolf kunnen we – net als iedereen – missen als kiespijn.”
“Als bedrijfsleider mag je de moed niet verliezen, moet je het roer stevig in handen blijven houden en oplossingen zoeken”, aldus Joany D’Hondt. “Wij zijn met de familie achter de schermen blijven werken om de klanten met urgente problemen te helpen, maar de talrijke weken zonder verkoop en zonder omzet in aftersales, halen we in 2020 niet meer in. Bovendien: mensen die weinig kilometers hebben gereden, zullen hun onderhoud uitstellen. Mensen die veel meer thuiswerken, zullen misschien geen bedrijfswagen meer krijgen of er geen meer kiezen. Bedrijven die in moeilijkheden raken door de hele crisis, bestellen ook geen wagens. De Volvo-fabrieken zijn nog aan het herstarten, de leveringen lopen vertraging op. Het zal nog een paar maanden duren eer de economie in al zijn geledingen weer operationeel is en eer er weer vlot bestellingen zullen geplaatst worden. We moeten nu optimaal kostenefficiënt werken om dit zonder kleerscheuren door te komen.”
Na een moeilijk salon in januari en met alle perikelen die er sowieso al zijn in de automobielsector (zoals de onzekere autofiscaliteit in België), zorgde dit voor een nieuwe domper. De strategie van de overheid en haar communicatie maakt het er voor de garagehouders niet gemakkelijker op. Het belemmerde het team niet om hard te werken aan een efficiënte herstart van de business. “Communicatie naar onze klanten, het oproepen van de leden van ons team om alles voor te bereiden, onlinetools om gemakkelijk afspraken in te plannen … Wij hebben de laatste weken van de lockdown gebruikt om ons maximaal voor te bereiden, onze vestigingen volgens de regels van de social distancing in te richten en de nodige materialen aan te kopen.”