Annelien Coorevits
Annelien Coorevits AC by Annelien Coorevits

Annelien Coorevits

Stercke Vrouw - AC by Annelien Coorevits

Miss België, presentatrice van Temptation Island, deelneemster aan ‘Over De Oceaan’… ‘been there, done that’ voor Annelien Coorevits. De ravissante West-Vlaamse profileert zich daarnaast al een achttal jaar als onderneemster in de modebranche. Met succes: AC by Annelien Coorevits is in heel wat Vlaamse dameswinkels al een begrip en lonkt intussen voorzichtig naar Nederland.

De link tussen textiel en de familie Coorevits was er al langer. “Mijn vader had een vlasbedrijf voor hij zich heeft omgeschoold tot verzekeringsmakelaar. Het esthetische heeft mij altijd getriggerd, al wist ik op mijn 18de nog niet goed wat ik wou worden. Mijn studies (graduaat communicatiewetenschappen) moest ik destijds even onderbreken toen ik Miss België werd, maar nadat ik die had afgerond, voelde ik dat er wel een onderneemster in mij schuilde. In 2015 werkte ik al in de modesector, maar vier jaar geleden was het tijd om op eigen benen te staan en richtte ik AC by Annelien Coorevits op.”

Tijdrovend?

“Zowat 85% van mijn tijd gaat naar het bedrijf. Inmiddels ben ik bezig aan mijn vierde jaar, met telkens een winter- en een zomercollectie. Alles begint bij het bekijken van de trends. Van daaruit beslis je met welke kleuren en stoffen je gaat werken. Daarmee ga je aan de slag om silhouetten te maken. Elke collectie is synoniem voor 60 à 65 stukken, waarbij comfort, vrouwelijkheid, snel beslissen én betaalbaarheid hand in hand gaan. Dat betekent dat alle items vlot bij elkaar passen, bijvoorbeeld omdat de kleuren op één of andere manier terugkomen. Gedaan dus met lang voor de spiegel staan tobben over wat je nu weer gaat dragen. We verkopen momenteel in circa 60 Vlaamse winkels. De Waalse markt heeft een andere smaak en een beperkter budget voor mode, maar binnenkort hoop ik wel de eerste stappen in Nederland te kunnen zetten via een partnership met een agentuur. Dat zou voor nog iets meer stabiliteit en zekerheid zorgen.”

Grootste uitdaging?

“In de modewereld loop je vroeg of laat sowieso met je hoofd tegen de muur, want er is altijd wel iets. Een fabrikant die plots niet tijdig kan leveren, een klein foutje in één van de items, de (financiële) opvolging, noem maar op. De meest stresserende periodes zijn telkens die vlak voor de verkoop en net voor de uitlevering. Het is iets waar je altijd mee bezig bent, ook in de weekends ben ik vaak aan de slag. Dat komt ook door de aard van het beestje: het is nooit genoeg, alles kan beter. Tegelijk neem ik af en toe wel wat tijd om eens met een vriendin te gaan lunchen of om iets leuks met mijn twee kinderen te doen.”

Binnenkort hoop ik de stap naar Nederland te kunnen zetten via een partnership met een lokale agentuur.

Maken vrouwen het verschil?

“99% van de mensen met wie ik werk, zijn vrouwen. Dat zijn heel aangename contacten waarvoor ik graag telkens toch anderhalf uur uittrek. Tijdens die afspraken is er uiteraard tijd voor een informele babbel, maar je leert ook veel over je collectie: hoe verloopt de verkoop, welke items ‘draaien’ minder, welke details kunnen in de volgende collectie beter, enzovoort. Ook om nieuwe klanten te maken, ga ik regelmatig de baan op. Het grootste werk is vaak mensen te overtuigen eens tot hier te komen om de kledij te zien. Eenmaal ze de collectie zien, tekent 9 op de 10 graag in.”

Tips voor starters?

“Denk goed na voor je van start gaat. Het is allerminst een ‘nine to five’-job, je professionele wereld staat nooit stil. Daarom lijkt het mij heel verstandig eerst een tijdje in dienst te werken van iemand die al met beide voeten in die sector staat, zodat je weet wat het inhoudt. Het leven van een zelfstandige is geen ‘walk in the park’, want om de haverklap komen er andere uitdagingen opduiken: corona, de inflatie, beschikbaarheid van grondstoffen, et cetera. Ik ben gestart kort voor de pandemie uitbrak en dat was geen sinecure. Tegelijk doe ik het supergraag en koester ik veel ambitie: het zou fijn zijn om dit te kunnen uitbreiden naar onze buurlanden.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels