Een samenwerking op volle toeren
Emmanuel Van Poucke
& Nicolas De Smet
D&O Automotive Group - The List Media

Een samenwerking op volle toeren

Testimonial - D&O Automotive Group - The List Media

In zijn zoektocht naar een strategische marketingpartner op lange termijn kwam D&O Automotive Group terecht bij The List Media. Met vertrouwen en een open communicatie halen beide bedrijven het beste in elkaar naar boven.

D&O Automotive Group is erkend dealer voor zowel personenwagens als bedrijfsvoertuigen van de merken Peugeot, Citroën, BRUTE Jeeps, Fuso Trucks, Piaggio Commercial Vehicles, Alfa Romeo en DS Automobiles. Klanten kunnen terecht in de vestigingen in Roeselare en Waregem voor verkoop, onderhoud, carrosserie en verhuur. Het bedrijf is onderdeel van de D&O Mobility Group, met in totaal 14 vestigingen in België. 

Nicolas De Smet, CEO The List Media: “Voor het begin van onze samenwerking moeten we terug naar 2017. Als startende ondernemer mocht ik aan de slag voor leasemaatschappij Mobilease, waar Emmanuel toen founding partner was. Ik stelde een plan van aanpak voor waarbij we stap voor stap, op maat van hun noden en groei, bouwden aan het merk. We slaagden erin om in een erg verzadigde markt mooie resultaten neer te zetten.”

Emmanuel Van Poucke, medezaakvoerder D&O Automotive Group: “Eind 2019 werd Mobilease verkocht aan Hitachi - MHC mobility, een grote internationale speler. Door de succesvolle samenwerking bij Mobilease hebben we toen een samenwerking opgezet voor D&O Automotive Group. The List Media beheert onder meer onze campagnes op Facebook en Instagram rond stock- en tweedehandswagens. Via Google Ads zetten we in op onze merken Peugeot en Citroën.”

Samenwerking zonder houdbaarheidsdatum

Emmanuel: “We werkten in het verleden al met verschillende communicatiebureaus, maar telkens had ik het gevoel dat het nieuwe er voor hen na een tijdje af was, net alsof een creatieve samenwerking een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Toen ik Nicolas erover aansprak dat ik het beu was om elke twee jaar opnieuw te beginnen, zei hij dat het ook anders kon. Dat is ook gebleken.”

“Ik vind het belangrijk om te bouwen aan een samenwerking op lange termijn”, vult Nicolas aan. “Dat betekent dat je flexibel moet zijn en moet inspelen op hoe de markt beweegt. Iets wat vandaag werkt, werkt binnen drie maanden misschien niet meer. Je moet voortdurend meten, evalueren en bijsturen. De merken doen ook heel veel zelf op het vlak van communicatie en leggen strikte richtlijnen op waaraan we ons moeten houden. We moeten creatief zijn, maar binnen de lijntjes.”

Wederzijds vertrouwen

Emmanuel: “Het geheim van onze jarenlange samenwerking is vertrouwen, iets wat in de bedrijfswereld niet altijd vanzelfsprekend is. We zijn heel eerlijk tegenover elkaar. Zo ben ik bijvoorbeeld heel open over het budget dat we willen besteden, omdat ik weet dat Nicolas daar op een goede manier mee omgaat. Ik wil dat onze investering opbrengt en tegelijkertijd gunnen we het Nicolas dat zijn bedrijf het goed doet.

Nicolas: “Communicatie is voor ons allebei cruciaal. Het heeft geen zin om je ideeën of je mening voor jezelf te houden. Emmanuel is heel transparant over de verkoopcijfers. Dat laat ons toe om onze campagnes bij te sturen, bijvoorbeeld door de focus te leggen op een bepaald type wagen of een bepaalde regio. Elke euro die we erin steken, moet renderen voor de klant. Als strategische marketingpartner is het ook aan ons om de juiste vragen stellen, zodat we de juiste informatie hebben om aan de slag te gaan.”

Affiniteit met de sector

Emmanuel: “Nicolas en ik hebben zeer frequent contact. We doen geen zaken enkel en alleen van achter ons scherm. Ik vind het belangrijk om persoonlijk contact te houden en regelmatig de vinger aan de pols te houden. The List Media toont ook oprecht interesse in onze zaak, dat is erg fijn.”

Nicolas: “Onze specialiteit in de automobielsector is historisch gegroeid. Zelf heb ik een passie voor auto’s en daar is het eigenlijk begonnen. We werken ondertussen voor verschillende autobedrijven. Wat we leren uit de ene campagne, kunnen we gebruiken voor een andere en omgekeerd. Het is nooit gewoon copy paste, maar altijd op maat van de klant. Zo versterken we elkaar en komen we soms tot zotte campagnes.”

The List Media
www.thelistmedia.be
D&O Automotive Group
www.automotivegroup.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels