Een aangename en stimulerende werkomgeving draagt bij tot de gezondheid en productiviteit van de werknemer. Minder verzuim en een hoger rendement, zowel de werkgever als zijn voltallige team varen daar wel bij. “Bij de creatie van een prettige werkplek is het cruciaal dat je vertrekt vanuit een concept dat je dan consequent doortrekt in je branding, je communicatie, je events enzovoort”, stelt Bram Couvreur, oprichter en CEO van Maister.
Twee jaar geleden verhuisde Bram Couvreur met een 25-tal werknemers naar een nieuwbouw in de Roeselaarse industriezone Ovenhoek. Het bedrijf profileert zich graag als conceptcreator. Dat is een vlag die vele ladingen dekt want na de creatie van zo’n concept, beschikt de klant niet alleen over een leidraad voor zijn branding en communicatie maar ook voor zijn interieurvormgeving of zelfs zijn compleet kantoorgebouw. Als ervaringsdeskundige laat Bram Couvreur met plezier zijn licht schijnen op het belang van een stimulerende werkomgeving.
Concept versus ontwerp
Bij de keuze voor een nieuw bedrijfsgebouw, vertrek je best vanuit een concept en niet vanuit een ontwerp. “Het komt erop neer dat we een gebouw tekenen rondom de specifieke noden van de klant. We stellen honderden vragen en luisteren naar zijn wensen. Op die manier proberen we zoveel mogelijk parameters te detecteren. Hoe meer parameters we detecteren, hoe meer parameters we positief kunnen omdraaien en hoe krachtiger we onze klant en zijn gebouw naar voor kunnen laten komen. Het gaat lang niet alleen om het gebouw, de inrichting, de communicatie of de branding, maar om al die zaken samen”, legt Bram Couvreur uit. “In een totaalconcept zijn details zoals onder andere muziek, geur en temperatuur minstens even belangrijk als de grote lijnen. Het is de som van alles die het verschil maakt.”
“Het concept vormt een belangrijke leidraad voor het ontwerp van een gebouw. De wensen en visie van de klant zitten vervat in dat concept. Daardoor kan een concept, veel meer dan een ontwerp, ervoor zorgen dat het gebouw niet alleen functioneel perfect aansluit bij een bedrijf, maar dat het ook de juiste mood en sfeer ademt”, aldus Bram Couvreur.
Bij heel wat bedrijfsgebouwen voeren zwartgrijze tinten de boventoon. Wie bij het hoofdkwartier van Maister aankomt, kan wel even schrikken want de buitengevels kregen een roze kleur. Ook binnen het ruime landschapskantoor zijn kleuren prominent aanwezig. Bram Couvreur: “Nog elke morgen krijg ik een glimlach op mijn gezicht wanneer ik hier aankom. Ik hoop dat ook de medewerkers en de klanten telkens dat gelukzalige gevoel ervaren.”
Beleving is bijna alles
De basis van kantoorinrichting is een goed geventileerde ruimte met een aangepaste akoestiek en lichtinval. Net als in onze maatschappij valt het op dat er steeds meer aandacht is voor beleving. “Beleving is bijna alles”, stelt Bram Couvreur. “Het begint bij ons al met het kleine toegangspoortje. Iedere bezoeker moet even het hoofd intrekken om onze wereld binnen te treden. Daarna komen ze terecht in onze jungle waar allerlei oerwoudgeluiden weerklinken. Speciaal is dat medewerkers en vrienden deze geluiden hebben ingesproken. Met de installatie van een kachel hebben we heel wat gezelligheid binnengebracht en op het dak ligt er een petanquebaan. Er is ook een keuken waar we regelmatig koken voor onze klanten of gasten.”
Het is duidelijk dat landschapskantoren de creativiteit en de onderlinge samenwerking tussen de medewerkers bevorderen. Al is het belangrijk om ook aangepaste ruimtes te voorzien waar de medewerkers zich kunnen terugtrekken wanneer ze bijvoorbeeld bezig zijn met complexe opdrachten die veel concentratie vereisen. Een inspirerende werkplek hoeft niet per se duur te zijn. “Met eenvoudige materialen en wat creativiteit kun je een origineel concept uitwerken dat in het geheugen van je bezoekers en medewerkers gegrift staat. Wij zijn ook vertrokken van een klassieke industriebouw, maar we hebben er onze eigen touch aan gegeven.”