People management is geven en nemen
Veerle Triempont Human Capital Services

People management is geven en nemen

Stercke Vrouw - Veerle Triempont

Een stevig vertakt internationaal netwerk kan een enorme meerwaarde zijn bij de uitbouw van een onderneming. Dat ondervond Veerle Triempont toen ze in 2010 met Human Capital Services startte. Tien jaar later is de onderneming uit Dendermonde in een uitgesproken nichemarkt uitgegroeid tot een stevige referentie. “Ik heb het geluk dat mijn partner me volledig steunt, waardoor ik me helemaal kan smijten.”

Veerle Triempont komt uit een zelfstandig nest, maar dacht dat het ondernemerschap niets voor haar was. “Ik ben destijds gestart bij Ernst & Young en was er de eerste vrouw op de tax-afdeling. Dat was aanvankelijk niet zo evident, maar ik ben daar sterker uitgekomen, wat ik ook heb bewezen bij het boekhoudkantoor waar ik vijf jaar aan de slag was en waar ik de internationale dienst uitbouwde. Tot ik besefte dat ik toch beter zelfstandig kon worden. Ik vreesde een moeilijke opstart door het concurrentiebeding, maar dankzij een goed internationaal netwerk heb ik op mijn pad al bij al weinig obstakels moeten overwinnen.”

Trots?

“Ik ben fier op waar mijn bedrijf vandaag staat. Als specialist in internationale tewerkstelling begeleiden we bedrijven en individuen op vlak van arbeidsrecht, immigratie, sociale zekerheid en belastingen. Daarmee vormen we als het ware een verlengstuk van de hr-afdeling van een bedrijf. We hebben erg veel gehad aan mond-tot-mondreclame. Weinig bedrijven zijn op de hoogte van het Belgische statuut voor expats en de praktische uitwerking van ‘salary splits’. Vanuit onze expertise kunnen we hen daar veel ondersteuning in bieden. Daarom is het altijd erg druk, maar gelukkig vormt mijn ondersteunende partner de rode draad doorheen mijn professionele carrière. Dankzij hem kan ik volledig mijn ding doen en de zaak verder uitbouwen.”

Visie?

“Ondernemen is voor mij: je eigen beslissingen kunnen nemen, niet afhankelijk zijn van anderen. Ik heb ook altijd veel belang gehecht aan ‘people management’. Bij mijn eerste werkgever vonden ze zelfs dat ik daar te veel aandacht aan besteedde, maar ik zie het vooral als een kwestie van geven en nemen. Ik heb er geen probleem mee als een medewerkster eens een dag van thuis uit werkt of haar dagtaak onderbreekt voor iets dat niets met het werk te maken heeft, maar wel dringend is. Net door die flexibele houding krijg je meer van mensen gedaan. Ik doe dat ook vanuit het besef dat deze job veel van mensen vereist. Onze klanten verwachten dat we gespecialiseerd zijn in vier domeinen, waardoor we een brede expertise moeten hebben. Mensen die bij ons beginnen, moeten niet alleen veel kennis vergaren, maar dat ook juist vertalen naar de praktijk.”

Maken vrouwen het verschil?

“Op internationale bijeenkomsten krijg ik nog regelmatig de vraag wiens secretaresse ik ben. Vervelend vind ik dat niet: het aantal vrouwen op dergelijke conferenties loopt niet dik gezaaid, waardoor mensen je ook sneller onthouden. Ik zie het dus vooral als een voordeel, al kon ik die switch nog niet maken toen ik destijds, bij mijn eerste werkgever, de enige vrouw op de tax-dienst was. Ik heb me daardoor dubbel zo hard moeten bewijzen, maar misschien pluk ik daar nu wel de vruchten van. Als vrouw kunnen we het verschil maken omdat we beter op details letten, soms iets accurater zijn. We leven ook iets harder met mensen mee, heb ik de indruk. Daarom ga ik een nieuwe medewerker nooit voor de leeuwen gooien, maar die persoon zo goed mogelijk ondersteunen.”

Tips voor starters?

“Laat je omringen door mensen met kennis van zaken, op alle gebied. Bouw een netwerk op waarin je kan terugvallen op specialisten in je branche én op mensen die je business ondersteunen, zoals een degelijke accountant en advocaat. Tegelijk heb je best zelf toch ook wel wat kennis van bedrijfsbeheer. Daarnaast is het verstandig om elke overeenkomst, zowel met klanten, leveranciers als personeel, op papier te zetten. Je mag niet iedereen zomaar vertrouwen. Dat ervaar je snel, waardoor je een eventueel naïeve houding snel overboord gooit. Last but not least: zorg dat je niet afhankelijk bent van één grote klant. Veel kleintjes maken ook een grote.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels