Comfortabele fleetvriend
Luc Van Lierde De Test - Peugeot E 308

Comfortabele fleetvriend

De Test - Peugeot E 308

Aangenaam rijden, genieten, anticiperen: het zou de ‘triatlon’ van een topwagen kunnen zijn. Aan deze drie aspecten beantwoordt de Peugeot E 308 met gemak. Garage Scheerens uit Brugge liet de wagen ‘keuren’ door iemand die in triatlon de hoogste toppen heeft bereikt: Luc Van Lierde is al heel zijn leven een overtuigd Peugeot-adept en kroop wat graag in de rol van testpersoon.

Duizenden sportliefhebbers genoten in de jaren 90 en begin de jaren 2000 het voorrecht om Luc Van Lierde in zijn topperiode aan een verbazingwekkende snelheid te zien zwemmen, fietsen en lopen. Toch is snelheid voor de Bruggeling absoluut niet het belangrijkste aspect van een auto, integendeel zelfs.

peugeot-e-308

“Een auto moet voor mij in eerste instantie vooral erg comfortabel zijn”, getuigt de minzame triatloncoach. “Tijdens mijn jeugdjaren had ik weinig met wagens. Meer zelfs: ik ben zonder auto opgegroeid. Mijn rijbewijs behaalde ik tijdens mijn legerdienst, waarna ik op mijn 18de een eerste wagentje kocht: een witte Peugeot 305, voor pakweg 50.000 Belgische frank. Vanaf het eerste ritje associeer ik het Franse merk met een fijn ‘sofa’-gevoel. Ik heb het niet zo voor ‘harde’ wagens.“

peugeot-e-308

 

peugeot-e-308

peugeot-e-308

Cadeautje voor ‘Abraham’

De liefde bleek wederzijds, want als wereldtopper in zijn sport sloot Luc een partnership af met Peugeot. “Dat was een zalige tijd: Peugeot zag me als een ambassadeur, waardoor ik de kans kreeg met veel verschillende modellen te rijden. Ook toen de samenwerking afliep, ben ik het merk altijd trouw gebleven. Toen ik een periode in Spanje woonde, toerde ik er rond met een gele Peugeot 306 cabrio. Mijn vrouw bolt nu door het Brugse met een handgeschakelde 3008, zelf verloor ik mijn hart aan de 508 Grand Coupé. Dat was in 2019 een ‘cadeautje’ voor mijn 50ste verjaardag. Ik gaf mijn vrouw de keuze: ofwel een moto, ofwel de 508, goed wetende dat ze een hekel aan moto’s heeft (lacht).”

Het kristalheldere beeld van de achteruitrijcamera blies me zowat van mijn sokken.

Het Belgisch sporticoon heeft een uitstekend beeld over hoe de maatschappij evolueert. De stap naar elektrisch rijden is voor hem dan ook een evidentie, zeker omdat het fiscale klimaat dat bevordert. “In die zin was deze test voor mij een echte ‘eye-opener’. Bovendien heeft Peugeot de jongste jaren heel wat inspanningen geleverd om hun aanbod te elektrificeren. Daarbij zijn ze de ‘looks’ van de wagen duidelijk niet uit het oog verloren. De contouren van de E 308 doen onvermijdelijk denken aan Pininfarina, het bekende Italiaanse ontwerpbureau waar Peugeot al sinds de jaren 50 regelmatig mee samenwerkt. Dat resulteerde in de jaren 90 onder meer in de 406 Coupé, waar toenmalig Club Brugge-trainer Eric Gerets ook helemaal gek van was.”

luc-van-lierde Luc Van Lierde

Tweevoudig winnaar van de Ironman in Hawai (1996 en 1999), Europees kampioen, Sportman van het Jaar en tientallen andere overwinningen en onderscheidingen: de erelijst van Luc Van Lierde is er eentje om bij te likkebaarden. Na een erg succesvolle loopbaan als actief triatleet, is de Bruggeling al vele jaren de coach en vertrouwenspersoon van talrijke (inter)nationale triatleten die ervan dromen in zijn voetsporen te treden. Als inspanningsfysioloog zette hij onder meer in Thailand en Marokko een knappe organisatie neer. Straks trekt hij die aanpak ook door in Turkije en Azerbeidzjan.

Zen-gevoel

In het interieur springen de grote schermen meteen in het oog bij Luc. “Het kristalheldere beeld van de achteruitrijcamera blies me zowat van mijn sokken. Het voelt net alsof je naar een televisie van absolute topkwaliteit aan het kijken bent.”

De rondrit brengt Luc naar pittoreske plekjes in Brugge, maar ook naar het historische stadscentrum. “Daarbij valt meteen op dat deze wagen zich als een vis in het (Minne)water beweegt: sierlijk, stijlvol, comfortabel en vooral héérlijk stil. 

peugeot-e-308

Voor wie tot nu toe alleen met een thermische motor rijdt, is dat best even wennen, maar het zen-gevoel is fantastisch. Bovendien merk je tijdens het (gezwind) optrekken niet eens dat de wagen uit zichzelf schakelt. Die soepele overgangen konden ook mijn dochter Emma meteen bekoren.”

peugeot-e-308

De E 308 profileert zich als de ideale stadswagen, maar met de actieradius van 415 km zou Luc er perfect mee op autovakantie willen. “Sowieso ben ik door de jaren heen een voorzichtigere chauffeur geworden. Tijdens langere ritten pauzeer ik kort om de twee uur en iets langer om de vier uur. Die intermezzo’s zijn ideaal om de autonomie via een (snel)laadbeurt weer te herstellen.”

garage-scheerens Garage Scheerens

Garage Scheerens is een familiebedrijf van de derde generatie, opgericht in 1947. Sinds begin de jaren 80 bouwde de familie in het Brugse een sterke reputatie op als Peugeot-concessiehouder. De Franse groep PSA schonk Scheerens in 2022 het vertrouwen om ook Citroën en DS Mobiles te commercialiseren. De B2B-markt vindt aan de Pathoekeweg talrijke oplossingen met een gunstige TCO voor de modernisering van de fleet. Met Spoticar by Scheerens vind je er ook onmiddellijk beschikbare jonge wagens. Omdat Garage Scheerens erin slaagt telkens de best mogelijke mobiliteitsoplossing aan te bieden, heeft het klanten tot ver buiten Brugge.

Over veiligheid gesproken: de Active Safety Break is voor Luc een ware ontdekking. “Dit systeem wordt bestuurd door de camera en de radar: het systeem scant automatisch de omgeving op zoek naar de snelheidsbegrenzing in die zone en vraagt je goedkeuring om de snelheid daar automatisch op af te stemmen, zodat je niet sneller kan rijden en dus verkeersboetes vermijdt. Voor mij is dat de perfecte illustratie van hoe je technologieën kan implementeren om het comfort van elke passagier te vergroten.”

Deze wagen illustreert hoe je technologieën kan implementeren om het comfort van elke passagier te vergroten.

Commerciële topper

Dominiek Scheerens, die namens de derde generatie het gelijknamige autobedrijf runt, knikt instemmend. “Peugeot heeft destijds even afgewacht om te zien hoe snel de evolutie richting elektrificatie zich zou doorzetten, maar is aan een forse inhaalbeweging bezig die zich weerspiegelt in een breed aanbod aan modellen. De fleetmarkt haakt daar heel gretig op in. Deze E 308 is commercieel een echte topper, iets wat ongetwijfeld ook voor de E 3008 – vanaf eind mei in de showroom – zal gelden. De combinatie van stijl, prijs-kwaliteitverhouding en comfort trekt heel wat fleetverantwoordelijken over de streep.” Deze test geeft ook Luc Van Lierde het beslissende zetje om enthousiast de stap naar volledig elektrisch rijden te zetten.

peugeot-e-308

Peugeot E 308

Bevindingen

Stille topwagen die zich gracieus door elke omgeving beweegt.

Active Safety Break bevordert veilig en boetevrij rijden.

Sierlijk uiterlijk en interieur zijn een knipoog naar de historische samenwerking met Pininfarina.

  • Maximaal vermogen: 115/156 (kW/pk)
  • Maximaal koppel: 270 Nm
  • Autonomie (WLTP gecombineerd): tot 415 km
  • Elektriciteitsverbruik: 12,7 kWu/100 km
  • Geïntegreerde lader: driefasig 11 kW standaard
  • Afmetingen (mm): 4365 (l) x 2062 (b) x 1465 (h)
  • Gewicht (kg): 1785 (rijklaar)
  • Koffervolume: 412/1323 dm3/l
  • Prijs (Allure-versie): 37.260 € (exclusief btw)
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels