Dringend investeren in openbare infrastructuur
Dominique Valcke Stadsbader

Dringend investeren in openbare infrastructuur

Sector - Stadsbader

Het zijn erg uitdagende tijden voor aannemers en andere spelers uit de bouwsector.  De aanhoudende regen in het voorjaar en de hoge bouwkost en rente zorgden ervoor dat nogal wat projecten niet van een leien dakje liepen. Het neemt niet weg dat Stadsbader de toekomst vol vertrouwen tegemoet kijkt. Onder meer dankzij de doorgedreven verticale integratie blijft het familiebedrijf in diverse bouwniches een druk gesolliciteerde speler.

Stadsbader is een aannemer in hart en nieren. De onderneming is een toonaangevende speler in vier pijlers: infrastructuur, bouw, civiele werken en technieken (zoals elektromechanica). “Dat kwartet aan activiteiten laat een goede risicospreiding toe”, verduidelijkt CEO Dominique Valcke, die sinds 2000 aan het hoofd van het bedrijf staat. “Bovendien laten die vier disciplines regelmatig toe dat verschillende divisies binnen onze onderneming eendrachtig aan bepaalde projecten samenwerken. Ook anno 2024 hebben we nog altijd een mooi gevuld orderboek, dat gevuld is met circa 40% private werken en 60% openbare projecten.”

Staalconstructie Malle

STERCK. Wat zijn de belangrijkste evoluties die jullie de voorbije jaren hebben gemaakt?

Dominique: “In het jongste decennium is onze omzet gegroeid van 160 naar 830 miljoen euro, terwijl we ons aantal medewerkers van 650 naar 1850 zagen stijgen. Die forse toename is een gevolg van organische groei en overnames.”

dominique-valcke-stadsbader

“Dankzij de overname van BAM Contractors, ruim twee jaar geleden, creëren we nieuwe kansen in civiele projecten en spoor- en bovenleidingswerken. Dit jaar was de opening van een nieuwe staalproductiesite in Malle, op de voormalige gronden van ASK Romein, een belangrijke doorbraak. We deden namelijk nog niet aan staalbouw, terwijl de combinatie van beton en staal in almaar meer projecten gangbaar is. De overname van het kernteam van ASK Romein zorgt er bovendien voor dat we in één klap veel expertise en ervaring in dat type werk aan boord krijgen. Het is een mijlpaal die perfect past in onze strategie van verticale integratie, waarbij we van engineering over productie tot plaatsing zoveel mogelijk in eigen beheer behartigen, wat ook voor onze klanten een enorme troef is. Het resulteert in betere kwaliteit, snellere oplevering en lagere kosten.”

STERCK. Hoe uitdagend is het tegenwoordig om als aannemer een krachtige marktpositie te veroveren en te behouden?

Dominique: “De wereld an sich is gevoelig complexer geworden: je moet daar absoluut op inspelen en er je volledig op organiseren. Zo is de beheersing van de CO2-uitstoot een thema dat nadrukkelijk op de voorgrond is getreden. Alles in kaart brengen en optimaal beheersen is een huzarenstukje, maar we zijn goed op weg om onze eerste doelstelling – 20% minder uitstoot tegen 2025 – te behalen. Dat kan onder meer dankzij doorgedreven digitalisering, die ook broodnodig is om de fors toegenomen administratieve verplichtingen te beheersen, om machines op de werf via gps optimaal te sturen, om met BIM te kunnen werken en technische ‘conflicten’ op de werf te vermijden, enzovoort.”

“Andere tendensen zijn de toename van hoogbouw én snellere uitvoering van de bouwwerken zelf, wat alleen mogelijk is door doorgedreven voorbereidingstrajecten én door te werken met prefab constructies. Hoogbouwrealisaties zie je almaar nadrukkelijker opduiken, onder meer in gestapelde stadsdepots, logistieke en parkeergebouwen. Ook ondergronds wordt meer en meer gestapeld, zoals toegepast in parkeergarages. Ondernemingen én de overheid beseffen steeds beter dat we verregaand op verdichting moeten inzetten en dus met elke beschikbare vierkante meter optimaal moeten omgaan.”

STERCK. Over duurzaamheid gesproken: wat doen jullie zoal om het groene karakter van projecten te stimuleren?

Dominique: “Tijdens de voorbereiding kan je via BIM-modellering al zien hoe je de verschillende bouwmaterialen op termijn eventueel weer kunt recycleren. Indien mogelijk, transporteren we zoveel mogelijk grondstoffen over het water. Met de CO2-prestatieladder kan je alle initiatieven in kaart brengen. Die ecologische focus leidt automatisch ook tot economische voordelen. Zo zorgt een grondiger voorbereiding er automatisch voor dat de werken op de werf beter opschieten.”

Stadsbader in cijfers
  • 3 Dominique Valcke vertegenwoordigt de derde generatie
  • 250 dagelijks actieve werven
  • 500 realisaties op jaarbasis
  • 1.875 medewerkers
  • 1946 oprichtingsjaar

“Dergelijke aandachtspunten vertrouwen we sinds kort toe aan onze eigen duurzaamheidsmanager. Die persoon kan er ook op toezien hoe goed bepaalde projecten scoren in functie van sommige certificaten, zoals BREEAM bijvoorbeeld.”

Regionale dekking

STERCK. Jullie zijn actief in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk. In welke regio is het groeipotentieel het grootst?

Dominique: “Bij onze zuiderburen mikken we op het meest noordelijke gebied, tot Parijs. In Nederland zijn we momenteel bezig met een industriebouwproject voor Heylen Warehouses (Rotterdam). Sowieso kunnen we overal nog groeien, maar heel strategisch kan je dat niet aanpakken: het is vooral afhankelijk van de projecten die je pad kruisen. Het is wel een voordeel als je in verschillende segmenten actief bent. Onafhankelijk van specifieke regio’s zien we groeipotentieel in alle vier de expertises waarin we actief zijn, en kunnen we dat potentieel ook verzilveren.”

STERCK. In welke mate kan Stadsbader zijn regionale dekking nog verbeteren?

Dominique: “Van onze 17 vestigingen zijn er 3 in Wallonië, 1 in Brussel, 1 in Frankrijk en dus 12 in Vlaanderen. In bepaalde gebieden kunnen we onze aanwezigheid ongetwijfeld nog versterken, maar globaal bekeken zijn we wel tevreden over hoe dicht we momenteel in de buurt van onze projecten aanwezig zijn.”

STERCK. Jullie personeelsbestand is in het voorbije decennium ongeveer verdrievoudigd. Zijn overnames de beste manier om ervaren medewerkers aan het bedrijf toe te voegen?

Dominique: “Dat is zeker een goede oplossing, maar het neemt niet weg dat de nood aan de juiste profielen groot blijft. Daarom zijn we ook extra waakzaam als er zich bepaalde opportuniteiten voordoen. Toen busbedrijf Van Hool failliet ging en 2400 mensen op straat kwamen te staan, hebben we daar proactief op ingespeeld om mensen te werven die een rijke bagage hebben in staalverwerking, assemblage en lassen. Het heeft tot een vlotte instroom van sollicitanten geleid. Dergelijke kansen moet je aangrijpen om op de krapte op de arbeidsmarkt te anticiperen.”

Het sneller verlenen van omgevings-vergunningen is cruciaal voor de toekomst van de bouwsector.

STERCK. Hoe moeilijk is het om het evenwicht te bewaren tussen een aanzienlijk personeelsbestand en jullie identiteit als familiebedrijf?

Dominique: “Het behouden van die balans is iets waar we dagelijks mee bezig zijn, maar valt in de praktijk heel goed mee door onze relatief vlakke structuur. De lijnen naar en tussen het management zijn kort, waardoor we snel knopen kunnen doorhakken. Bovendien zijn we heel goed vertrouwd met onze eigen historiek, opereren we onafhankelijk en laat de interactie tussen onze verschillende afdelingen toe om vlot mensen te connecteren. Met initiatieven zoals een tweejaarlijkse eigen triatlon, een fiets- en wandelweekend in de Ardennen,… lukt het goed om de cohesie tussen onze mensen te behouden en zelfs nog krachtiger te maken.”

STERCK. Slotvraag: welke boodschap geef je graag mee aan de regeringen die ons land binnenkort zullen leiden?

Dominique: “In de eerste plaats is het essentieel om werk te maken van een vereenvoudigd beleid voor de verstrekking van omgevingsvergunningen. De huidige doorlooptijd is simpelweg te lang en de onzekerheid over het al dan niet verkrijgen van een vergunning is te groot. Daarnaast roep ik hen op om het investeringsniveau in openbare gebouwen en wegen dringend te verhogen. In vergelijking met de ons omringende landen, zit dat op een erg laag peil. Dat merk je nu helaas al aan de publieke infrastructuur…”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels